احیای زندگی و ۱۵۷ مصوبه برای آذربایجان غربی

تهران - ایرنا - دولت سیزدهم‌ در طی دو سالی که از عمرش می گذرد، با وجود تنگناهای مالی، اقدامات ارزشمندی را به انجام رسانده و با عملکردی که تاکنون از خود بر جای گذاشته، نشان داده است که دست از تلاش مضاعف نخواهد کشید؛ تلاشی که در این گزارش به برخی از آنها در جهت توسعه و آبادانی استان آذربایجان غربی اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، امروز ۲۸ خرداد ۱۴۰۲، بر اساس تقویم ۷۳۰ روز از برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد؛ درست دو سال قبل در چنین روزی و در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ملت ایران با حضور حدود ۳۰ میلیونی خود پای صندوق‌های رأی، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی را برای سکان‌داری قوه مجریه کشور برگزیدند و او توانست عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران را از آن خود کند.

دولت سیزدهم‌ که با شعار دولت مردمی بر سر کار آمد، طی دو سالی که از عمرش می گذرد، با وجود تنگناهای مالی، اقدامات ارزشمندی را به انجام رسانده و با عملکردی که تاکنون از خود بر جای گذاشته، نشان داده است که دست از تلاش مضاعف نخواهد کشید.

با نیم‌نگاهی به عملکرد دولت مردمی و انقلابی سیزدهم یا همان دولتِ کار، تلاش و اقدام و عمل، می توان به این‌ نکته پی برد که در مسیر خدمت به مردم از هیچ تلاشی برای گره‌گشایی از مشکلات اقشار جامعه دریغ نکرده و سفر به ۳۱ استان در یک سال اول مؤید این‌ امر و ثبت رکورد سفرهای استانی در طول ۳۶۵ روز از وجوه تمایز این دولت با ادوار گذشته و دیگر دولت‌های پاستورنشین است.

اصلاح ساختارها و زیرساخت‌ها در دستور کار دولت

بر اساس اعلام آیت‌الله رئیسی از همان روزهای آغازین دولت، اصلاح زیرساخت‌های کشور شروع شده و طرح‌های بزرگ آب‌رسانی و نیروگاهی و بخش نفت‌ و گاز در دستور کار دولت قرار گرفته است و همچنین در بخش اصلاح ساختارهای اقتصادی برای مهار تورم نیز گام هایی برداشته شده که با قوت دنبال خواهد شد.

سفرهای استانی رئیس جمهور از دیگر برنامه‌های مهم و پر افتخار دولت است که راه میانبر ارتباط با مردم را ایجاد می کند و طبق گفته مردم در مناطق محروم، گره‌های بزرگی از زندگی آنها در این سفرها باز شده است.

رئیس جمهور در طی این دو سال نشان داده به جمله‌ای که در جلسه رأی اعتماد بیان کرد، جامه عمل پوشانده است؛ اینکه بازسازی اعتماد آسیب‌دیده در گرو عمل به وعده‌هاست و عمل به وعده‌ها می‌تواند اعتماد را بازسازی کند.

حالا در آستانه دوسالگی دولت مردمی آیت‌الله رئیسی، بخشی از اقدامات اقتصادی صورت گرفته در استان آذربایجان غربی را مورد بررسی قرار می دهیم:

بیست و یکمین مقصد سفرهای استانی آیت‌الله رئیسی در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ به استان آذربایجان غربی تعلق داشت. این سفر ۱۵۷ مصوبه در حوزه‌های مختلف راه و شهرسازی، جهادکشاورزی، نیرو، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان داشت که در سفر رئیس جمهور به این استان احداث ۴۹ هزار واحد مسکونی در راستای اجرای وعده دولت برای ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال در آذربایجان غربی کلید خورد تا مردم شاهد رفع مشکل و کاهش هزینه مسکن در سبد هزینه‌های خود باشند.

طبق گفته معاون اجرائی رئیس جمهور، پس از سفر آیت‌الله رئیسی به این استان، ۱۳۵۰ طرح نیمه‌تمام در آذربایجان غربی در مراحل تکمیلی قرار گرفتند.

ایجاد رویه تردد مسافر از پایانه مرزی کیله سردشت به شمال عراق (سلیمانیه و قلعه دیزه) از جمله اقدامات صورت گرفته در اولین دور از سفرهای استانی آیت‌الله رئیسی در این استان است‌؛ زیرا که ایجاد رویه تردد مرزی برای تجار و مسافران از پایانه مرزی کیله به منظور تسهیل در روند تردد و ارائه خدمات به تجار، مسافرین و تسهیل روند صادرات و واردات روزانه و چمدانی با اشتغال مستقیم حداقل ۳۵۰ نفر توانسته امکانات خوبی را برای مردم مهیا کرده است. از آثار اقتصادی این طرح می توان به تسهیل در روند تردد و ارائه خدمات به تجار، مسافرین و تسهیل روند صادرات و واردات روزانه و چمدانی با اشتغال مستقیم حداقل ۳۵۰ نفر اشاره کرد.

نصب راه‌اندازی ماشین آلات قطعه‌سازی و ریخته‌گری و تولید قطعات صنعتی به روش فورج توسط گروه صنعتی ساخت انواع تریلی و مخزن حمل گاز هم دیگر اقدام انجام شده دولت در راستای تکمیل زنجیره‌های تولیدات صنعتی است که توانسته با کاهش هزینه‌های تولید محصولات گروه صنعتی و افزایش قدرت رقابت برای حضور گسترده‌تر در بازارهای جهانی، افزایش صادرات محصولات تولیدی، سرمایه‌گذاری ۴۸۰۰ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای حداقل ۲۵۰ نفر به‌صورت مستقیم در استان شرایط خوبی را ایجاد کند.

اجرای طرح الگوی کشت برای ۱۵ محصول از محصولات زراعی آذربایجان غربی با پوشش ۸۵ درصد از کل محصولات تولیدی استان که در راستای کاهش مصرف آب در راستای احیای دریاچه ارومیه، کاهش صادرات آب مجازی در محصولات تولیدی، بهبود کیفیت محصولات تولیدی و افزایش ارزش افزوده به همراه افزایش درآمد روستاییان و کشاورزان با اشتغال مستقیم افزون بر هزار و ۵۰۰ نفر موثر بوده است.

احیای ارومیه احیای زندگی

رئیس‌ جمهور یک بار دیگر هم در ۵ اسفند ۱۴۰۱ به این استان سفر کرد و تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه را افتتاح کرد که در فاز نخست سالانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه می‌شود. در هفت ماه گذشته، بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار به پروژه احیای دریاچه ارومیه اختصاص یافته است؛ این طرح بعد از توقفی ۹ ساله، دوباره از سوی دولت سیزدهم به جریان افتاد. استاندار آذربایجان غربی می‌گوید در سال آینده، هر سه ماه، یک پروژه ستاد احیا به بهره‌برداری می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha