ساماندهی رودخانه‌های اردبیل نیازمند ۲ هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار است

اردبیل - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‎‌ای اردبیل گفت: ساماندهی و لایروبی رودخانه‌های آسیب‌دیده از سیل این استان به ۲ هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

به گزارش ایرنا ، علی حیدری اناری روز چهارشنبه در جلسه مدیریت بحران اردبیل افزود: عملیات لایروبی و ساماندهی ۸۷ کیلومتر از رودخانه‌های مرزی استان به پایان رسیده ولی برای ادامه عملیات لایروبی و ساماندهی ۱۰۵ کیلومتر مابقی رودخانه‌ها ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی اظهار کرد: در یک سوم طول رودخانه‌های استان عملیات روپرگذاری شامل بررسی عملیات نشانه‌گذاری حد بستر رودخانه‌ها و تالاب‌ها انجام شده و تکمیل آن با برآورد اعتبار یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال در صورت تامین اعتبار لازم ۲۸ ماه طول خواهد کشید.

وی با تشریح جزئیات سیلاب‌های مرزی استان اردبیل گفت: عمده سیلاب‌های حادث در منطقه گرمی به رودخانه مرزی بالهارود تخلیه شده و بخشی از آن در سد گیلارلو (۴.۱ میلیون متر مکعب) و سد تازه‌کند (هشت میلیون متر مکعب) با تلاش شبانه‌روزی همکاران مهار و ذخیره شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: سیل نهم خرداد گرمی (حوضه بالهارود) دارای دوره بازگشت بیش از ۱۰۰ سال و سیل دهم خرداد دارای دوره بازگشت بیش از ۵۰ سال بود و دبی برآورد شده در برزندچای ۱۲۰ متر مکعب در ثانیه، در دیزج چای ۵۰ متر مکعب در ثانیه، در ساری قمیش چای و انجیرلو ۱۸۰ متر مکعب در ثانیه برآورد شده است.

وی بیان کرد: سیل بند خاکی باباش کندی مانع ورود بخش عمده‌ای از سیلاب به شهر بیله‌سوار شده و برای لایروبی و بازگشایی مسیر و احیای سازه پس از سیلاب نیازمند اعتبارات جدید هستیم.

حیدری در تشریح سیلاب‌های منطقه مشگین‌شهر نیز گفت: عمده سیلاب‌های حادث در دره‌رود و شمشیرچای منطقه مشگین‌شهر بیش از ۱۰۰ متر مکعب در ثانیه و سیلاب حادث در کنگرلو ۱۴۰ متر مکعب در ثانیه بوده که این سیلاب‌ها هم با حجم ۱۳ میلیون متر مکعب در سد عمارت مهار و ذخیره شد.

وی درباره سیلاب حادث شده در ۲۱ تا ۲۸ خرداد در گرمی، انگوت و بیله‌سوار افزود: دبی سیلاب در نقاطی از ساری قمیش‌چای حدود ۲۰۰ متر مکعب در ثانیه و در بزرند چای و ساری قمیش چای دارای دوره بازگشت بیش از ۱۰۰ سال است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه بارش‌ها در این استان نسبت به سال آبی قبل ۱۱ درصد کاهش و نسبت به متوسط بلند مدت ۲۳ درصد کاهش دارد ، گفت: مجموع بارش از اول سال آبی تا ۲۸خرداد، برابر ۲۲۹ میلی‌متر بوده که بیشترین مقدار در خلخال به میزان ۳۳۰ میلی‌متر و کمترین آن در مشگین‌شهر به میزان ۱۷۹.۴ میلی‌متر برآورد شده است.

طول رودخانه‌های استان اردبیل سه هزار و ۹۳۰ کیلومتر می‌باشد که سه هزار و ۷۳۴ کیلومتر آن داخلی و ۱۹۶ کیلومتر مرزی است. از این تعداد در سطح هزار و ۹۴۵ کیلومتر عملیات نقشه‌برداری و تعیین حد بستر و حریم رودخانه‌ها به پایان رسیده و هزار و ۹۸۵ کیلومتر هم با پیشرفت ۷۰ درصدی در دست اجرا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha