۳۱ خرداد ۱۴۰۲، ۲۱:۴۶
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85147834
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نمایشنامه از ظرفیت های گمشده ادبیات کُردی است

۳۱ خرداد ۱۴۰۲، ۲۱:۴۶
کد خبر: 85147834
نمایشنامه از ظرفیت های گمشده ادبیات کُردی است

سنندج-ایرنا- در مراسم رونمایی از نمایشنامه «بال میمون» در سنندج بیان شد که نمایشنامه کُردی اگرچه قدمتی ۱۲۵ ساله دارد ولی آنچنان گسترش پیدا نکرده و امروز یکی از ظرفیت های گمشده ادبیات کُردی به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، مراسم رونمایی و نقد و بررسی نمایشنامه کُردی بالی مەیموون (بال میمون) نوشته تریفه کریمیان شامگاه چهارشنبه در قالب ۲ پنل و با حضور یکی از نمایشنامه نویس های استان، اساتید دانشگاه و فعالان فرهنگی و اجتماعی در سالن پردیس سینما بهمن سنندج برگزار شد.

رئیس مرکز کردستان شناسی در یکی از این پنل ها اظهار کرد: براساس مستنداتی که جمع آوری کردیم قدمت نمایشنامه نویسی کُردی به ۱۲۵ سال پیش بر می گردد.

امید ورزنده اضافه کرد: در بین ژانرهای ادبی نمایشنامه در ایران به ویژه کردستان زیاد مورد توجه قرار نگرفته است و می توان گفت یکی از ظرفیت های گمشده ادبیات کُردی به شمار می رود.

وی به تفاوت بین رمان و نمایشنامه اشاره کرد و ادامه داد: یکی از تفاوت های بارز بین رمان و نمایشنامه این است که در رمان، رمان نویس اگر با دیالوگ ها نتواند اصل موضوع را برساند با قلم و توضیحات خود می تواند آگاهی لازم را به خواننده بدهد ولی در نمایشنامه تنها راه نشان دادن مطالب آن زبان و گفتگوی بین شخصیت هاست.

صابر نیکبخت یکی از نمایشنامه نویس های کردستانی هم در این مراسم اظهار کرد: کردها هم می خواهند در خصوص دنیای خود با جهان گفتگو کنند که یکی از راه های دستیابی به این مهم نوشتن کتاب در زمینه ها و ژانرهای مختلف است.

وی اضافه کرد: نمایشنامه کُردی را بیشتر در هویت، زمان و گفتمان بزرگی می بینم و با وجود اینکه بیش از یکصدسال از قدمت آن می گذرد ولی معتقدم در سه دهه اخیر گسترش پیدا کرده است.

نیکبخت ادامه داد: امروز اگر کتابخانه رنگین و بزرگی از نمایشنامه های کُردی نداریم به مسائل مختلفی اعم از اقتصاد، سیاست، امنیت و آرامش بر می گردد

وی بیان کرد: نمایشنامه های امروز ما بیشتر تبدیل به گزارش نویسی وقایع و رویدادها شده است و نتوانسته ایم پرسوناژ (شخص مشهور، کسی که داخل در حوادث و موضوع نمایشنامه یا داستان باشد) خلق کنیم.

این نمایشنامه نویس اضافه کرد: خلا پرسونا در داستان و سینما و نمایشنانه ما وجود دارد و متاسفانه این مشکل در نمایشنامه بال میمون هم وجود دارد.

بیان عزیزی و جمال محمدی هم از زوایای دیگری به مسائل و وضعیت نمایشنامه نویسی و سپس نقاط قوت و ضعف نمایشنامه بال میمون پرداختند.

تریفه کریمیان، نویسنده نمایشنامه کُردی بال میمون هم در این مراسم اظهار کرد : این کتاب حاوی سه نمایشنامه است که در ۲ نمایشنامه نگاهی به آثار برجسته جهانی هم چون شاه لیر داشتم.

وی با اشاره به اینکه این کتاب در ۱۱۹ صفحه به همت انتشارات گوتار منتشر شده است، افزود: اگر نمایشنامه نویس های دیگر کشورهای دنیا امروزه بیشتر در ارتباط با امور بدیهی می نویسند ما مدام به سمت بازآفرینی فاجعه ها می رویم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha