۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۴۰
کد خبر: 85551946
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

چرا گزارش ۲۰:۳۰ صدای شهدادی‌ها را درآورد

۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۴۰
کد خبر: 85551946
چرا گزارش ۲۰:۳۰ صدای شهدادی‌ها را درآورد

کرمان - ایرنا - پخش خبری در صداوسیما مربوط به معرفی طبس به عنوان گرم‌ترین شهر جهان با دمای ۴۹.۶ صدای اهالی شهداد کرمان را درآورد زیرا آنان در همان روز دمای ۵۱ درجه را تجربه کردند.

به گزارش ایرنا البته این مشکل به صداوسیما یا برنامه خبری ۲۰:۳۰ بر نمی گردد، بلکه آنطور که کارشناسان هواشناسی می گویند، علت به نوع ایستگاه های سنجش دما باز می گردد.

درواقع در حالی روز گذشته ایستگاه هواشناسی زابل و طبس با دمای ۴۹.۶ گرم ترین شهرهای جهان معرفی شدند که در این روز شهداد دمای ۵۱ درجه را به نام خود ثبت کرد و کارشناسان دلیل این اختلاف را در ثبت آمار ایستگاه های اصلی و تکمیلی معرفی می کنند.

بر اساس اطلاعات سرویس خدمات آب و هوایی موسوم به OGIMET ایستگاه هواشناسی زابل در سیستان و بلوچستان روز گذشته(یکشنبه)، با دمای ۴۹.۶ درجه سلیسوس بالاترین دمای هوا را در بین حدود ۸۶۰۰ ایستگاه هواشناسی سینوپتیک اصلی در جهان ثبت کرد و علاوه بر زابل ایستگاه «طبس» در خراسان جنوبی نیز با دمای ۴۸.۶ درجه در رتبه دوم گرمترین ایستگاه ها و «امیدیه» خوزستان با دمای ۴۷.۵ درجه در رتبه دهم گرمترین ایستگاه های هواشناسی اصلی جهان قرار گرفتند.

این در حالی است که به گفته اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی روز گذشته «طبس» با دمای ۴۹ درجه سلسیوس گرمترین دما را در بین ایستگاه های هواشناسی اصلی جهان ثبت کرد.

اما بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان کرمان که خبر آن نیز از بخش های خبری صداوسیما پخش شد، شهداد روز یکشنبه هفتم مرداد دمای ۵۱ درجه را تجربه کرده است که باعث ابهاماتی درباره گرم ترین شهر دنیا شد؛ ضمن اینکه اهالی شهداد می گویند تعرفه برق آنان متناسب با این وضعیت گرما نیست.

اختلاف دما و ایستگاه های اصلی و فرعی

خبرنگار ایرنا پیگیر این موضوع شد و کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمان درباره چرایی اختلاف آمار گرم ترین شهر ایران و جهان در روز گذشته پاسخ داد: منبع اعلام دمای هوا بر اساس اندازه گیری در ایستگاه های سینوپتیک اصلی و تکمیلی محاسبه می شود و ایستگاه هواشناسی شهداد یک ایستگاه تکمیلی محسوب می شود، لذا هواشناسی کشور مبنا را اغلب بر دمای ثبت شده در ایستگاه اصلی می داند.

امین دریافر به خبرنگار ایرنا افزود: در ایستگاه های سینوپتیک اصلی طبس روز گذشته با بیش از ۴۹ درجه گرم ترین ایستگاه کشور بود، البته سامانه داده های هواشناسی دمای همه ایستگاه ها را نشان می دهد که شهداد با ۵۱ درجه بالاترین دما را داشت.

حقی که از یک منطقه ضایع می شود

وی تصریح کرد: کیفیت هر ۲ ایستگاه ثبت دما یکسان است و تفاوتی ندارد، اما داده های ایستگاه های اصلی به شبکه جهانی ارسال می شود که دمای شهداد به دلیل ایستگاه تکمیلی بودن در شبکه جهانی به ثبت نرسید.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمان اظهار داشت: البته طبس در سامانه کشوری هواشناسی روز گذشته شهر پنجم بود و شهداد رتبه اول را داشت که مربوط به همان ایستگاه های اصلی و تکمیلی است.

وی ادامه داد: آخرین داده دمایی شهداد در حدود ساعت ۱۳ معادل ۴۶ درجه بود، اما با توجه به اینکه دمای بیشینه در ساعت ۱۵:۳۰ رخ می دهد، احتمالا دمای هوای شهداد به حدود ۵۰ درجه برسد.

شهداد در حاشیه کویر لوت و دروازه مهم ورودی به این بیابان ثبت جهانی با انواع جاذبه های طبیعی است.

بخش شهداد یکی از شهرهای توابع شهرستان کرمان است که در ۸۷ کیلومتری شمال شرق شهر کرمان قرار گرفته و طی چند هفته اخیر چندین بار گرم ترین نقطه کشور بوده است؛ شهروندان این منطقه در تابستان با مشکلات زیادی مواجه هستند و اصلاح تعرفه برق از مهمترین خواسته های آنها محسوب می شود که انتظار می رود مسئولان در این زمینه اقدام های قانونی لازم را انجام دهند.

اعلام گرم ترین نقطه جهان در طبس و زابل درحالی که شهداد دمای بالاتری را دیروز تجربه کرد، واکنش های بسیاری را در بین اهالی و نخبگان این منطقه به دنبال داشت و در فضای مجازی جنجال به پا کرد؛ بسیاری از اهالی خواهان اقدام فوری و جدی مسئولان در تعدیل تعرفه برق هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha