سازمان منطقه‌ای پایش گرد و غبار با تلاش ایران تشکیل می‌شود

تهران - ایرنا - رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور هیاتی از ایران در بیستمین کنفرانس مجمع پارلمانی محیط زیست و توسعه آسیا و اقیانوسیه (APPCED) گفت: در این نشست توانستیم بندی مبنی بر حمایت از تاسیس سازمان منطقه‌ای پایش گرد و غبار در بیانیه قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، سمیه رفیعی روز سه‌شنبه مجلس در نشست خبری با خبرنگاران در تشریح دستاوردهای سفر به کره جنوبی برای حضور در نشست اپسد گفت: اجلاسیه اپسد با موضوع محیط زیست و توسعه پایدار از ۴۶ کشور حوزه آسیاپاسفیک تشکیل شده است که بیش از ۳۰ سال قدمت دارد جمهوری اسلامی ایران در اجلاسیه بیستم این مجمع توانست در کمیته اجرایی سمت نائب رئیسی را برعهده بگیرد و برای دو سال این سمت را در دست دارد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: به دست آوردن این جایگاه برای جمهوری اسلامی ایران یک نقطه قوت است. همچنین در این اجلاسیه توانستیم در کمیته تدوین بیانیه‌ها نیز نقش نائب رئیس را برعهده بگیریم.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر تلاش برای حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران در این نشست تصریح کرد: با توجه به مشکلات محیط زیست منطقه به ویژه کشور ایران که متاثر از پدیده گرد و غبار است و نارضایتی مردم را به همراه داشته، توانستیم بندی مبنی بر حمایت از تاسیس سازمان منطقه‌ای پایش گرد و غبار در بیانیه قرار دهیم.

وی تصریح کرد: در کمیته تدوین بیانیه نیز با چالش‌هایی مواجه شدیم اما تاکید داشتیم ملت‌هایی که تحت تاثیر تحریم‌ها بوده باید مورد حمایت قرار گیرند. براساس بند پیشنهادی که در نهایت به تصویب رسید، اپسد باید از ایجاد سازمان منطقه‌ای پایش گرد و غبار به ویژه در کشورهایی که تحت تاثیر تحریم‌ها هستند حمایت کند.

رفیعی با بیان اینکه این دستاورد مهم و قابل ارجاعی است، تصریح کرد: در موضوع پایداری محیط زیست نباید برخورد سلیقه‌ای و سیاسی با مسائل زیست محیطی صورت گیرد. البته ما اثبات کردیم که تحریم‌ها و فشار اقتصادی می‌تواند در حفظ محیط زیست تاثیر منفی بگذارد و باید تصمیمات ما در خصوص مسائل زیست محیطی کارشناسی شده انجام شود.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به بندی در بیانیه که به انتقال تکنولوژی به کشورهای توسعه یافته مربوط است، گفت: با این بند کشورهای برخوردار بیشتر از تکنولوژی بهره‌مند می‌شدند که پس از مخالفت صورت گرفته این بند حذف شد.

وی درباره دیدارهای دو جانبه‌ای با رئیس مجلس عراق یادآور شد: در این دیدار به تاسیس مرکز پایش منطقه‌ای گرد و غبار تاکید شد که هر دو طرف متاثر از کانون گرد و غبار هستند. از سوی دیگر با رئیس گروه دوستی مجلس کره‌ای دیداری انجام شد که در این دیدار تاکید کردیم که پول‌های بلوکه شده ایران باید آزادسازی شود که طرف کره ای به آزاد سازی مطالبات ایران تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، مجمع اپسد (APPCED) که بیش از ۴۶ کشور از اقصی نقاط جهان عضو آن هستند با هدف اتخاذ اقدامات مشترک در حوزه های مختلف زیست محیطی و توسعه ای و تبادل راهبردهای مهم و سیاست‌ها در پیشبرد و تسریع راه حل‌های منطقه‌ای در سال ١٩٩٣ در کره جنوبی ایجاد شده است.

دستور کار اصلی کنفرانس بیستم اپسد که ۲۴ و ۲۵ خرداد در کره جنوبی برگزار شد، بررسی موضوعات مرتبط با رشد سبز و تغییرات اقلیمی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha