دارابی: نهضت حفظ و احیا نیازمند مشارکت فرزانگان میراث فرهنگی است

تهران- ایرنا- قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی گفت: نهضت بزرگ برای حفظ، احیا، مرمت و صیانت از میراث فرهنگی از جمله مواردی است که نیازمند راهنمایی، مشاوره، مشارکت و کمک مشفقانه همه فرزانگان میراث فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا، علی دارابی عصر روز پنجشنبه - ٢۵ خرداد - در آیین دومین «نکوداشت چهره های ماندگار میراث فرهنگی» که در سالن همایش‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، اظهار داشت: وقتی از میراث فرهنگی، تمدن و هویت و تاریخ سخن می گوئیم حکیم توس و خالق شاهنامه پس از هزار و چهل و دو سال در قله ایستاده است و پرتو افشانی می کند.

وی افزود: شاهکار جهانی و پایان ناپذیر ،" شاهنامه" ۵۰ هزار بیت شعر دارد که بیش از ۲ هزار بار از واژه ایران و بالغ بر ۶۰۰ بار از خرد و خردمندی گفته است و این پیشینه تمدنی و تاریخی ما ایرانیان است.

وی تاکید کرد: شاهنامه را اگر چه حکیم توس سروده است اما گویی همه ایرانیان هم صدا و هم آوا با او این حماسه را سروده اند. و از این رو شاهنامه را باید " سند ثبت احوال ایرانیان" و " کتاب تاریخ ایران زمین" بنامیم.

دارابی گفت: ملت و جامعه ای که دارای چنین گنجینه ها و داشته های گرانقدر و بی بدیل است می تواند از "میراث تمدن و فرهنگی" سخن بگوید.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی گفت: ابوریحان، ابوعلی سینا، حافظ، سعدی، مولوی، رودکی، فارابی، خواجه نصیر الدین طوسی، امام محمد غزالی، خیام، عطار، سهروردی و صدها تن از این مشاهیر ایران فرهنگی ایستاده بر قله هستند که دایره المعارف ها و فرهنگ لغات برای ادای حق به مقام آنان از بسیاری از این مفاخر با عنوان "همه چیزدان" یاد کرده اند.

دارابی تاکید کرد: تکریم، ترویج و معرفی مفاخر میراث فرهنگی یعنی تعظیم و نکوداشت "زبان فارسی و اسلام" که در طول تاریخ دو عنصر هویت بخش، اتحاد آفرین ، انسجام بخش و بوجود آورنده امنیت ملی و ثبات سیاسی در قلمرو بزرگی به نام ایران بوده است.

وی تصریح کرد: وقتی از میراث فرهنگی سخن می گوئیم بازتابی از ارزشها و روایتی اجتماعی از تجربه زیست فرهنگی انسان ها در طول تاریخ است. روایت، بازخوانی و انتقال هنجارها، آداب و رسوم، آئینها، سنت ها، مناسک که همه را " فرهنگ" می نامیم محتاج " واسطه هایی انسانی " است که به مثابه حافظه تاریخی یک ملت هستند.

دارابی گفت: تکریم چهره های ماندگار میراث فرهنگی که امسال دومین دوره آن را برگزار می کنیم با هدف ارج گذاری و تجلیل از خدمات بزرگان و سرآمدان میراث فرهنگی کشور و از سوی دیگر گامی بزرگ برای معرفی گنجینه های زنده بشری است و می تواند الگوسازی فرهنگی ملموس برای نسل جوان جامعه باشد، تا از رهگذر آن بتوانیم امیدوار به آینده و فردایی بهتر با افتخار به گذشته، راه و آرمان نیاکان و پیشینیان را بشناسیم و طی کنیم.
وی گفت: برگزاری چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی برای عبرت آموزی، هویت بخشی، و خودشناسی یک ملت بزرگ و متمدن ایرانی در عصر امروز یک «ضرورت انکار ناپذیر» است.

وی تاکیدکرد: رهبر حکیم انقلاب اسلامی" شناساندن تاریخ، دانشمندان و شکوه و عظمت معنوی و علمی شهرها" را یک وظیفه همگانی خوانده اند و تاکید کردند «اگر یک ملت را از تاریخ اش، از گذشته اش، از فرهنگ اش، از شخصیت اش، از مفاخر علمی، دینی ، سیاسی و فرهنگی اش جدا کردند و از یادش بردند این ملت آماده خواهد شد که هر چه می خواهند بر سرش بیاورند".

وی گفت: در دولت سیزدهم توانستیم دومین دوره چهره های ماندگار میراث فرهنگی ایران زمین را برگزار کنیم. تحقق این مهم با همراهی، مشارکت همدلانه فرزانگان و دست‌اندرکاران میراث فرهنگی حاصل شده است.

وی گفت: عظمت قلمرو ایران فرهنگی و ظرفیت تمدنی و تاریخی آن بس عظیم و بزرگتر است و محتاج مشارکت همه برای کار در حوزه میراث فرهنگی در شأن، تشخص و جایگاه ایران است.

به گفته وی نقش آفرینی در شوراها، کارگروه ها و لایحه شرح وظایف، قانون برنامه هفتم توسعه کشور، افزایش سواد میراثی در جامعه به گونه ای که میراث تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود، نهضت بزرگ برای حفظ، احیا، مرمت و صیانت از میراث فرهنگی، طراحی ساز و کاری برای حضور قدرتمند در عرصه منطقه ای و جهانی به مثابه دیپلماسی عمومی، از جمله مواردی است که نیازمند راهنمایی، مشاوره، مشارکت و کمک مشفقانه همه فرزانگان میراث فرهنگی است.

در آیین دومین نکوداشت چهره های ماندگار میراث فرهنگی که ۱۰ تن از مفاخر را تجلیل شدند، جمعی از سرآمدان و پیشکسوتان میراث فرهنگی، مدیران، پژوهشگران، کارشناسان ستادی و استانی ، نویسندگان، شاعران، هنرمندان، تهیه کنندگان، کارگردانان صاحب نام کشور در حوزه سینما، تئاتر، رادیو، تلویزیون، اصحاب رسانه و مطبوعات که نقش بزرگ در تنویر افکار عمومی، پرسشگری، نظارت و افزایش سواد میراثی دارند، تنی چند از خیرین، نیکوکاران و کارآفرینان که بزودی در قالب " انجمن خیرین میراث فرهنگی" شاهد حضور ارزشمند آنان خواهیم بود، نمایندگان برخی از تشکل های مردم نهاد، و بالاخره مسئولان و مقامات مختلف از دستگاه ها، نهادها و واحدهای دولتی، انقلابی، فرهنگی و هنری کشور حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha