موارد قطعی ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در خراسان رضوی چهار برابر افزایش یافته است

مشهد- ایرنا- مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: میزان موارد مشکوک و محتمل مبتلا به بیماری تب خون ریزی دهنده کنگو در خراسان رضوی امسال نسبت به سال گذشته ۲ برابر و میزان موارد قطعی مبتلایان چهار برابر شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر ناصر امینی روز دوشنبه در نشست حساس سازی و اطلاع رسانی تب کریمه کنگو در مشهد افزود: سال ۱۴۰۰، ۱۰ مورد مشکوک و هفت مورد محتمل به ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو بودند و موارد قطعی ابتلا به این بیماری صفر بوده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که امسال میزان موارد مشکوک و محتمل با ۲ برابر افزایش به ۲۰ مورد مشکوک و ۱۴ مورد محتمل افزایش یافت و تعداد موارد قطعی با افزایش چهار برابری به چهار مورد رسیده است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: بر اساس مقایسه انجام شده از سال ۱۳۷۸ تا سال ۱۴۰۰ سیستان و بلوچستان با ۹۴۰ مورد قطعی رتبه اول، خراسان رضوی با ۱۷۱ مورد قطعی رتبه دوم، کرمان با ۸۰ مورد قطعی رتبه سوم ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را کسب کرده اند.

ناصری افزود: بیماری ویروسی خون ریزی دهنده تب کریمه کنگو بیماری بومی کشور و استان خراسان رضوی است که علائم این بیماری شامل تب، سردرد، ضعف، درد عضلانی سرگیجه، سرفه و گلودرد بوده و تظاهرات آن نیز خونریزی دهنده است.

وی ادامه داد: میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به این بیماری بین ۲۰ تا ۲۵ درصد و در طغیان ها تا ۸۰ درصد است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با بیان این که بیماری واکسن ندارد گفت: همچنین این بیماری درمان مناسبی ندارد و اگر چه دارو دارد اما ۱۰۰ درصد بیماری را کنترل نمی کند اما تشخیص و درمان به موقع بیماری بسیار موثر و حایز اهمیت است.

موارد قطعی ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در خراسان رضوی چهار برابر افزایش یافته است

پیشگیری از ابتلا به کریمه کنگو بهتر از درمان است

یک متخصص عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: در موضوع بیماری تب کریمه کنگو که بیماری از طریق دام به انسان منتقل می شود پیشگیری بیشتر مورد تاکید و حایز اهمیت است چرا که این بیماری در دام فاقد علایم است و در صورت ابتلای انسان به این بیماری درمان آن بسیار سخت است.

دکتر علی اکبر حیدری افزود: علایم ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در انسان از یک روز تا ۱۴ روز پس از ابتلا بروز می‌کند که لرزش تکان دهنده همراه با تب از نشانه‌های بارز این بیماری است که توصیه می‌شود فرد مبتلا به سرعت به پزشک مراجعه کند.

وی ادامه داد: بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد مبتلایان پس از حدود ۲ هفته درمان می‌شوند و درصد کمتری از روز دهم بیماری دچار خون‌ریزی می شوند و بیماری شدت می‌گیرد.

این متخصص عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: توصیه می‌شود با توجه به آغاز فصل شیوع این بیماری در مقابل هر فردی که دارای علایمی از جمله تب و لرز و سرفه است دستورالعمل های بهداشتی از جمله رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شست و شوی دست‌ها رعایت شود.

حیدری افزود: همچنین توصیه می‌شود با توجه به نزدیک بودن اعیاد سعید قربان و غدیر خم و بازگشت حجاج، ذبح گوسفند در کشتارگاه‌های مجاز و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی انجام شود و گوشت قربانی در دمای صفر تا چهار درجه سردخانه کشتارگاه‌ها نگهداری شود و بعد سپس کامل پخته شود تا در صورت وجود ویروس در گوشت کاملا از بین برود.

وی اضافه کرد:قصابان و شاغلان در کشتارگاهها نخستین قشر در معرض ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو هستند ، زنان خانه دار نیز دومین قشر در معرض ابتلا به این بیماری اند چرا که بدون استفاده از دستکش اقدام به قطعه کردن و بسته بندی گوشت یا خام خوردن جگر گوسفند می‌کنند لذا استفاده از دستکش و نیز پخت کامل گوشت و جگر مورد تاکید است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha