رییس شورای شهر: شهروندان برای تعریض خیابان‌های پرترافیک دزفول همکاری کنند

دزفول – ایرنا- رییس شورای اسلامی شهر دزفول تعریض خیابان‌های پرترافیک این شهر را ضرورتی فوری و قطعی دانست و گفت: همراهی شهروندان با مدیریت شهری برای تعریض خیابان‌ها و بهبود وضعیت ترافیک شهری ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدحسن پرآور روز یکشنبه در یکصد و هفتاد و سومین نشست رسمی‌شورای اسلامی‌شهر دزفول در صحن علنی این شورا، تعامل نزدیک میان شهرداری و شورای اسلامی شهر دزفول برای اجرایی کردن تعریض خیابان‌های طباطبایی، آفرینش و ساحلی را مورد تاکید قرار داد.

وی افزود: مجری، تامین کننده اعتبار و مصالحه کنده، شهرداری است؛ به همین دلیل اگر توانمندی شهرداری برای اجرای طرح‌ها قبل از نهایی کردن سنجیده نشود طرح‌های شورا ابتر باقی می‌مانند.

پول کافی برای تعریض خیابان طباطبایی وجود دارد

رییس شورای اسلامی‌ شهر دزفول تصریح کرد: تعریض خیابان طباطبایی به مرحله نهایی رسیده و چهار مالک اواخر سال گذشته برای عقب نشینی با شهرداری به توافق رسیدند ولی این طرح به دلیل تغییر شهردار مسکوت ماند که ضروری است این موضوع بار دیگر در دستور کار شهرداری دزفول قرار گیرد.

وی افزود: پول و زمین کافی برای نهایی کردن تعریض خیابان طباطبایی وجود دارد به همین دلیل تعریض این خیابان باید در اولویت قرار گیرد ضمن اینکه تعریض خیابان ساحلی و آفرینش هم باید به ترتیب در اولویت دوم و سوم باشد.

دزفول نیاز به احداث نیروگاه دارد

رییس شورای اسلامی‌شهر دزفول در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست که با حضور مدیر توزیع برق دزفول برگزار شد، با تاکید بر لزوم صرفه جویی و همراهی مردم در مدیریت مصرف برق گفت: همکاری مردم، ادارت، واحدهای صنعتی و کشاورزی، مساجد، حسینیه‌ها و تکیه‌ها برای کاهش مصرف برق ضروری است.

وی با بیان اینکه دزفول نیاز به احداث نیروگاه برق دارد، افزود: مسوولان شهرستان باید برای رفع کمبود برق مورد نیاز دزفول پیگیری لازم را از طریق وزارت نیرو انجام دهند تا احداث نیروگاه در این شهرستان عملیاتی شود.

پرآور اعمال خاموشی واحدهای صنعتی را موجب آسیب به تولید و اشتغال دانست و اظهار کرد: شهرستان دزفول برای تامین برق مورد نیاز خود با عقب ماندگی مواجه است و وزارت نیرو باید در این زمینه اقدام کند.

وی با بیان اینکه کارخانه‌های بزرگ براساس قانون مکلف به تامین برق مورد نیاز خود هستند، افزود: مشتریان خرید برق در بخش خصوصی کاملا آماده تهیه برق خود هستند تا خاموشی‌ها را نداشته باشند.

رییس شورای اسلامی‌شهر دزفول خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) کشور در سال‌های اخیر سه طرح ساخت و تجهیز بیمارستان یازهرا(س)، کارخانه قند و همچنین نیروگاه را در دزفول وعده داده که بیمارستان و کاخانه قند دارای پیشرفت فیزیکی مناسب هستند ولی تاکنون اقدامی برای احداث نیروگاه انجام نشده است.

وی با اشاره به اخذ اعتبار لازم برای جابه‌جایی ۲۰۰ تیر برق در بافت قدیم دزفول، همراهی نزدیکتر اداره توزیع برق برای جا به جایی این پایه‌های برق را برای گره گشایی و تسهیل در رفت و آمد در کوچه و خیابان‌های تنگ این بافت خواستار شد.

۶۰ درصد خیابان آفرینش و ساحلی دزفول تعریض‌ شده است

رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی‌شهر دزفول در این نشست با اشاره به طرح تعریض خیابان‌های طباطبایی، آفرینش و ساحلی گفت: امتیازهایی برای تشویق مالکان برای مصالحه ملک خود با شهرداری در این طرح دیده شده که به دلیل استقبال نکردن مالکان، پس از بررسی کارشناسی طی ماه‌های اخیر ایجاد تغییر در این طرح ضرورت یافته است.

علیرضا زمانی راد افزود: دلیل استقبال نکردن شهروندان برای مصالحه با شهرداری این بوده که شهرداری سالانه این بسته‌های تشویقی را افزایش داده است به همین دلیل مالکان با تصور اینکه این مشوق‌ها در سال آینده و سال‌های بعد نیز افزایش می‌یابد از مصالحه با شهرداری خودداری می‌کنند.

وی ادامه داد: پیشنهاد کارشناسان شهرداری دزفول، تغییر در بسته‌های تشویقی، محدود کردن زمان بهره گیری از این مشوق‌ها از یکسال به ۶ ماه و همچنین ممنوع شدن هرگونه مشوق با پایان زمان تعیین شده از ۳۰ آذرماه امسال به بعد است.

زمانی راد با بیان اینکه ۶۰ درصد تعریض‌ها در خیابان آفرینش و ساحلی انجام شده است، گفت: تملک خانه‌های باقی مانده خیابان ساحلی اعتباری بالغ بر سه هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال و خیابان آفرینش پنج هزار میلیارد ریال به قیمت کارشناسی روز نیاز دارد.

۵۰ درصد ارزش افزوده ملک ناشی از تعریض خیابان متعلق به شهرداری‌ها است

رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی‌شهر دزفول در ادامه با بیان اینکه تنها یک مالک در سه ماه گذشته برای مصالحه به شهرداری مراجعه کرده است، اظهار کرد: رعایت نکردن اولوت در تملک خانه‌ها از جمله اشتباه‌های انجام شده در سال‌های اخیر در شهرداری دزفول بوده است.

وی خاطرنشان کرد: قانون درآمدهای پایدار که اخیرا در کشور به تصویب رسیده ۵۰ درصد ارزش افزوده ملک ناشی از تعریض خیابان متعلق به شهرداری‌ها است.

زمانی راد با تاکید بر اولویت دار بودن تعریض خیابان طباطبایی افزود: تعریض خیابان‌های اولویت دار پلاک به پلاک بررسی شده ضمن اینکه بسته‌های تشویقی برای مصالحه با شهرداری نیز به آنها اطلاع رسانی شده است.

تعریض خیابان‌ها براساس اولویت انجام شود

نایب رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی‌شهر دزفول نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت تعریض خیابان‌های پرتردد دارای اولویت این شهر گفت: شهرداری در گذشته با برخی مالکان مطالحه‌ای برای عقب نشینی ملک خود داشته است ولی با این وجود این قراداد اجرایی نشده و موجب شده است تا مالکان مصالحه مجدد و بهره گیری از امتیازهای جدید برای عقب نشینی ملک خود را مطرح کنند که پذیرفتنی نیست.

غلامعلی رسالتی ادامه داد: خیابان طباطبایی به دلیل احداث بیمارستان یازهرا(س)، بار ترافیکی زیاد و همچنین تملک بسیاری از خانه‌های این خیابان توسط شهرداری باید برای تعریض در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شهرداری خانه‌های زیادی در خیابان ساحلی تملک کرده است، افزود: خیابان‌هایی که نیاز به تعریض دارند باید اولویت بندی و براساس اولویت تعریض شوند.

قدرتمندترین ابزار برای تعریض خیابان‌ها تملک املاک است

سخنگوی شورای اسلامی‌شهر دزفول و رییس کمیسیون برنامه و بودجه این شورا نیز در این نشست قدرتمندترین ابزار برای تعریض خیابان‌ها را تملک املاک موجود در طرح دانست و گفت: امتیازهای متعددی در سال‌های گذشته برای تعریض خیابان‌ها به مالکان داده شده که این امتیازها موجب ترغیب شهروندان برای مصالحه با شهرداری نشده است.

علیرضا مجدی نسب افزود: امکان اجرای همزمان تعریض سه خیابان اولویت دار دزفول به دلیل هزینه‌های سنگین تملک وجود ندارد به همین دلیل باید تعریض خیابان‌ها بر اساس اولویت بندی کارشناسی انجام شود.

الحاق کوی پیام نور به محدوده شهر دزفول مطالبه مردم این منطقه است

عضو هیات رییسه شورای اسلامی‌شهر دزفول نیز در نطق پیش از دستور این نشست با انتقاد از بروکراسی اداری گفت: شهرندان به دلیل ناآگاهی نسبت به مسولیت‌ و وظایف دستگاه‌های اجرایی دچار نامه نگاری و سردرگمی بین ادارات می‌شوند که این رویه برخلاف مشی دولت مردمی سیزدهم است.

زهرا آدینه عزل و نصب‌های زودگذر و سلیقه‌ای و نبود ثبات مدیریتی را از جمله عوامل مهم در به ثمر نرسیدن بسیاری از طرح‌ها دانست و ادامه داد: ارایه عادلانه خدمات به تمام مناطق شهری مطالبه مردم از مسوولان است و موجب امید در میان جوانان و مردم مناطق محروم می‌شود.

وی محرومیت زدایی را اولویت دولت سیزدهم دانست و افزود: کوی پیام نور با بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت از جمله مناطق محروم دزفول است که به دلیل ملحق نشدن به محدوده شهری دزفول از حداقل امکانات و زیرساخت‌های فرهنگی، درمانی و ورزشی بی‌بهره است.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی‌شهر دزفول اظهار کرد: پیگیری‌های زیادی برای الحاق کوی پیام نور به محدوده شهر دزفول انجام شده که تاکنون این مهم محقق نشده و موجب گلایه ساکنان این منطقه است.

ساماندهی وانت بارها با حفظ کرامت و معیشت این رانندگان انجام شود

آدینه در بخش دیگری از نطق پیش از دستور خود با اشاره به اقدام شهرداری دزفول برای ساماندهی وانت بارهای میوه فروشی در این شهر گفت: رفع سد معبر براساس قانون وظیفه شهرداری است و اقدام شهرداری دزفول برای ساماندهی وانت بارهای میوه فروشی مورد تایید شورای اسلامی‌شهر دزفول است.

وی ضمن اعلام حمایت از ساماندهی وانت بارهای میوه فروشی در این شهر افزود: ساماندهی با جمع آوری متفاوت است حال آنکه شهرداری در حال جمع آوری وانت بارها است که به نوعی پاک کردن صورت مساله به جای حل آن است.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی‌شهر دزفول بیان کرد: جمع آوری وانت بارهای میوه فروشی تا قبل از فراهم کردن مکان‌های مناسب و انتقال آنها به این مکان‌ها تصمیمی‌ اشتباه است و با توجه به شرایط اقصادی کشور، باید تلاش شود ضمن رفع سد معبر، حفظ کرامت این قشر به طور همزمان مورد توجه باشد.

ساماندهی وانت بارها مطالبه مردم از مدیریت شهری دزفول است

نایب رییس شورای اسلامی‌شهر دزفول نیز در این نشست گفت: شورای اسلامی‌شهر به عنوان پارلمان شهری هم نماینده مردم و هم مجری قانون است به همین دلیل در مصوبه‌ها و تصمیم‌های خود باید مطالبه اکثریت مردم را بر منافع اقلیت ترجیح دهد.

سیدباقر موسوی فخر ساماندهی وانت بارها را مطالبه جدی مردم از مدیریت شهری دزفول دانست و افزود: زیرسوال بردن اقدام شهرداری برای ساماندهی این وانت بارها مناسب نیست.

وی ادامه داد: وانت بارهای میوه فروش موجب اخلال در نظم عمومی شده‌اند و علاوه بر مشکل ترافیکی در مواردی موجب تصادف نیز شده‌اند که ساماندهی این شرایط وظیفه مدیریت شهری است.

به گزارش ایرنا، طرح تسریع در تعریض خیابان‌های ساحلی، آفرینش و طباطبایی اواخر سال گذشته به تصویب شورا و تایید فرمانداری رسید؛ براساس این طرح، بسته تشویقی در ۲ بخش چهار ماه اول (از ابتدای فروردین ماه تا آخر تیرماه ۱۴۰۲) و هشت ماه (از اول مرداد تا پایان سال جاری) در نظر گرفته شده است.

این امتیازها برای تمام مدت یکسال ثابت نخواهد ماند بلکه یکسال به ۲ بخش چهار ماهه و هشت ماهه تقسیم شده و بالاترین امتیازها به کسانی تعلق می‌گیرد که طی چهار ماه اول برای مصالحه به شهرداری مراجعه کنند؛ هشت ماه دوم از میزان این امتیازات کاسته می‌شود ضمن اینکه با پایان این مهلت یکساله شهرداری موظف به اجرای تملک قانونی املاک شده است.

امتیازهای چهار ماهه اول شامل به ازای هر متر عقب نشینی ملک با کاربری مسکونی سه متر تجاری همکف و چهار متر تراکم مازاد رایگان، اخذ نکردن حق مشرفیت و مرغوبیت به خاطر قرار گرفتن در مسیر خیابان با عرض بیشتر است.

همچنین به ازای هر متر عقب نشینی ملک با کاربری تجاری، سه متر تجاری همکف و چهار متر تجاری در زیرزمین یا طبقه اول و پنج متر تراکم مازاد رایگان، اخذ نکردن حق مشرفیت و مرغوبیت به خاطر قرار گرفتن در مسیرهای خیابان با عرض بیشتر از دیگر امتیازات چهار ماهه اول این طرح است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha