قالیباف: سران قوا بر صفر شدن مالیات دارو و تجهیزات پزشکی تاکید دارند

تهران- ایرنا- رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی یک درصد است که باید صفر شود و این موضوع در جلسه سران قوا پیگیری شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا،‌ در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی، سومین گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درمورد بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در دو حوزه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی ومدیریت بازار دارویی کشور در دستور کار قرار گرفت و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر اقتصاد و برخی از نمایندگان نظرات و گزارش‌های خود را در این باره بیان کردند.

در جمع بندی این گزارش، محمدباقر قالیباف در سخنانی با تاکید بر اینکه موضوع سلامت بسیار مهم است و باید هزینه‌ها هم در نظر گرفته شود، افزود: تامین کالای پزشکی هم دغدغه دیگری است به ویژه اینکه مجلس باید اضطراب و نگرانی مردم را در بخش سلامت و پزشکی بیش از سایر بخش‌ها مورد توجه قرار دهد چرا که بار روانی در حوزه سلامت روی مردم است و باید آن را کاهش دهیم.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: راهبری،‌ سیاستگذاری و برنامه ریزی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و طبق داده‌هایی که در ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته داریم، برنامه ریزی درحوزه دارو و مصرف دارو در یک هفته حتی روزهای قبل قابل برنامه ریزی است. ولی وقتی دارو در کشور کم می‌شود این مشکل به سیستم مدیریت در این حوزه مربوط است.

قالیباف با بیان اینکه موضوع ارز و ریال دارو طبق قانون بودجه باید به صورت دقیق انجام شود، تصریح کرد: در نشست با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به این نکته تاکید کردم که همانطور که هدفمندی یارانه‌ها مهم است، تامین دارو و تجهیزات پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید سازمان برنامه و بودجه این کار را به بهترین شکل انجام دهد و موضوع واریزی‌های ارز در بخش دارو و تجهیزات توسط خزانه بانک مرکزی به موقع انجام شود.

وی با بیان اینکه وقتی واریزی ارز برای دارو از سوی خزانه بانک مرکزی با تاخیر انجام شود، روند کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم دچار تاخیر خواهد شد، ادامه داد: رییس بانک مرکزی متقاعد شده که به صورت فصلی سقف تامین ارز دارو و تجهیزات پزشکی انجام شود و امید است دقت لازم صورت گیرد تا این حوزه به بهترین شکل ساماندهی شود.

رییس قوه مقننه یادآور شد: باید مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی و موضوع دارو و تجهیزات پزشکی صفر شود در حالی که اکنون یک درصد است که قابل قبول نیست و در جلسه سران قوا این موضوع پیگیری شد تا این عدد به صفر برسد.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر داورها و تجهیزات پزشکی در گمرک کشور انبار شده که این عامل سبب نرسیدن این کالاها به دست مردم شده است.

قالیباف با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت وظایفی در خصوص‌ نرخ حقوق گمرک و سود بازرگانی دارند، افزود: وزارتخانه‌هایی همچون صمت و اقتصاد و دستگاه‌های دیگر لازم است تا نرخ حقوق گمرک را ابلاغ کنند تا گمرک بتواند این کار را انجام دهد. البته مسئولیت پیگیری با وزارت بهداشت است و مجلس هم کمک می کند که این کار انجام شود.
رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از کمیسیون بهداشت و درمان و معاونت نظارت درخواست می شود موضوعات مطرح شده جلسه امروز و سه جلسه قبل را جمع‌بندی کنند و ما این روند را در نوبت بعدی دنبال می‌کنیم و انتظار داریم دیگر شاهد این نقص در حوزه تهیه و توزیع دارو نباشیم.

اعمال تعرفه صفر مالیات بر ارزش افزوده دارو در نشست شورای هماهنگی سران قوا بررسی می‌شود

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از برگزاری نشست این هفته شورای عالی سران قوا با موضوع صفر شدن مالیات بر ارزش افزوده دارو خبر داد.

با تاکید بر اینکه پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی در اسرع وقت باید انجام شود، افزود: در سال جاری سازمان برنامه و بودجه تنها ۱۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به بخش دارو تخصیص داده است.

وی با تاکید بر الزام وزارت بهداشت به کاهش و کنترل هزینه ها، جلوگیری از تغییر گروه داروهای وارداتی از ۲۱ به ۲۲ در وزارت صنعت، تکمیل انبارهای استراتژیک دارو و سرعت دهی به ترخیص داروهای وارداتی گفت: با وجود پیگیری ها مالیات بر ارزش افزوده دارو از ۹ به یک درصد کاهش یافت در حالی که باید صفر می شد.

وی اظهار داشت: برخی بیماران به دلیل مشکلات تأمین دارو ممکن است چند ماه در نوبت عمل بمانند؛ وظیفه بانک مرکزی است که منابع ارزی را به این بخش اختصاص بدهد نه اینکه بگوید به کارگزار مراجعه کنید؛ از ۱۳ هزار میلیارد تومان درآمد مالیات بر ارزش افزوده تا کنون تنها ۲۴۰۰ میلیارد تومان به دارو داده شده است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس تاکید کرد: قرار است چهارشنبه این هفته (۳۱ خرداد)‌ جلسه شورای هماهنگی سران قوا در خصوص کاهش مالیات بر ارزش افزوده واردات دارو به صفر، مطرح و تصویب شود.

زنجیره تامین دارو و تجهیزات پزشکی نظارت شود

سید جلیل میرمحمدی نماینده مردم میبد در مجلس و عضو کمیسیون بهداشت نیز با بیان اینکه دارو با سلامت مردم در ارتباط است گفت: جلسات متعددی در این خصوص برگزار شده ولی متاسفانه اتفاقی رخ نداده است و مطالبات قابل توجه دانشگاه‌های علوم پزشکی از سازمان تامین اجتماعی همچنان پابرجاست.

وی با بیان اینکه انتظار این است که نظارت دقیقی بر زنجیره تامین دارو و تجهیزات پزشکی اعمال شود و دستگاه های اجرایی به وظایف خود عمل کرده و اعتبارات لازم را برای واردات دارو تخصیص دهند، افزود: تعلل در این بخش مردم را در تامین دارو با مشکل روبرو کرده است.

در ادامه سید مرتضی خاتمی نماینده مردم گلپایگان در مجلس اظهار داشت: کمبود دارو حتی به داروهای عادی رسیده و برای تهیه انواع سرم ها با کمبود مواجه هستیم و تامین مابه التفاوت ارز ترجیحی در پایان زنجیره تامین دارو به صورت کافی انجام نمی شود.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس مدعی شد، ذخایر دارویی کاهش یافته و در برخی اقلام به سه ماه و حتی یک ماه کاهش یافته است.

خاتمی درباره تامین تجهیزات پزشکی نیز گفت: چند صد تن تجهیزات پزشکی در گمرکات به دلیل ابهام در حقوق ورودی معطل مانده بود که در نهایت ۲۵ اردیبهشت مجوز ترخیص آنها ابلاغ شد.

وی خواستار آن شد که پیش از تبدیل مشکل تامین دارو به بحران، معاون اول رییس جمهور به موضوع ورود و معضل نبود تصمیم گیری و تنظیم گری مشترک در دستگاههای دولتی برای تامین دارو رفع شود.

عبدالحسین روح الامینی نماینده مردم تهران در مجلس و دیگر عضو کمیسیون بهداشت نیز با یادآوری اینکه بیش از ۱۰۰ جلسه در کمیته داروی کمیسیون بهداشت مجلس برگزار و حتی در نشستی با حضور وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس مجلس هشدارهای لازم داده شد، گفت: داروهای هموفیلی سرطانی و پیوندی به شدت با کمبود مواجه اند.

وی گفت: وزیر بهداشت می‌گوید من یک حلقه از زنجیره هستم؛ می‌خواهم اعلام کنم که شما متولی تامین دارو هستید نه حلقه ای از این زنجیره؛ انبارهای گمرک اکنون پر از دارو است چرا رسیدگی نمی شود؟

علی بابایی کارنامی نماینده مردم بابل در مجلس نیز با بیان اینکه همه متخصصان حوزه درمان به مشکلات کشور در بخش دارو اذعان دارند، گفت: بیش از ۲۰۰ قلم کمبود دارویی داریم و ناکارآمدی ها در این حوزه دیده می شود؛ قیمت تمام شده دارو در کشور و حقوق گمرکی بالاست که باید مدیریت شود.

به گفته وی دو نهاد دولت و مجلس باید مشکلات دارویی را به صورت اساسی حل کنند در تامین داروهای خاص با مشکل مواجه ایم و دولت نمی تواند خود را کنار بکشد، اولویت مجلس و دولت باید سلامت مردم باشد.

محمدعلی محسنی بندپی نماینده نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس تأکید کرد: آنچه این روزها در بطن جامعه نمایان است کمبود داروهای بیماران خاص پیوندی هموفیلی و امثال آن است؛ اینکه دستگاه‌های اجرایی از قبیل وزارت اقتصاد، وزارت رفاه، بانک مرکزی و وزارت بهداشت با هم هماهنگ نیستند برای مردم قابل قبول نیست؛ مطالبات داروخانه‌ها از حد خود گذشته و برخی بیمه گران حاضر به پذیرش بیمه داروها نیستند.

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس هم در این باره اظهار داشت: این سومین گزارش کمیسیون بهداشت در حوزه دارو است که در مجلس ارائه می‌شود که نشان می‌دهد ارائه این گزارش ها چاره کار نیست و باید کار دیگری کرد.

وی با اشاره به پیش بینی اختصاص یک درصد درآمد مالیات بر ارزش افزوده به بخش بهداشت و درمان که معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه امسال است، تاکید کرد: درآمدهای دیگری مانند عوارض سیگار و ردیف بودجه های دیگر برای بخش درمان و سلامت و بخصوص دارو در نظر گرفته شده است وزیر بهداشت توضیح بدهد که ایجاد قرارگاه دارو چه نتیجه ای در پی داشته است؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha