۲۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۵۷
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85142638
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شناسایی ۲۰۰ هکتار از اراضی ایلام برای ایجاد شهرک دام و گلخانه

ایلام - ایرنا - مدیر شرکت شهرک های کشاورزی ایلام گفت: شناسایی و مکان یابی ۲۰۰ هکتار در سطح هفت شهرستان استان جهت احداث شهرک های گلخانه ایی و دامی در دست مطالعه است.

علی فاضلی روز شنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از مجموع ۳۰۰ هکتار اراضی که برای ایجاد شهرک های زیربخش کشاورزی شناسایی و مکان یابی شده اند ۳۷ هکتار مربوط به احداث شهرک های دام سبک و مابقی هم گلخانه است که تاکنون از این مقدار ۲۰۰ هکتار برای انجام مطالعات فاز یک و۲ در مرحله فرآیند انتخاب مشاور است.

وی در مورد شهرک های دام سبک توضیح داد: از ۳۰۰ هکتار اراضی شناسایی و مکان یابی شده ۳۷ آن در بخش دام زنده است که از این مقدار ۲۰ هکتار در منطقه زنگوان شهرستان سیروان و ۱۷ هکتار هم در بخش سراباغ آبدانان است که هم اکنون ۲۰ هکتار بخش زنگوان در مرحله فاز مطالعاتی قرار دارد.

مدیر شرکت شهرک های کشاورزی استان ایلام ابراز امیدواری کرد: فاز مطالعاتی این ۲۰۰ هکتار شهرک های دامی و گلخانه ای تا پایان سال جاری به اتمام برسد و وارد عملیات احداث زیرساخت ها شود.

فاضلی ادامه داد: شهرک گلخانه ایی مهران در سطح ۱۰۰ هکتار که عملیات زیرساخت آن شروع و تاکنون شبکه آب، احداث استخر و همچنین احداث ایستگاه های پمپاژ آن انجام و در صورت تامین آب سامانه گرمسیری شهرستان مهران با توجه به اینکه آب شهرک مذکور از سامانه گرمسیری تامین می شود، تا پایان سال فراخوان سرمایه گذار این شهرک گلخانه ایی انجام و زمینه بهره برداری از آن فراهم می شود.

وی در مورد مزایای کشت گلخانه ای یادآور شد: افزایش تولید در واحد سطح، ارتقا کیفیت محصولات تولید شده در فضای گلخانه ای، کاهش مصرف آب، ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری، امکان کاشت در زمین های غیر قابل کاشت با استفاده از سیستم هیدروپونیک از جمله مزایای تولید در کشت گلخانه ای است.

مدیر شرکت شهرک های کشاورزی استان ایلام اضافه کرد: همچنین عدم وابستگی تولید در کشت گلخانه ای به شرایط محیطی این امکان را فراهم می آورد بدون هوای فضای باز بیرون و تغییرات محیطی و جوی شرایط محیطی مناسب را برای رشد گیاه فراهم شود، در فرایند تولید گلخانه ای کنترل محیط پرورش محصول در هر شرایط جوی امکان پذیر است.

به گزارش ایرنا، هم اکنون سطح زیر کشت گلخانه های استان ایلام در شهرک گلخانه ای صالح آباد از توابع شهرستان مهران به مساحت ۱۲ و نیم هکتار با هشت بهره بردار و اشتغال زایی ۶۵ نفر و شهرک گلخانه ایی هلیلان با سطح ۱۳ هکتار و بهره برداری شرکت پیشگامان کوثر و اشتغال زایی ۷۰ نفر است.

در این ۲ شهرک گلخانه ای محصولاتی شامل انواع فلفل، خیار، گوجه و لیمو تولید می شود و در سال جاری تاکنون در شهرک گلخانه ایی هلیلان ۱۹۰ تن تولید فلفل دلمه یی و در شهرک گلخانه ای صالح آباد نیز ۴۵۰ تن تولید محصول خیار تولید شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha