۲۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۲۳
کد خبرنگار: 754
کد خبر: 85142712
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

گام اول راه‌اندازی دانشگاه‌های دیجیتال ایجاد امنیت در فضای مجازی است

تهران- ایرنا- مدیرکل آمار و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر بخواهیم به سمت دانشگاه های دیجیتال، باز و سکویی حرکت کنیم باید شروع آن از فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی باشد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدهادی زاهدی مدیرکل آمار و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم روز شنبه در نشست اولین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و مدیران مراکز آپای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری از برگزاری اولین دوره این همایش در روز دوشنبه ۲۹ خرداد ماه خبر داد و گفت: در این همایش محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری استخدامی و آقامیری رئیس مرکز ملی فضای مجازی حضور خواهند داشت.

وی به اهداف این همایش اشاره کرد و گفت: این اولین همایش ملی است که در سطح مدیران فناوری اطلاعات دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و فناوری برگزار می شود؛ شاید قبلاً نیاز به برگزاری این همایش ها نبود اما با توجه به حوزه تحولات دنیا در عرصه فناوری های دیجیتال و فناوری اطلاعات نیاز است که ما یک توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشیم.

زاهدی ادامه داد: پیش از این حوزه فناوری اطلاعات به عنوان یک حوزه پشتیبان در دانشگاه ها دیده می شد اما در دوره جدید حوزه فناوری اطلاعات باید حوزه پیشران در فناوری باشد. 

وی با بیان اینکه شعار اصلی این همایش آموزش عالی هوشمند است، گفت: به دنبال این هستیم که از ظرفیت حوزه های فناوری و اطلاعات دانشگاه ها برای تحول در آموزش عالی هوشمند استفاده کنیم.

مدیرکل آمار و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم افزود: رویکرد همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی این است که مدیران در این حوزه بدانند قرار است دانشگاه های ما به سمت دانشگاه های دیجیتال و باز حرکت کنند؛ بنابراین باید این کار را از حوزه فناوری اطلاعات آغاز کنیم.

زاهدی ادامه داد: با توجه به اولویت های دولت، مجلس، قوانین و اسناد بالادستی اولین محور این همایش را بحث اقتصاد پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی گذاشتیم چرا که یکی از تکالیف ابلاغی مجلس و دولت تحقق دولت الکترونیک و یکی از مولفه های آن اتصال به پنجره واحد هوشمند است.

وی ادامه داد: بر همین اساس ما در مجموعه وزارت علوم طراحی را انجام دادیم که طبق آن همه دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری باید به پنجره واحد هوشمند دانشگاهی متصل شده و این پنجره به پنجره ملی خدمات دولت متصل می شود.

زاهدی در ادامه با بیان اینکه دنیا و کشور در یک هجمه حملات سایبری قرار دارد و امروز جنگ، جنگ نرم در حوزه های مختلف است، گفت: ما نیز در حوزه فناوری اطلاعات درگیر جنگ سایبری هستیم و دانشگاه ها و دستگاه های تابع وزارت عتف از آن مستثنی نیستند. شاید یکی از اهداف این جنگ های سایبری، دانشگاه ها باشند که باید گفت در دو سال گذشته دانشگاه ها در این حوزه کمترین آسیب را داشتند.

مدیرکل آمار و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم ادامه داد: نمی توانیم تضمین کنیم که این عدم آسیب به دانشگاه ها ادامه دار باشد و این وضعیت ادامه یابد؛ بنابراین باید تدابیر برای مقاوم سازی ها به روز باشد؛ بنابراین یکی از اولویت ها توجه به ارتقای زیرساخت های امنیت سایبری است.

وی در ادامه گفت: یکی از ضعف های ما در عرصه فناوری اطلاعات در وزارت علوم و دانشگاه ها این است که از خدمات هم بی اطلاع هستیم و این همایش باعث می شود دانشگاه ها از محصولات یکدیگر مطلع و از ظرفیت های یکدیگر استفاده کنند.

زاهدی با بیان اینکه همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و مدیران مراکز آپای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، در سالن نور مرکز همایش های بین المللی دانشگاه الزهرا (س) برگزار خواهد شد، افزود: تارنمایی برای این همایش طرحی شده است به آدرس 
http://Itsec۱۴۰۲.msrt.ir که مدیران فناوری و اطلاعات دانشگاه ها در آنجا اطلاعات محتوا را بارگذاری می کنند. این سامانه بیش از ۱۲ هزار بازدید داشته است که نشان از فعال بودن آن دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha