شورای کرمان: از تفاهم شهردار برای ساخت بازار طلا اطلاع نداشتیم

کرمان- ایرنا- نود و هشتمین نشست علنی شورای اسلامی کرمان با اعتراض به شهردار این شهر پیرامون تفاهم شرکت مس و شهرداری که ۲ روز پیش در استانداری امضا شد همراه بود؛ اعضای شورا در این نشست ضمن مطلوب دانستن توجه به فرصت‌های سرمایه‌گذاری، از رفتار شهردار و اطلاع رسانی نکردن اقدامات شهرداری به ویژه در امضای این قرارداد گلایه داشتند.

به گزارش ایرنا، ۲ روز پیش تفاهم‌نامه‌ای میان شهرداری کرمان و شرکت سرمایه گذاری مس به امضا رسید که در پی آن فلزات گرانبها از ذرات معدنی تا محصول نهایی و زیورآلات و جواهرات مورد استفاده مردم، در زمینی واقع در بافت تاریخی کرمان تولید و در همان منطقه نیز عرضه شود.

درواقع براساس این تفاهم نامه قرار است در کنار مسجد تاریخی امام(ره) کرمان محلی برای تولید طلا و نیز بازار طلا (عرضه) احداث شود.

این اعتراض نسبت به هماهنگ نکردن پروژه های مهم شهر با اعضای شورا درحالی بود که برخی اعضا باتوجه به اختلافات قبلی، شهردار را به شمشیر کشیدن علیه شورا متهم کردند؛ یکی دیگر از اعضا نیز نسبت به آتیه تعامل نامناسب شهردار با شورا هشدار داد که وضعیت به جایی نرسد که اعتبار شهردار یا شهرداری زیر سئوال برود.

براساس تفاهم‌نامه مشترک شهرداری کرمان و شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، بازار تولید و عرضه طلا و جواهر کرمان در زمینی به وسعت ۱۷هزار مترمربع جنب مسجد تاریخی امام خمینی (ره) در میان بافت تاریخی شهر کرمان احداث می‌شود و این پروژه پس از تاسیس کرمان را در زمره استان‌های تکمیل کننده زنجیره ارزش افزوده طلا قرار می‌دهد. تامین‌کننده زمین و واگذاری مجوزها بر عهده شهرداری و اجرای پروژه نیز توسط مس انجام می‌شود.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

اما محمدرضا کُمساری سخنگو و نایب رییس شورا در نشست علنی شورا در روز دوشنبه طی سخنان یک تشکر، یک تذکر و مطالبه را نسبت به شهردار مطرح کرد و گفت: از اهتمام آقای شهردار و مسئولان استانی برای نگاه ویژه نسبت به موضوع سرمایه‌گذاری با استفاده از منابع و موجودی‌های شهرداری تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: از مسئولان استانی که شرکت مس را برای ایجاد سرای طلا و مس پای کار آوردند که کاری بسیار ارزنده بود، سپاسگزارم.

سخنگوی شورا در تذکری خطاب به شهردار گفت: شما زمانی که می‌خواستید به عنوان شهردار کرمان انتخاب شوید، یک تعهد اخلاقی به شورا دادید که بند نخست آن همگامی و هماهنگی با شوراست.

وی بیان کرد: من اصلا نمی‌خواهم بدبین باشم و اصل را بر حُسن نیت داریم اما فکر می‌کنم در بعضی موارد از جانب شهردار مقداری سهوی یا عمدی به آن شکلی که باید، مسیر طی نمی‌شود و نمونه آن قراردادها و تفاهم‌نامه ‌هایی است که بدون حداقل اطلاع همه‌ اعضا شورا انجام می‌شود.

کمساری گفت: این گونه قراردادها و تفاهم نامه‌ها کاری ارزنده است و بابت آن از شما تشکر کردیم، اما به دلیل اینکه هماهنگی‌ها و همگامی صورت نمی‌گیرد، می‌تواند باعث خدشه بر این گونه اتفاقات شود و بعضا هم می‌بینیم در یک تفاهم‌نامه شورا نظرش بررسی ابعاد دیگری از کار است که این موارد حتما برای فضای شورا و شهرداری هزینه در نگاه مردم و حتی نگاه مسئولان استانی دارد.

وی ادامه داد: تشکر می‌کنم از اینکه این توافقنامه اجرا می‌شود اما من نسبت به این مساله که شهرداری زمینه این گونه سرمایه‌گذاری خوبی را به وجود می‌آورد بی‌اطلاع بودم و اگر مطلع بودم مطالبه بنده این بود که کاروانسرای حاج آقای علی به مراتب از کاروانسری وکیل ارزش بالاتری دارد و آیا نمی‌شد شرکت مس را پای مرمت کاروانسرای حاج آقا علی بیاوریم؟.

شورای کرمان: از تفاهم شهردار برای ساخت بازار طلا اطلاع نداشتیم

سخنگوی شورا ادامه داد: اصلا نمی‌خواهیم کار شهردار را زیر سوال ببریم اما حتما در راستای بهتر انجام شدن ماموریت و تعهد اخلاقی که قبل از انتخاب شدن به عنوان شهردار داد، مساله همگامی و هماهنگی در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: جناب شهردار من حُسن نیت دارم نسبت به انجام این کار، ولی این گونه حرکت های شما را خیلی نمی‌پسندم و واقعا از ۹ نفر حاضر در جمع امروز شورا چند نفر در جریان این سرمایه‌گذاری بودند؟؛ ما که مخالف سرمایه‌گذاری نیستیم، همه ما دنبال آبادانی شهر و سرمایه‌گذاری با سایر شرکت‌ها هستیم، اگر اکثریت در جریان بودند، دست من بالا و هیچ حرفی هم ندارم ولی اگر نبودند این را به عنوان تذکر جدی در نظر بگیرید که به مخالفت‌هایی در آینده که اعتبار شهرداری را در تعاملات و مذاکرات خارج از سیستم خودش زیر سوال ببرد، منجر نشود.

کمساری خطاب به شهردار ادامه داد: شما در شروع دوره کاری خود می‌گفتید حاضرید ساختمان شهرداری را خالی کنید ببرید در یکی از بناهای تاریخی کرمان مستقر کنید و آن بنا را احیا و بازسازی کنید؛ آیا نمی‌شد شرکت مس را با این بُنیه‌ خوب و با این زحمتی که شما، استاندار و دیگر دوستان کشیدید بیاوریم پای مرمت آثاری که آبرویی برای شهر باشد؟.

سعید شعرباف شهردار کرمان هم در جواب سخنگوی شورا اینچنین گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری اصل این فضا و بسترهای آن را در قالب فرایندهای چاپی به شورا اعلام کردیم؛ این زمین ۱۸ هزار متری کنار خیابان امام از ظرفیت‌هایی است که در دفترچه اعلامی ما به شورا اصل درخواست سرمایه گذاری آن قرار داشته است.

وی ادامه داد: اتفاقی که افتاده اکنون یک توافق کاملا عمومی در اصل سرمایه‌گذرای است و حتی این تفاهم جزییاتی ندارد و به عبارتی دیگر ما فقط همکاری مجموعه مس را پذیرفتیم؛ یعنی آورده ما پروانه و آورده آنها هم ساخت که در نهایت اقدام به کار را شروع کنیم.

شعرباف افزد: حالا باید محاسبه انجام و متر مربع‌ها و خیلی موضوعات مشخص شود که به طور حتم در یک فراخوان مزایده‌ای مانند فراخوانی (ارائه) که برای بقیه داشتیم متقاضیان شرکت کنند و ممکن است در کنار مس یک شرکت دیگر نیز بیاید و برنده شود.

شهردار کرمان اظهارداشت: علت اینکه سراغ کاروانسراهای دیگر نرفتیم، این بود که هیچ مالکیتی در بافت تاریخی غیر از همین زمین ۱۸ هزار متری نداریم؛ ما با همین مجموعه مس در ادامه برای پارک فناوری و مرکز رشد مس نیز پیگیری می‌کنیم که در این اتفاقات دنبال یک مجموعه کاروانسرا هستند که حداقل ۲ هزار متر مربع هم زیربنا داشته باشد.

شورای کرمان: از تفاهم شهردار برای ساخت بازار طلا اطلاع نداشتیم

قبل از امضا باید مشورت می کردید

بعد از این صحبت‌های شهردار کرمان، فتح الله مویدی دیگر عضو باتجربه تر شورا نیز گفت: چیزی رسانه‌ای و در فضای مجازی هم پخش می‌شود که شهردار نشستند تفاهم‌نامه را امضا می‌کنند؛ قبل از آن شما (شهردار) با اعضای شورای شهر مشورت می‌کردید، این موضوع چه اشکالی دارد؟.

وی افزود: مشخص است شما از دنده‌ای دیگر برخاسته اید و دارید با شورا برخورد می‌کنید؛ در عزل و نصب‌ها که شمشیر را از رو بستید و در شهرداری درو کردید؛ کوچکترین مشورتی نه با شورا و نه حتی با رییس شورا نکردید.

مویدی تصریح کرد: یعنی این توقع نیست که شما(شهردار) در همین جلسات مطرح کنید که چه کاری می‌خواهید انجام دهید؟ به نظرم اینگونه برداشت می شود که شما برای شورا هم شمشیر برداشتید، یعنی می‌خواهید حرف خودتان را به کرسی بنشانید و هر کاری که خواستید بکنید.

شهردار در پاسخ به مویدی نیز گفت: ما این فرایندها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در یک دفترچه چاپ و یکی دوبار هم در اصل فرخوان‌ها در مورد آنها بحث کردیم؛ پیش‌فرض اولیه من این بود که اینجا(شورا) با اصل سرمایه‌گذاری کسی مخالفتی ندارد و ما هم با این پیش فرض جلو رفتیم.

وی ادامه داد: ما همیشه در زمینه سرمایه‌گذاری بسته‌های پیشنهادی داشتیم و این زمین هم در بسته پیشنهادی وجود داشته و مشخص بوده که قرار است در اینجا سرمایه‌گذاری انجام شود؛ تصور ما این بود که کسی با سرمایه‌گذاری مخالف نیست.

شعرباف گفت: در این تفاهم‌نامه مس به صورت کلیت ماجرا پیشقدم شده و باز هم ما مس را به صورت ترک تشریفات یا به طور خاص در نظر نگرفتیم؛ بنا این بوده که موافقت کلی اعضای شورا بر روی اصل سرمایه‌گذاری در اینجا گرفته شود وگرنه این پروژه به این صورت نبود که من درصدی احتمال بدهم دوستان در شورا با آن می‌خواهند مخالفت کنند.

شورای کرمان: از تفاهم شهردار برای ساخت بازار طلا اطلاع نداشتیم

به گزارش ایرنا در بخش دیگری از این نشست مویدی رییس کمیسیون خدمات شهری بهداشت و محیط زیست شورای شهر کرمان خطاب به شهردار به موضوع جمع اوری پسماندهای بیمارستانی اشاره کرد و با اشاره به جلسات کمیسیون خدمات شهری در مورد موضوع پسماند با حضور مسئولان پسماند شهرداری به برگزاری چندین جلسه در استانداری با محوریت موضوع پسماندهای بیمارستانی و اختلافات بیمارستان‌ها و شهرداری در این راستا پرداخت.

شهردار نیز در پاسخ به این گفته‌ها افزود: در سه جلسه خودم نیز حضور داشتم و از منظر عرض کردیم تا سی‌ام این ماه پسماندهای بیمارستانی را جمع‌آوری می‌کنیم؛ بحث ما هم خیلی ساده بود، محیط زیست باید اعلام کند این پسماندها بعد از عملیاتی که در بیمارستان انجام می‌شود کاملا بی‌خطر می‌شود و می توان با ماشین‌آلات عادی آنها را جابه جا کرد که ما به عنوان وظیفه شهرداری در خدمت هستیم.

وی ادامه داد: محیط زیست باید اعلام کند که این پسماند خطری ندارد و نیاز به ماشین ویژه با مشخصات و محل دفن ویژه ندارد؛ در این صورت ما یک ریال هم برای این مطالبه هزینه نخواهیم کرد.

شهردار کرمان ادامه داد: اما اگر در این مورد محیط زیست مجوز صادر نمی‌کند که تا آخرین جلسه هم بحث‌ آن این بود که برای پسماندهای بیمارستانی بی‌خطرسازی کامل انجام نمی‌شود، نیاز به یک پروتکل ویژه وجود دارد؛ قراردادهای جمع آوری پسماند بیمارستانی را به صورت مستقیم با خود پیمانکار بخش خصوصی بیمارستانها ببندند و از منظر مساعدت نیز سه ماه زمان باشدتا این قرار داد منعقد شود.

وی افزود: اما به نظر می رسد براساس اطلاعاتی موجود هنوز قراردادها منعقد نشده و جلسه‌هایی را هم دوستان امضا کردندو به این موضوع متعهد شدند؛ ما باز هم پیگیری می‌کنیم از این منظر که اینها موضوعاتی نیست که بتوان آنها را در شهر رها کرد.

شعرباف گفت: ما در خواست داریم دانشگاه علوم پزشکی به تعهد مکتوبی که در جلسات متعدد استانی داشته عمل کند.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

سرگردانی مردم در دریافت مجوزهای ساخت و ساز حریم شهرها

در ادامه این جلسه همچنین مشکلاتی که ساکنان حریم شهر کرمان دارند و موضوع ساماندهی ساخت و سازها در این قسمت شهر نیز مطرح شد که حسین چناریان رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای شهر کرمان بیان کرد: در گذشته قبل از ابلاغ قانون درآمدهای پایدار، پاسخگویی به مردم در مورد املاک حریم شهر برعهده دهیاری‌ها و بخشداری‌ها بود و پروانه‌ها و مجوزها را آنها صادر می‌کردند اما بعد از این قانون این حق و ساماندهی املاک و ساخت و سازهای مربوط به حریم شهر به شهرداری‌ها سپرده شده است.

وی افزود: ولی به نظر می‌آید هنوز این موضوع توسط دهیاری‌ها و بخشداری‌ها انجام می‌شود که باعث ضایع شدن حق شهرداری‌ها و مردم است، زیرا به دنبال انجام استعلام ها بعضی ادارات مردم را به بخشداری و بعضی به شهرداری می‌فرستند.

شهردار نیز در پاسخ رییس کمیسیون بودجه گفت: برای صدور پروانه‌های محدوده حریم شهر به ویژه در بخش ‌هایی که به شهر کرمان چسبیده است حتما مردم بدانند که باید به شهرداری مراجعه کنند و قاعده قبلی دیگر برقرار نیست.

وی ادامه داد: در بعضی مواقع برخی محدوه‌های شهری مثل شرف آباد در دوره های گذشته دهیاری و بخشداری در آن محدوده‌ها پروانه صادر کردند که ما اخیرا در ۲ ماه گذشته فرایندهای قضایی آن را پیگیری کردیم زیرا اینها تخلف است که در محدوده شهری دهیار پروانه صادر کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha