حجتالاسلام رضا عزتزمانی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در این باره که آیا ستاد جمعیت سازمان تبلیغات توانسته وظایف خود را در چارچوب قانون جوانی جمعیت انجام دهد؟ اظهار داشت: بقدری که از عهده ما برمیآمد و با استفاده از منابع داخلی خود هر چه در توان داشتیم انجام دادیم. ادعا داریم که در بین مجموعههای فرهنگی، هیچ مجموعهای به اندازه این سازمان و مجموعههای وابسته با ساخت فیلم و سریال، تولید محتوا، ایجاد شبکه تبلیغ و در حوزه رسانه در چارچوب قانون جوانی جمعیت کار نکرده است.
گره اصلی در جوانی جمعیت، گره ذهنی و تغییر نگاه جامعه است
اگر گمان ما این باشد که با حمایتهای پشتیبانی و تامین مالی، مساله حل میشود سخت در اشتباهیماین مقام فرهنگی اظهار داشت: به همین خاطر هم، قانون، منابع مالی را برای پشتیبانی از جوانی جمعیت لحاظ کرد. معتقدیم با وجود تمام تلاشها اعم از حمایتهای پشتیبانی، گره اصلی، گره ذهنی و مساله فرهنگی در جوانی جمعیت و عدم استقبال و اقبال و تغییر نگاهی است که به هر دلیلی در مردم صورت گرفته است.
وی افزود: سالها تبلیغ کردیم «دو بچه کافی است» و «فرزند کمتر، زندگی بهتر». این در ذهنیت و زیست مردم جا افتاده است. اگر گمان ما این باشد که با حمایتهای پشتیبانی و تامین مالی، مساله حل میشود سخت در اشتباهیم. اکنون هم معتقدیم باید روی مباحث فرهنگی و تغییر ذهنیت بایستیم. جامعه ما، جامعه فرهنگی، اجتماعی و ارتباطی است و از این طریق میشود مساله را حل کرد. تجربه هم نشان داده کم فرزندی به ثروت و مباحث مالی خانوادهها برنمیگردد. متمولان ما فرزندان کمتری دارند. این را باید در نگاه فرهنگی عوض کنیم.
عزتزمانی گفت: در مجموعه ستاد جمعیت خواهش، التماس و دعوا کردیم، با وجود این که بخشی به برنامه و بودجه برمیگردد، دوستانی خیلی معتقد نبودند که مساله فرهنگی اولویت دارد. بنابراین هیچ منابعی در سال ۱۴۰۱ به همین منظور لحاظ نشد. امسال هم عددی تصویب شده و هنوز اطلاع دقیقی از ابلاغهای قانون نداریم اما بودجه امسال حتی پایینتر از اعتبار سال قبل است. این فضای عدم حمایت، انگیزههای ما را به شدت میگیرد و دست و پایمان را میبندد.
فرهنگسازی کار پرهزینهای است
وی اظهار داشت: امروز، تولید، آمادهسازی و فرهنگسازی و در مجموع فعالیتهای فرهنگی، کارهای بسیار پرهزینهای در جهان است. امید میرود امسال با دقت و توجه بیشتری به حوزه فرهنگ، مقداری فضای بودجه جدیتر شود.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص همسانگزینی و سایتهای ازدواج، در پاسخ به این سوال که سازمان برای برخورد با کانالهای تلگرامی و فعالیتهای اینستاگرامی که به دنبال سوء استفاده از فضای ایجاد شده هستند گفت: پیشتر، نقص و خلاء قانونی داشتیم اما بعد از تصویب قانون جوانی جمعیت، هر سایت و مجموعه رسمی که اعلام عمومی میکند و یا در فضای مجوز میخواهد نقش واسطهگری ایفا کند، باید مجوز فعالیت دریافت کند.
غالب فعالیتهای مجازی رفتارهای غیرشرعی و غیرقانونی دارند
عزتزمانی تصریح کرد: با آنهایی که بدون مجوز در حال فعالیت هستند، مجموعههای انتظامی و امنیتی باید برخورد کنند. غالب اینها هم از رفتارهای غیر شرعی و غیر قانونی استفاده میکنند و چارچوبها را رعایت نمیکنند. به همین دلیل هم به دنبال مجوز نیستند.
وی خاطرنشان کرد: با اطلاعرسانی که به تازگی انجام شده، حدود دو هزار مجموعه همسانگزینی مراجعه کردند که ۳۰۰ مجموعه از این تعداد بررسی و وارد فرآیند شده و ۷۰ مجموعه مجوز فعالیت دارند.
عزتزمانی اظهار داشت: ۵۰ مجموعهای که مجوز فعالیت گرفته بودند حدود یک هفته پیش برای نخستین بار در مجموعه آدینه در چارچوب مجموعههای بزرگ واسطهگری ازدواج دور هم جمع شدند، کارگاههای تخصصی خوبی هم برگزار شد. این آورده و خط جدیدی بود که در چنین فضایی باز شد.
چند بار برای مجموعههای انتظامی نامهنگاری شده که تمام این سایتها غیر قانونی هستند و باید بسته شوند معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: فعالیت تمام کسانی که سایت، سامانه یا کانالی دارند اگر مجوز دریافت نکنند، غیر قانونی است و اگر اقدام به دریافت مجوز کنند در یک لایه حمایتی قرار گرفته و به دنبال آن مورد پشتیبانی قرار خواهند گرفت.
وی گفت: من اعلام کردم و چند بار هم برای مجموعههای انتظامی نامهنگاری شده که تمام این سایتها غیر قانونی هستند و باید بسته شوند مگر این که مجوز داشته باشند و نشان مجوز ما را ثبت کرده باشند.
عزتزمانی تصریح کرد: آییننامهها، نظامهای مشخص و دستگاه نظارتی داریم و برای این سایتها دورههای آموزشی و توانمندسازی و جلسات همافزایی و انتقال تجربه برگزار میشود و اگر وارد این فرآیند شوند تحت اشراف قرار میگیرند و در مسیر درست حرکت میکنند. در کنار این، آورده و رشد و تعالی و همافزایی برای این سایتها به دنبال خواهد داشت.
نظر شما