۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۰۱
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 85144204
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اقدامات انجام شده در احیای تالاب انزلی به مردم ارائه شود 

رشت – ایرنا - استاندار گیلان با تاکید بر اینکه اقدامات موثری برای احیای تالاب انزلی انجام شده است از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست تا این تلاش‌ها را در قالب‌های کمّی به مردم ارائه و گزارش دهند.

به گزارش ایرنا، اسدالله عباسی روز یکشنبه در جلسه کارگروه مدیریت احیای تالاب انزلی افزود: از سال ۱۴۰۰ بحث تالاب انزلی را بعنوان تهدید زیست محیطی در دستور کار قرار دادیم و به‌جای شعار و نظریه‌پردازی که پیش از آن دستگاه‌ها گرفتارش بودند، اقدامات با تمرکز بر احیاء آغاز شد.
وی با بیان اینکه بعد از سفر رئیس جمهوری به گیلان اقدامات احیای تالاب انزلی آغاز شد و پیشرفت‌های موثری چون شناسایی منابع آلاینده رودخانه‌ها، افتتاح تصفیه فاضلاب زندان لاکان، تخصیص اعتبار ۱۴۲ میلیاردی برای حل فاضلاب شهرک صنعتی رشت که ۳۶ درصد آلایندگی را شامل می شود، رسوب‌برداری توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان و مقابله با گیاه مهاجم سنبل آبی اجرایی شد.
وی با تاکید بر اینکه بحث کیفیت و کمیت این اقدامات باید ارزیابی شود، گفت: همه اقدامات در خصوص احیای تالاب هماهنگ باهم انجام شده و همه دستگاه ها در این عرصه همراه شدند و این موضوعی است که باید مورد اهتمام باشد زیرا این موضوع موجب شده بعد از سفر رئیس جمهوری به گیلان اقدامات مثمر و موثری در خصوص احیای تالاب انجام شود.
استاندار گیلان با تاکید بر اینکه مدیران باید فعالیت های انجام شده و پیشرفت کار را به صورت کمی به مردم ارائه دهند، افزود: اگر از نظر اعتبار هم محدودیتی بود، کمک می گیریم؛ مشکل این نیست بلکه باید با تعامل و بدون تفرقه به سوی برداشتن این گام سنگین یعنی احیای تالاب انزلی گام برداریم.

تالاب انزلی؛ زیستگاه گونه‌های زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان و یکی از زیست ‌بوم‌های ارزشمند جهان که از سال ۱۳۵۴(۱۹۷۵میلادی) در کنوانسیون بین المللی رامسر به ثبت رسید اما نفسش روز به روز تنگ تر شد و زخم مدرنیت بر پیکرش روز به روز عمیق تر گشت. ورود رسوبات و فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی، سموم کشاورزی، پسماندها و نخاله‌ها، گیاهان مهاجمی چون آزولا و سنبل آبی، تصرف اراضی و ساخت و سازها در حریم تالاب، آتش زدن نیزارها با هدف تصرف و انتقال آلودگی از دریا و کاهش میزان آب موجود تالاب زخم هایی است که هر بار پیکره تالابی را می خراشد که هزاران هزار گردشگر پس از گذر از شالی های منظم و دم و بازدم دریا در میان نیلوفران آبی گویی سقف دنیا را در کنار ۱۸۹ گونه پرنده لمس می کنند.

زیست بوم طبیعی امروزه با دخالت و بهره وری نامعقول انسان ها به بحران دچار شده و محیط زیست گیلان نیز فارغ از این دغدغه نیست؛ چالشی که تنها راهکارش توسعه پایدار و حفظ زمین برای ما و آیندگان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha