هیل: واشنگتن از عادی‌سازی روابط ریاض-تل‌آویو نفعی نخواهد برد

تهران – ایرنا – تارنمای خبری آمریکایی «هیل» (TheHill) در تحلیلی عنوان کرد که ایالات متحده از عادی‌سازی روابط بین ریاض و رژیم صهیونیستی نه تنها نفعی نخواهد برد بلکه با دادن امتیازهایی به عربستان، باید هزینه‌هایی نیز بپردازد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، تارنمای خبری هیل در این تحلیل به قلم جان هافمن تحلیلگر در امور سیاست خارجی از اندیشکده آمریکایی «کیتو» (The CATO Institute) در این باره نوشت: آنتونی بلیکن وزیر امورخارجه آمریکا در کنفرانسی که به میزبانی «کمیته روابط عمومی آمریکا اسرائیل» در مورخ پنجم ژوئن (۱۵ خرداد ۱۴۰۲) برگزار شد، گفته بود که دولت بایدن متعهد به میانجی‌گری برای برقراری روابط رسمی سیاسی بین اسرائیل و عربستان بوده و تاکید ورزید که واشنگتن در پیشبرد عادی سازی روابط بین این دو، منافع واقعی امنیت ملی دارد.

تحلیلگر اندیشکده کیتو اضافه کرد: بلینکن اشتباه می کند، آمریکا (درواقع) نفع اندکی در این زمینه داشته و چه بسا که برای انجام این میانجی گری برای عادی سازی روابط بین دو طرف، هزینه های زیادی بپردازد.

این گزارش می افزاید: اظهارات تازه بلینکن در حالی عنوان می شود که بنابر شنیده‌ها، دولت بایدن در صدد عادی سازی این روابط تا پایان سال ۲۰۲۳ و پیش از آغاز کوران انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در آمریکا است.

گرفتن امتیاز هسته‌ای

هیل نوشت: عربستان سعودی در ازای عادی سازی روابط با اسرائیل (رژیم صهیونیستی) دولت بایدن را برای تعهدات امنیتی رسمی‌تر و همچنین کمک به توسعه برنامه هسته ای غیرنظامی خود موسوم به توانایی غنی سازی مستقل اورانیوم، تحت فشار قرار داده است.

این گزارش می افزاید: شایعه ها مبنی بر عادی سازی روابط بین عربستان و رژیم اسرائیل موضوع تازه ای نیست و دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ تحت «توافق سازش موسوم به ابراهیم» که روابط بین امارات، بحرین و بعدها مراکش و سودان با این رژیم را برقرار کرد، تلاش به برقراری این رابطه بین ریاض و تل آویو نیز نمود.

تحلیلگر این اندیشکده آمریکایی در تارنمای خبری هیل نوشت: (در حال حاضر) هیچ انگیزه راهبردی برای واشنگتن جهت اعطای امتیازات سیاسی و یا افزایش تعهدات امنیتی به عربستان سعودی برای عادی سازی رسمی روابط با اسرائیل وجود ندارد. این درحالی است که روابط غیررسمی رژیم اسرائیل و عربستان در ۲ دهه گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

این تحلیل درادامه می افزاید: عربستان سعودی برای عادسازی رسمی روابط خود با طرف اسرائیلی نیازمند مشوقی نیست، هرچند این ۲ روابط رسمی سیاسی با یکدیگر ندارند اما مانع از آن نمی شود تا در کنار یکدیگر و در راستای اهداف راهبردی مشترک کار نکنند؛ چراکه از منظر منافع راهبردی، لازم است که این کار را انجام دهند.

نویسنده این تحلیل می نویسد: بنابراین از این منظر، عربستان جهت عادی سازی رسمی روابط با طرفی که از قبل به خاطر داشتن اهداف مشترک راهبردی همکاری دارند، به دنبال آن است تا آمریکا را برای کسب امتیاز و افزایش تعهدات امنیتی (در قبال خود) تحت فشار قرار دهد. سیاستی که اکنون از سوی ریاض دنبال می شود واشنگتن را نگران کرده که آمریکا قدرت نفوذ خود را در منطقه خاورمیانه با توجه به حضور هرچه بیشتر چین در این منطقه در حال از دست دادن است.

تارنمای هیل نوشت: به جای پیشبرد منافع آمریکا (در منطقه خاورمیانه)، افزایش چنین تعهدات امنیتی به عربستان سعودی برای عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل، (در حقیقت) حمایت واشنگتن از منابع زیربنایی بی ثباتی منطقه ای در خاورمیانه را بیشتر تقویت می‌کند.

این مقاله می افزاید: توافق ابراهیم که هم اکنون به سرعت بعنوان چارچوب جدید سیاست آمریکا در منطقه خاورمیانه بدل شده، بدون هیچ بررسی جدی که آیا برقراری راوبط سیاسی دولت های عربی با اسرائیل در راستای منافع آمریکا بوده، صورت گرفته است. همانطوری که عربستان سعودی نشان داده، واشنگتن نباید برای عادی سازی چنین رابطه ای هزینه کرده و منافع خود را در این روند فدا کند. آمریکا باید از اساس منافع راهبردی خود را در منطقه خاورمیانه و در راستای اهداف خود مورد بازبینی مجدد قرار دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha