به گزارش ایرنا، وزارت امور اقتصادی و دارایی به منظور شفاف سازی دادههای زنجیره گندم و آرد و نان با تصمیم و تایید رییس جمهور، در اردیبهشت ۱۴۰۱؛ مسئولیت طراحی، پیاده سازی و استقرار کارتخوانهای هوشمند با استفاده از ظرفیت شبکه پرداخت الکترونیکی را بر عهده گرفت و در یک تجربه کم نظیر، در کمتر از ۱۰۰ روز، کارتخوانهای هوشمند در بیش از ۷۵ هزار واحد نانوایی (بیش از ۹۵ درصد نانواییهای کشور) نصب شد و تعداد تراکنشهای الکترونیکی خرید نان در کشور نسبت به قبل از آغاز طرح، به دلیل کاهش استفاده از اسکناس با اراده و همکاری مردم و نانوایان، بیش از ۵۰ درصد رشد کرد.
امروز این تعداد تراکنش در کارتخوانهای هوشمند، ۸۰ درصد بیشتر از تعداد تراکنشهای خرید الکترونیکی نان قبل از آغاز طرح است و پوشش کارتخوان هوشمند به حدود ۱۰۰ درصد نانوایان رسیده است.
از گذشته، کارگروه ملی آرد و نان وزارت کشور و کارگروههای استانی آرد و نان، نهادهای سیاستگذار و ناظر در حوزه نان بوده و وزارت جهاد کشاورزی، برنامهریزی کشت گندم، خرید تضمینی، ذخیرهسازی، تبدیل گندم به آرد و حمل و تحویل آرد به نانوایان را مدیریت کرده و همچنان همین چارچوب نهادی در مدیریت زنجیره گندم، آرد و نان برقرار بوده و قطعاً اگر همکاری نزدیک و همدلانه وزارت کشور و وزارت جهاد کشاورزی نبود، این طرح بزرگ به سرانجام نمیرسید.
وزارت امور اقتصادی و دارایی با اجرای این طرح، زیرساخت دادهای لازم برای حکمرانی هوشمند و دادهمحور در حوزه گندم و آرد و نان را برای سازمانها و مدیران حوزه آرد و نان در دولت فراهم کرده است و با شفافیت حاصل شده در این مسیر، زمینههای فساد، و عرضه خارج از شبکه آرد یارانهای را به شدت دچار آسیب کرده است.
نکته آخر اینکه مدیریت آرد و نان در هر استان به طور کامل در اختیار کارگروه آرد و نان هر استان است و وزارت امور اقتصادی و دارایی، صرفاً با طرح هوشمندسازی یارانه آرد نان، دادههای لازم برای مدیریت موثر و کارآمد در این حوزه را برای دستگاههای متولی فراهم کرده است.
مدیران استانها اختیار کامل دارند تا مبتنی بر داشبوردهای دادهای موجود و کارنامه عملکرد نانوایان در گذشته، از این ظرفیت دادهای استفاده کرده و با حمایت و تشویق نانوایان متعهد و نظارت و برخورد موثر و بازدارنده با نانوایان متخلف، عرضه پایدار و بدون محدودیت نان به عموم مردم را مدیریت کنند.
نظر شما