۳۱ خرداد ۱۴۰۲، ۲۰:۰۰
کد خبرنگار: 857
کد خبر: 85147753
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر خارجه ترکیه: با وجود اختلاف، با آمریکا همکاری می‌کنیم

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه ترکیه گفت: آنکارا با وجود اختلاف با واشنگتن در برخی موضوعات دوجانبه، امور منطقه‌ای و مسائل بین المللی، با دولت آمریکا همکاری می کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای خبر. ۷ ترکیه، هاکان فیدان که در لندن به سر می‌برد، در دیدار با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود افزود: ترکیه و آمریکا ممکن است در مورد همه چیز موافق نباشند ولی اتحاد بلندمدت دو کشور در سازمان ناتو و سایر پلتفرم‌ها هر دو طرف را مجبور به ادامه همکاری می کند.

وی بیان کرد: رجب طیب اردوغان و جو بایدن روسای جمهور ترکیه و ایالات متحده آمریکا سال گذشته مکانیسم راهبردی ترکیه- آمریکا را در مادرید پایتخت اسپانیا تأسیس کردند که هدف از آن رسیدگی و تنظیم روابط، پیگیری و حل و فصل امور مربوط به دو کشور، کشف فرصت‌ها و تعمیق بیشتر همکاری های دو جانبه بود.

وزیر خارجه ترکیه با اعلام آمادگی دولت جدید این کشور برای همکاری با آمریکا در چارچوب این مکانیسم راهبردی اظهار کرد: در آینده نیز در مورد مسائل دوجانبه گفت‌وگو بین دو کشور ادامه خواهد داشت.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این دیدار، رابطه بین آنکارا - واشنگتن را عمیق و غنی خواند و گفت: دو طرف در زمینه اساسی‌ترین موضوعات با یکدیگر کارهای زیادی انجام داده‌اند و باید بر روی همکاری مشترک متمرکز شوند.

وی همکاری در زمینه انرژی و امور اقتصادی را اولویت آمریکا و ترکیه عنوان کرد و افزود: همکاری دو کشور در امور منطقه‌ای و بین‌المللی ادامه خواهد داشت.

رسانه‌های ترکیه بدون ذکر جزئیات، وضعیت اوکراین، توافقنامه غلات استانبول، گسترش ناتو، عادی سازی روابط آذربایجان و ارمنستان و توسعه مناسبات دوجانبه در چارچوب تحولات قفقاز جنوبی را از جمله موارد مورد بحث وزرای خارجه ترکیه و آمریکا در این دیدار اعلام کردند.

پایگاه خبری المانیتور به نقل یک منبع دیپلماتیک، پرونده پذیرش عضویت سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) را مهمترین موضوع در دستور کار نخستین دیدار وزیر خارجه جدید ترکیه با همتای آمریکایی وی عنوان کرد.

رسانه‌های ترکیه نیز موضوع اصلی دیدار بلینکن و فیدان را پذیرش عضویت سوئد در ناتو از سوی ترکیه اعلام کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha