۳۱ خرداد ۱۴۰۲، ۲۲:۱۴
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 85147843
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نخستین دانشکده پدافند غیرعامل کشور در گیلان راه‌اندازی می‌شود

آستارا- ایرنا- مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان از تلاش‌ها برای راه‌اندازی نخستین دانشکده تخصصی پدافند غیرعامل کشور در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی ویشکایی عصر چهارشنبه در نشست شورای پدافند غیرعامل آستارا گفت: ۱۲۰ میلیارد تومان به طور اختصاصی برای پروژه‌های مربوط به حوزه پدافند غیرعامل و به جهت اینکه بیشترین تهدیدها را در حوزه سایبری داشتیم، به جهت ارتقای آن حوزه اعتبار جذب شد.

وی افزود: بعضی از اداره‌ها موضوع‌های مرتبط با پدافند غیرعامل را جدی نمی‌گرفتند که در این راستا ایجاد دبیرخانه‌ای به استاندار گیلان پیشنهاد شد که مدیر هر دستگاه مسئول پدافند غیرعامل در آن اداره باشد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان بیان کرد: یکی از مزیت‌های دبیرخانه این است که رئیس و معاونش را با عنوان مسئول تعریف کرده تا کمیته‌های مرتبط تشکیل شود؛ و حتی در سطح کشور نیز پیشنهاد اقدام مشابه در همه دستگاه‌ها و نهادها با همکاری سازمان پدافند غیرعامل داده شده است تا افراد در مقابل در بحث آموزش، بودجه پاسخگو شوند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه از سال ۱۴۰۰ پیگیر راه‌اندازی دانشکده پدافند غیرعامل استان بودیم، معاون آموزش و پژوهش سازمان پدافند غیرعامل قول داد تعدادی از دانشگاه‌ها را درگیر کند تا دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا پایان‌نامه‌های خودشان را به سمت موضوع‌های کاربردی پدافند غیرعامل سوق دهند.

ویشکایی اظهار کرد: همچنین پیگیری‌های انجام شده موجب شد که در بین ۱۲ استان متقاضی، گیلان به دلیل برجستگی‌هایی که در حوزه مرزی و تهدیدهایی که از جانب مرز همجوار دارد، توانست مجوز راه‌اندازی نخستین دانشکده پدافند غیرعامل کشور را کسب کند.

وی ادامه داد: این دانشکده که سه رشته تحصیلی زیستی، پرتوی و سایبری خواهد داشت، در جریان دور دوم سفر رئیس جمهور به گیلان افتتاح خواهد شد و در دفترچه کنکور ۱۴۰۳ برای پذیرش دانشجو اقدام خواهد کرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان عنوان کرد: دانشکده پدافند غیرعامل زیرمجموعه دانشگاه گیلان می‌شود که این فرصت خوبی برای دانشجویان علاقه‌مند است که تحصیل خود را در رشته‌های این دانشکده ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه تهدیدهای زیادی در یک سال گذشته در بحث زیرساخت‌ها داشتیم، برخی دستگاه‌های زیرساختی مشکل جذب نیرو برای مراقبت از تاسیسات دارند و همه دستگاه‌های زیرساختی باید از امکانات موجودشان در بحث مراقبت از ساختمان و تاسیسات خودشان استفاده کنند تا آسیب نبینند؛ به طور قطع جبران آسیب‌هایی که وارد می‌شود، بسیار دشوار است و از این رو تلاش می‌شود تا مدیران بتوانند نیروی مورد نیاز خود را جذب کنند.

ویشکایی افزود: امسال جمعیت هلال احمر مسئول ساماندهی سواحل و نقاط خطرآفرین از سوی استاندار شده است و با توجه به ظرفیت بسیار خوبی که این جمعیت دارد، انتظار می‌رود سایر مجموعه‌ها از جمله ورزش و جوانان با آنها همکاری کنند.

وی با تاکید بر تشکیل کمیته رصد و پایش حفاظت از زیرساخت‌ها و بررسی دقیق نقاط ضعف و قوت، بیان کرد: زیرساخت‌های ما به گونه‌ای است که کوچکترین آسیبی می‌تواند در خدمات‌رسانی به مردم خدشه وارد کند و از این رو باید انرژی ویژه‌ای بگذارند تا تهدیدهای موجود در این حوزه حذف بشود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با تاکید بر تشدید خودحفاظتی، اظهار کرد: آستارا به واسطه حضور نیروهای مرزبانی، نیروی انتظامی و سپاه ظرفیت خوبی دارد که باید از ظرفیت‌ آنها استفاده شود تا عملکرد خوبی داشته باشیم.

وی همچنین با تبریک عید سعید قربان، عنوان کرد: دامپزشکی و معاونت سیاسی رصد و پایشی داشته باشند تا در اتفاق‌هایی که قرار است به این مناسبت با همکاری شهرداری برگزار شود، مشکلی نداشته باشیم.

ویشکایی در ادامه گفت: یکی از مسائل مطرح در قرارگاه مردم‌محور را تامین آرد کافی برای نانوایان بود که اتفاق‌های خوبی امروز آنجا رقم خورد و با توجه به اینکه آستارا شهرستانی گردشگرپذیر است، معاون سیاسی فرماندار پیگیری کند تا سهمیه مورد نظر جذب شود و شاهد صف‌های طولانی در جلوی نانوایی‌ها نباشیم.

وی افزود: اتفاق‌های خیلی خوبی در حوزه پدافند غیرعامل در استان به واسطه ظرفیت‌هایی که این اداره‌کل داشته رخ داده است و در شهرستان‌ها نیز دست‌اندرکاران باید با استفاده از این ظرفیت کار بزرگ و خوبی را به یادگار بگذارند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان یادآور شد: ساماندهی سروان پس از چندین سال، کارگروه زیستی به ریاست دانشگاه علوم پزشکی و انجام بیش از هشت هزار و ۵۰۰ مورد معاینه رایگان، رفع مشکل قانونی ۱۴۰ هکتار از اراضی دارای مشکل روستا، بیش از ۱۰ کیلومتر آسفالت راه روستایی، اجرای تعهدهای مرتبط با ۳۵۰ خانوار فاقد آب شرب بهداشتی از جمله اقدام‌هایی است که با کمک شورای پدافند غیرعامل انجام شده است.

وی اضافه کرد: این شورا ظرفیت بسیار خوبی در شهرستان دارد و باید با پیگیری در حوزه‌های اجتماعی، زیرساختی، انرژی، عمرانی و زیستی اتفاق‌های بسیار خوبی رقم بخورد و به جایگاه بسیار خوبی که برای پدافند غیرعامل در استان و شهرستان تعریف شده، برسیم.

ویشکایی بیان کرد: با توجه به شرایطی که شهرستان آستارا دارد، تعیین منطقه‌ای برای اسکان اضطراری و سایر موارد لازم نیز باید به استان منعکس شود تا نسبت به پیگیری و تامین منابع مورد نیاز اقدام گردد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار آستارا نیز در این نشست گفت: در حوزه پایش تصویری شهرداران و بخشداران و دهیاران و کارگروه‌های مرتبط عملکرد خوبی دارند اما نیازمند حمایت بیشتر هستیم.

سخاوت سلیمان‌نژاد افزود: با توجه به اینکه آستارا شهری مرزی است، برای انسداد مرزی همه نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی همکاری و هم‌افزایی خوبی داشتند و سپاه وارد عمل شد و کار را انجام داد اما با توجه به شرایط مرزی یک‌سری اقدام‌های امنیتی بهتری را باید داشته باشیم.

وی بیان کرد: جمعیت هلال احمر در همه روستاها خانه هلال دارد و با این اقدام خوب می‌تواند همه آن نقاط را پوشش دهد اما در بحث زیرساخت‌ها نیازمند حمایت هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار آستارا اضافه کرد: در حوزه گازرسانی پارسال بیش از ۶ هزار متر لوله‌کشی و به ۶ روستا گازرسانی انجام شد و امسال هم نیازمند حمایت مسئولان استانی هستیم.

وی اظهار کرد: در حوزه بارانداز ریلی هم نیاز هست که پدافند غیرعامل ورود کند که در این زمینه رصد شد و گزارشی هم تهیه و ارسال گردید که امید می‌رود آستارا به صورت ویژه دیده شود.

سلیمان‌نژاد عنوان کرد: با توجه به وضعیت شهرستان در بحث ترافیک کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی و ترانزیتی یک پارک ۲ هکتاری جانمایی و ساماندهی شد و نیاز به حمایت استانی در این زمینه است.

شهرستان آستارا با جمعیت افزون بر ۹۵ هزار نفر، در غربی‌ترین نقطه گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha