۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۵۰
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85143655
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استفاده بی‌رویه از مراتع زنجان نگران کننده است

۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۵۰
کد خبر: 85143655
استفاده بی‌رویه از مراتع زنجان نگران کننده است

زنجان - ایرنا - معاون فنی اداره کل منایع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: استفاده بی رویه از مراتع استان نگران کننده است بر همین اساس دامداران باید با رعایت این مهم، ظرفیت مراتع را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

علی ایده لویی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وسعت مراتع این استان یک میلیون ۱۳۷ هزار هکتار است و تعداد دام های موجود نیز یک میلیون و ۴۱۳ هزا راس را شامل می شود.

وی اظهار کرد: شمار دام های مجاز به ورود به مراتع سطح استان نیز ۶۶۲ هزار راس است در حالیکه چند برابر ظرفیت مراتع استان، دام وارد آن می شود.

این مسوول ادامه داد: در کنار تولیدات، باید مسوولیت اجتماعی خود را حفظ کنیم و وظیفه داریم در زمینه مراتع استان طوری عمل کنیم که به آن ضربه ای وارد نشود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه بیشترین تاریخ ورود و خروج دام به مراتع استان ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور است ادامه داد: دامداران در این مدت به این موضوع مهم توجه داشته باشند و به مراتع آسیب نزنند چرا که عدم توجه به این مساله موجب آسیب به مراتع و محیط زیست می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در صورت از بین رفتن پوشش گیاهی و مراتع ۱۰۰ سال طول می کشد تا ۲.۵ سانتیمتر پوشش گیاهی رشد کند، گفت: اقتصاد و معاش دامداری ها وابسته به مراتع است.

ایده لویی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر حدود پنج میلیون نفر از جمعیت کشور در امور دامداری مشغول هستند و ۷۵ درصد تولیدات گوشت و ۲۵ درصد تولیدات شیر به مراتع بستگی دارد.

وی با بیان اینکه فواید مراتع بر هیچ کس پوشیده نیست تصریح کرد: مراتع از ضربات مستقیم باران به خاک، روان آب ها، فرسایش خاک ،گرد و غبار و گرم شدن هوا جلوگیری می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha