۱۳ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۵۲
کد خبر: 85147011
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جای خالی مرکز توانبخشی دولتی در جنوب کرمان

۱۳ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۵۲
کد خبر: 85147011
جای خالی مرکز توانبخشی دولتی در جنوب کرمان

جیرفت- ایرنا- نبود مرکز دولتی توانبخشی در جنوب کرمان بسیاری از خانواده‌های نیازمند به این خدمات را با مشکلات جدی مواجه کرده است به طوری که شهروندان هشت شهرستان یا باید به تنها مرکز خصوصی در جیرفت یا به مراکز دولتی مرکز استان مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خانواده های زیادی از مناطق جنوب استان کرمان برای انجام امور کاردرمانی و توانبخشی کودکان و افراد بزرگسالی که دچار سکته مغزی شده اند، عمل جراحی داشته اند یا آسیب های دیگری دیده اند به مرکز توانبخشی در بیمارستان باهنر کرمان یا دیگر مراکز مرکز این استان مراجعه می کنند.

فاصله برخی مناطق جنوب کرمان با مرکز این استان حدود ۴۵۰ کیلومتر و حتی بیشتر است.

این افراد ناچار هستند در کنار تحمل این درد، هزینه هایی مثل اجاره محل اسکان، تردد بین شهری و داخل شهری را هم پرداخت کنند و مهمترین مساله نداشتن مکان یا دشوار بودن تامین محل اسکان مناسب در مرکز استان در طول انجام کارهای توانبخشی است که برخی خانواده های کم بضاعت را با مشکل بیشتری مواجه می کند.

براساس گزارش ها پیشتر یک کاردرمان هفته ای یکبار به بیمارستان کهنوج می آمده که اینک دیگر کسی برای این کار هم نمی آید.

به گفته یکی از مراجعان به مراکز توانبخشی فقط یک مرکز خصوصی توانبخشی در جیرفت وجود دارد که هر جلسه تا ۲ میلیون ریال هزینه دارد اما مرکز دولتی توانبخشی در کرمان جلسه ای ۶۰۰ هزار ریال هزینه می گیرد و به همین دلیل بسیاری از اهالی جنوب کرمان ترجیح می دهند به شهر کرمان بروند و چند روزی را در آنجا بمانند تا جلسات توانبخشی آنان انجام شود.

بهزیستی: حاضریم مکان و تجهیزات را تهیه کنیم

در پاسخ به این مطالبه، مدیرکل بهزیستی استان کرمان به خبرنگار ایرنا گفت: با اینکه مسئولیتی برعهده ما نیست اما مکان و تجهیزات را که هزینه های زیادی هم دارد فراهم می کنیم اما کادر تخصصی را دانشگاه علوم پزشکی مستقر کند.

علیرضا وحیدزاده افزود: در حوزه توانبخشی مستمری صفر است و پشت نوبتی هم نداریم؛همچنین ۱۶ هزار نفر در کل استان پشت نوبت حق پرستاری هستند.

علوم پزشکی جیرفت: حاضریم با بهزیستی تفاهم کنیم

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت که مدیریت جنوب استان را برعهده دارد هم در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: ما آمادگی داریم با اداره بهزیستی تفاهم نامه ای ببندیم که مکان و تجهیزات را تهیه کند و ما هم کادر درمانی را در اختیار بگذاریم.

دکتر علی اصغر خیرخواه با رد اینکه فقط یک مرکز خصوصی در جنوب کرمان وجود دارد افزود: فیزیوتراپ در بیمارستان جیرفت حضور دارد اما به شیوه جلسه ای و منظم نمی تواند به مراجعان خدمات دهد.

وی با تایید اینکه توانبخشی موضوعی دارای اولویت و مهم است ادامه داد: چون مسئولیت این بخش به‌تازگی به علوم پزشکی سپرده شده است برای رفع این خلاء نیاز به زمان وجود دارد.

به گزارش ایرنا حال که ۲ طرف بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی آمادگی خود را برای راه اندازی مرکز توانبخشی در جنوب کرمان به صورت مشارکتی اعلام کرده اند باید دید گام عملی را هم برمی دارند یا هرکدام منتظر پیشقدم شدن دیگری می ماند.

انتظار می‌رود مشکل افراد نیازمند به توانبخشی در جنوب کرمان با تدبیر مسئولان متولی زودتر حل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha