اختلاف درجه دمای بالای ۵۰ در گرمترین نقطه ایران؛ هواشناسی: ملاک ما ایستگاه است
عکس کلوت های زیبای شهداد کرمان را نشان می دهد

کرمان- ایرنا- درحالی هواشناسی اعلام می‌کند دمای ۵۰ درجه در شهداد شهرستان کرمان ثبت شده که برخی شهروندان با اتکا به دماسنج خودرو مدعی هستند دمای امروز این منطقه بیشتر بوده است. هواشناسی اما می‌گوید دماسنج‌های دیگر مثل خودرو قابل اعتنا نیستند.

به گزارش ایرنا عکسی از دماسنج یک شهروند از شهداد طی امروز سه شنبه به دست خبرنگار ایرنا رسید که دمای محیط بیرون از خودرو را ۵۷ درجه نشان می دهد؛ حال آنکه هواشناسی دمای ۵۰ درجه را ثبت و حتی در سطح کشوری اعلام کرده که نخستین دمای ۵۰.۲ درجه امسال در کشور در منطقه شهداد ثبت شده است.

به دنبال این موضوع، خبرنگار ایرنا به سراغ مسئولان هواشناسی استان رفت که رییس اداره پیش‌بینی این اداره کل ضمن رد ثبت دمای ۵۷ درجه در شهداد گفت: این عکس‌هایی که در فضای مجازی پخش می‌شود و این دماهایی که هر کس، به طور شخصی برای خودش اندازه می‌گیرد طبق استاندارد و مورد تایید هواشناسی نیست.

حمیده حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه طی سه روز اخیر تنها دمای ۵۰ درجه در ایستگاه هواشناسی منطقه شهداد ثبت شده است، گفت: امروز (چهارشنبه) نیز دمای هوا در این منطقه در گرمترین ساعت ۵۰ درجه بود و براساس پیش بینی‌ها در روزهای پنجشنبه و جمعه به ۵۱ درجه سانتیگراد نیز خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه در سراسر دنیا ثبت دما از یک قانون کلی پیروی می‌کند، ادامه داد: در حالت استاندارد دماسنج در جو اسکرین و در ارتفاع یک و نیم متری از سطح زمین و در سایه قرار می‌گیرد.

رییس اداره پیش‌بینی هواشناسی کرمان بیان کرد: دما در محیطی که محل تابش آفتاب است یا در نزدیک محوطه‌های شهری بیشتر است اما ثبت دما از استانداردهای بین المللی تبعیت می‌کند و دماهایی که افراد در شرایط مختلف(داخل ماشین یا روزی زمین) ثبت می‌کنند، معیار و استاندارد جهانی ندارد.

ماجرای اختلاف درجه دمای بالای ۵۰ در گرمترین نقطه ایران؛ هواشناسی: ملاک ما ایستگاه است

دمای ۶۰ درجه سطح خاک شهداد، طبیعی است

وی همچنین در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار ایرنا درباره دمای سطح خاک در شهداد با اشاره به اینکه دمای سطح خاک شهداد طی روزهای گذشته به ۶۰ درجه سانتیگراد رسید گفت: گرمای هوا بر دمای سطح خاک اثر می‌گذارد و باید گفت این یک روند طبیعی در محیط طبیعت است که خاک گرما را جذب می‌کند و انرژی گرما را در درون خودش نگه می‌دارد.

حبیبی با اشاره به اینکه دمای سطح خاک طبق دماسنج‌ها و استانداردهای هواشناسی سنجیده می‌شود، ادمه داد: اندازه‌گیری دمای خاک در ایستگاه‌های سـینوپتیک ( ایستگاه فعال در شبانه روز) بـا انـواع حسگر یا دماسنج‌های مختلف سنجیده می‌شود.

رییس اداره پیش‌بینی هواشناسی کرمان بیان کرد: میانگین سالانه دمای خاک بیشتر از میانگین سالانه دمای هواست، زیرا انرژی جذب شده توسط خاک بیشتر از هواست و قسمتی از انرژی گرمایی جذب شده به وسیله خاک به اعماق پایینتر منتقل می شود.

شهر شهداد در کنار کویر جهانی لوت از توابع شهرستان کرمان از نقاط مهم گردشگری کشور و جهان به شمار می رود و در فاصله ۹۶ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha