به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژهای در این بخشنامه که ۳۰ خرداد ماه صادر و ابلاغ شده است، نوشت: با توجه به نتایج عملکرد مؤثر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در دورههای گذشته و نظر به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اسفند ماه ۱۴۰۲ و در اجرای ماده ۶۷ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۱۳۷۸/۰۹/۰۷ با اصلاحات بعدی که مقرر می دارد تشکیلات قضایی در حوزه انتخابیه به منظور پیشگیری از وقوع جرم، ضمن هماهنگی با ناظرین شورای نگهبان و هیات اجرایی اقدامات لازم را در محدوده مقررات معمول میدارد و سایر موادی که مشتمل بر جرایم انتخابات مجلس شورای اسلامی است از قبیل مواد ۵۵، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۱، ۶۵ و ۶۶ قانون مذکور و فصل هشتم قانون مجازات اسلامی، در سه مرحله قبل، حین و پس از برگزاری انتخابات ضروری است ضمن تشکیل هر چه سریعتر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در مرکز استان و شهرستانهای سراسر کشور با هماهنگی و برنامه ریزی مناسب، منسجم و اثر بخش نسبت به پیشگیری از جرایم انتخاباتی اقدام و با قید تسریع برخورد قانونی به عمل آید.
الف) ترکیب اعضاء ستاد مرکزی و ستادهای استانی و شهرستانی به قرار زیر است:
یک - اعضاء ستاد مرکزی
(۱) دادستان کل کشور ( رئیس ستاد )؛
(۲) معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ( دبیر ستاد)؛
(۳) نمایندگان شورای نگهبان وزارت کشور وزارت اطلاعات فرماندهی کل ،انتظامی سازمان اطلاعات سپاه،پاسداران سازمان بسیج مستضعفین سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان صدا و سیما؛
(۴) رئیس کل دادگستری استان تهران و دادستان عمومی و انقلاب تهران؛
(۵) رئیس سازمان بازرسی کل کشور؛
تبصره ۱ - ریاست ستاد میتواند متناسب با موضوع از سایر دستگاهها و نهادهای ذیربط دعوت نماید.
تبصره ۲ - با توجه به حضور رئیس کل دادگستری استان تهران و دادستان تهران در ستاد مرکزی نیازی به تشکیل ستاد استان تهران نیست.
دو - اعضاء ستاد استانی مرکز (استان)
(۱) رئیس کل دادگستری استان ( رئیس)،
(۲) معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ( دبیر)،
(۳) دادستان مرکز استان
(۴) مسئولین دستگاهها و نهادهای متناظر ستاد مرکزی در استان ؛
(۵) بازرس کل استان در سازمان بازرسی کل کشور
تبصره ۱ - ریاست ستاد استان میتواند به تناسب موضوع از سایر دستگاهها و نهادها دعوت نماید.
تبصره ۲ - رؤسای دادگستری شهرستان میتوانند بدون حق رأی در ستاد مرکز استان شرکت نمایند.
سه - اعضاء ستاد شهرستانها
در تمام شهرستانهای استان ستاد مشابهی با مسئولیت رئیس دادگستری شهرستان و با ترکیب رده متناظر استانی، زیر نظر ستاد استانی وظایف محوله را انجام میدهند.
وظایف ستادهای پیشگیری و رسیدگی به تخلفات و جرایم انتخاباتی
(۱) پایش و رصد مداوم و مستمر کلیه اقدامات و فعالیتهای انتخاباتی و اتخاذ تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه ضروری با هدف پیشگیری از جرایم انتخاباتی؛
(۲) ایجاد هماهنگی بین دستگاهها و نهادهای عضو ستاد در جهت پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی؛
(۳) تبیین و تعیین برنامه های پیشگیرانه و نحوه اجرای آنها در زمینه پیشگیری از جرایم احتمالی؛
(۴) هماهنگی و تعامل مداوم با هیئت اجرایی و نظارت بر انتخابات و سایر دستگاهها و نهادهای مسئول در زمینه برگزاری هر چه بهتر انتخابات و پیشگیری از وقوع جرایم مصرح در قانون؛
(۵) ارشاد و راهبری ستادهای استانی و شهرستانی و نظارت بر آنها که به ترتیب بر عهده ستاد مرکزی و ستادهای متناظر استانی می باشد.
(۶) انعکاس فوری شرح وقایع و جرایم مهم به ترتیب به ستاد استان و ستاد مرکزی
(۷) توجیه ارشاد و انذار تشکلها، احزاب گروه،ها ستادهای تبلیغاتی اشخاص حقیقی و حقوقی با هدف بازدارندگی و پیشگیری از وقوع جرم انتخاباتی؛
(۱۸) اطلاع رسانی تشریح و توضیح مفاد قانون و جرایم و مجازاتهای قانونی از طریق رسانه های جمعی با هدف ارتقاء آگاهی های عمومی کاهش و پیشگیری از بروز جرایم انتخاباتی؛
(۱۹) انعکاس رسمی اقدامات مجرمانه دستگاهها نهادها یا اشخاص به مراجع صالح.
تبصره ۱ - دبیرخانه ستاد مرکزی زیر نظر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و دبیرخانه ستاد استانی زیر نظر رئیس کل دادگستری استان تشکیل خواهد شد.
تبصره ۲ - ستادها در سطح شهرستانها و استانها هر هفته یکبار گزارش اقدامات و فعالیت های خود را به ترتیب به ستاد استانی و ستاد مرکزی ارسال می نمایند.
تبصره ۳ - لازم است گزارش نهایی عملکرد ستاد مرکزی و ستادها در استانها و شهرستانها به وسیله دبیر ستاد مرکزی جمع بندی و در پایان انتخابات به حوزه ریاست قوه قضاییه ارسال گردد.
پ - وظایف روسای کل دادگستری
روسای کل دادگستریهای سراسر کشور موظفند شعبی از دادگاهها و دادسراهای حوزه قضائی تحت تصدی خود را به منظور رسیدگی خارج از نوبت به جرائم انتخاباتی اختصاص دهند.
نظر شما