تکلیف وزارت کشور برای تشکیل سازمان ملی مهاجرت در برنامه هفتم

تهران - ایرنا - لایحه برنامه هفتم توسعه، وزارت کشور را برای تشکیل سازمان ملی مهاجرت مکلف کرده و به منظور ساماندهی و تسهیل امور آن‌ها، وظایفی را در همکاری با سایر دستگاه‌های اجرایی برای این وزارتخانه در نظر گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، در ماده ۸۵ از فصل ۱۸ ، لایحه برنامه هفتم توسعه، به منظور ساماندهی مهاجرین و اتباع بیگانه، وزارت کشور را مکلف به تشکیل سازمان ملی مهاجرت کرده است.

بر اساس این ماده، وزارت کشور مکلف است با همکاری وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات، مرکز آمار ایران، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان ثبت احوال کشور و سایر دستگاه‌های اجرایی ساماندهی، ورود، خروج، طرد، سرشماری آمایش سرزمینی و ثبت احوال اتباع بیگانه پناه‌جویان مهاجرین قانونی و غیرقانونی، در یک پایگاه داده مرجع برخط و یکپارچه گردآوری شود.

همچنین وزارت کشور باید به منظور مدیریت و هدایت هوشمند گردش مهاجرین و اتباع بیگانه در کشور، با رعایت قوانین و مقررات به صورت یکتا و چند کاربردی (هویتی، اعتباری، ارتباطی، گذرنامه‌ای، بیمه‌ای و ...) تا پایان سال دوم برنامه اقدام کند. وزارتخانه‌های امور خارجه و ارتباطات و فناوری اطلاعات باید برای تهیه این اطلاعات با وزیر امور خارجه همکاری کنند.

وزارت کشور باید سازوکاری را برای شناسایی و تعیین تکلیف مهاجران ظرف مدت شش ماه پس از ابلاغ برنامه هفتم اقدام کند تا بازگرداندن مهاجرین و اتباع بیگانه غیرمجاز تسهیل و تعادل آمایشی در سطح کشور برقرار شود.

این لایحه وزارت کشور را مکلف کرده است که با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، نسبت به ساماندهی زنان بی سرپرست ایتام و معلول مهاجرین و اتباع بیگانه نیازمند از محل کمک‌های بین‌المللی و بشردوستانه با رعایت مقررات مربوطه به صورت متمرکز از طریق سامانه در اختیار کمیته امداد امام خمینی (ره) اقدام کند. آیین‌نامه اجرایی این بند توسط وزارت کشور و با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور ظرف مدت شش ماه پس از ابلاغ برنامه تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha