۳ تیر ۱۴۰۲، ۷:۴۷
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85147895
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تقویت زیرساخت‌های درمانی؛ گام بلند دولت در خراسان شمالی

۳ تیر ۱۴۰۲، ۷:۴۷
کد خبر: 85147895
سعید وحیدی
تقویت زیرساخت‌های درمانی؛ گام بلند دولت در خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- بسیاری از طرح‌های بهداشتی و درمانی خراسان‌شمالی که سال‌ها از زمان کلنگ‌زنی آنها گذشته است پس از سفر تیرماه ۱۴۰۱ رییس جمهور به استان با اقدامات جهادی و تزریق اعتبار به مدار تکمیل بازگشته و امید مردم را برای بهره‌مندی از عدالت در سلامت دوچندان کرده است.

به گزارش ایرنا، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی علوم پزشکی مرکز خراسان شمالی روزانه پذیرای تعداد زیادی از بیماران و مراجعه کنندگان است که شمار زیادی از آن به دلیل نبود زیرساخت ها و کمبود امکانات در سایر شهرستان ها به بجنورد مراجعه می کنند.

فقر زیرساخت های درمانی در مناطق محروم خراسان شمالی به دلیل برخی بی توجهی ها در سال های اخیر به حدی است که شهروندان حتی برای کوچکترین خدمات درمانی نیز فاصله ای ۲۰۰ کیلومتری را تا مرکز خراسان شمالی طی می کنند.

شاید برای ما شهرنشینان که دسترسی به پزشک و دارو کار چندان سختی نیست، فهم این دغدغه ها آسان نباشد اما برای یک فردی که در منطقه ای دورافتاده زندگی می‌کند همین اقدام به ظاهر راحت، دغدغه بزرگی است.

تقویت زیرساخت‌های درمانی؛ گام بلند دولت در خراسان شمالی

کمبود پزشک متخصص، کمبود مراکز بهداشتی و مراکز جامع سلامت و رها شدن طرح‌های نیمه تمام بیمارستانی با گذشت سال‌های متمادی، موجب شده روستانشینان برای کوچکترین اقدامات درمانی به مرکز استان مراجعه کنند که این امر نشان از فاصله معنادار شاخص های بهداشتی و درمانی استان با میانگین کشوری دارد.

فاصله ای که دولت سیزدهم در سفر استانی‌اش با مصوب کردن ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه سلامت سعی در کاهش این کمبودها داشت تا اهالی مناطق محروم نیز طعم عدالت در سلامت را بچشند و برای هر مشکل درمانی راهی مرکز خراسان شمالی و یا سایر استان ها نشوند.

از جمله مصوبات شاخص سفر رییس جمهور به استان در حوزه درمان می توان به احداث بیمارستان ۶۴ تخت خوابی شهرستان مرزی رازوجرگلان، توسعه بیمارستان پورسینا مانه و سملقان و بهره برداری از تنها مرکز درمان ناباروری اشاره کرد که از نگاه دولت دور نماند و هم اینک روند ساخت آن با تزریق اعتبارات شدت گرفته است.

تقویت زیرساخت‌های درمانی؛ گام بلند دولت در خراسان شمالی

تحقق رویای درمانی مرزنشینان/ تخصیص۲۰ میلیارد تومان

شهرستان مرزی ۶۲ هزار نفری رازوجرگلان که در سال ۹۱ پس از تصویب دولتمردان وقت به شهرستان ارتقا یافت، بعد از گذشت حدود ۱۰ سال، همچنان از داشتن بیمارستان محروم است و اهالی برای دریافت ساده ترین خدمات درمانی مجبورند فاصله ده ها کیلومتری به شهرهای همجوار بجنورد و مانه و سملقان را طی کنند که این امر جدای از آوارگی، افزایش هزینه‌های درمانی را نیز در پی دارد.

گرچه طرح تحول نظام سلامت از سال ۹۳ با هدف دسترسی عادلانه خدمات سلامت مطرح و پیگیری شد، اما این طرح نیز تحول آنچنانی در بخش درمانی این منطقه مرزی خراسان شمالی ایجاد نکرد و کمبودهای زیرساختی در حوزه بهداشت و درمان این شهرستان مرزی موجب می شود تا هر چند وقت اخباری از مرگ مصدومان و بیمارانی که به سبب طولانی بودن مسیر و دیر رسیدن آمبولانس به بیمارستان شنیده شود.


گرچه کلنگ احداث نخستین بیمارستان در این شهرستان مرزی سال ۹۹ بر زمین زده شد و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) نیز مجری این طرح شد ولی بعد از گذشت ماها هنوز پیشرفتی در اجرای این پروژه درمانی رخ نداد تا اینکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم و نگاه عدالت محورش در توزیع امکانات درمانی و با تصویب ۸۰ میلیارد تومان برای احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی این شهرستان در بیست و ششمین سفر استانی هیات دولت به خراسان شمالی، بار دیگر نور امید در دل مرزنشینان استان روشن شد.

گرچه خراسان شمالی دارای ۹ بیمارستان و یکهزار و ۴۴۴ تخت بیمارستانی است اما هنوز شهرستانی در این استان وجود دارد که از نعمت خدمات درمانی محروم و اهالی آن برای دریافت ساده ترین خدمات درمانی مسیر ۱۲۰ کیلومتری تا مرکز استان را طی می کنند.

براساس اطلاعات آماری موجود؛ شهرستان رازوجرگلان در رده محروم‌ترین شهرهای کشور قرار دارد و مردم ترکمن نشین این خطه که تاکنون از نعمت خدمات درمانی محروم بودند که در بیست و ششمین سفر استانی رییس جمهور با اختصاص اعتبار مناسب به راه اندازی این مرکز درمانی امیدوار شدند.

در سفر دولت ۸۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر استانی به ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان مرزی راز و جرگلان مصوب شد که تاکنون ۲۰ میلیارد تومان از آن جذب شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این خصوص می گوید: ۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل فاز اول بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان مرزی راز و جرگلان جذب شد.

دکتر حسن براتی زاده می افزاید: این میزان اعتبار به حساب پیمانکار طرح واریز شده است و تا پایان سالجاری سعی می شود فاز نخست این پروژه درمانی تمام شود.

وی ادامه می دهد: اینک ۸۰ درصد عملیات بتن ریزی فنداسیون این پروژه به اتمام رسیده و بیش از ۵۰ درصد از عملیات ساخت اسکلت نیز به پایان رسیده است.

به گفته وی؛ این پروژه درمانی در زیربنای هفت هزار و ۷۳۰ متر مربع احداث خواهد شد.

تقویت زیرساخت‌های درمانی؛ گام بلند دولت در خراسان شمالی

ارتقای بیمارستان پورسینا آشخانه/ تخصیص ۸۰ میلیارد تومان

کلنگ ارتقای بیمارستان پورسینا آشخانه از ۳۲ به ۶۴ تخت خواب، خردادماه ۱۳۹۹ به زمین زده شد و این طرح در گستره سه هزار و ۴۱۲ متر مربع با اعتباری افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال کلید خورد که بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته اواسط تابستان ۱۴۰۰ باید آماده بهره برداری شود.

اعتبار این پروژه از محل مصوبات سفر سال ۹۸ ریس جمهور به استان تامین می شد ولی این طرح به دلیل نبود اعتبار راکد مانده بود و در دولت سیزدهم با تزریق اعتبارات جدید سرعت گرفت.

بیمارستان پورسینای در شهرستان مانه و سملقان اکنون ۳۲ تختخوابی است و شمار پزشکان و کادر متخصص آن نیز بر اساس شمار تخت ها، تعیین و تامین شده است اما این نیروها و امکانات جوابگوی نیازهای مردم نیست و در سفر استانی دولت، ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای ارتقای این مرکز درمانی تخصیص یافت.

مدیر فنی و طرح های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این خصوص می گوید: طرح توسعه بیمارستان پورسینای آشخانه از ۳۲ به ۶۴ تختخوابی از سال ها پیش آغاز شده بود اما به دلیل تزریق قطره چکانی اعتبار شاهد پیشرفتی در این طرح نبودیم.

محمود اسماعیلی می افزاید: با سفر استانی دولت و تخصیص ۸۰ میلیارد تومان اعتبار روند اجرای توسعه این طرح شدت گرفت و اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی تصریح می کند: بهره برداری از این طرح نقش مهمی در ارتقای شاخص های درمانی شهرستان مانه و سملقان خواهد داشت و اهالی منطقه دیگر برای هر مشکل درمانی به مرکز استان مراجعه نخواهند کرد.

شهرستان ۱۱۰ هزار نفری مانه وسملقان به مرکزیت شهر آشخانه در ۴۵ کیلومتری بجنورد، دروازه غربی استان به استان های شمالی کشور محسوب می شود.

تقویت زیرساخت‌های درمانی؛ گام بلند دولت در خراسان شمالی

بهره برداری از تنها مرکز درمان ناباروری

با وجود اجرای سیاست های انگیزشی برای افزایش جمعیت و تلاش ها برای توسعه ارایه خدمات درمانی در کشور، خراسان شمالی همچنان از مرکز درمانی ناباروری مجهز محروم بود و زوج های جوان در مسیر درمان ناباروری مجبور بودند به استان های دیگر از جمله مشهد، تهران و استان های شمالی سفر کنند و جدا از سختی های سرگردانی در این استانها، متحمل پرداخت هزینه های بسیاری نیز شوند.

ساختمان مرکز درمان ناباروری در سال ۱۳۹۷ احداث و بخشی از تجهیزات این مرکز تهیه شده بود اما به‌دلیل نبود تجهیزات، خدمات ارایه شده در آن مرکز درمانی به روش ابتدایی و "آی یو آی" بود که با توجه به اهمیت امر جوانی جمعیت و رویکرد جهادی دولت در تخصیص اعتبارت، تجهیزات این مرکز درمانی بعد از سال ها بلاتکلیفی خریداری شد تا دیگر زوج های جوان برای فرزندآوری آواره استان های دیگر و متحمل هزینه های گزاف نشوند.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این خصوص می گوید: راه‌اندازی مرکز خدمات سطح سه درمان ناباروری در بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد یک اتفاق بزرگ برای زوج‌های نابارور خراسان شمالی است به گونه ای که این افراد برای انجام آی وی اف نیازی برای مراجعه به سایر استان ها را نخواهند داشت.

دکتر عبدالله کبریایی می افزاید: این مرکز پیش از این خدمات ابتدایی و آی یو آی به زوجین نابارور ارایه می داد و مجهز به تجهیزات آی وی اف نبود.

وی ادامه می دهد: با پیگیری های انجام شده تجهیزات آی وی اف این مرکز با ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع ملی و استانی خریداری شد.

کبریایی می گوید: جدای از تجهیزات، با مساعدت وزارت بهداشت یک نیروی متخصص جنین شناسی نیز در این مرکز جذب شد.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح می کند: اینک نیز مراحل آزمایشگاهی عمل آی وی اف تنها مرکز درمان ناباروری خراسان شمالی با موفقیت پشت سرگذاشته شده و در مرحله آزمایش انسانی تخمک گذاری با موفقیت انجام شده و اینک حدود ۷۰ درصد مراحل IVF انجام شده است.

تقویت زیرساخت‌های درمانی؛ گام بلند دولت در خراسان شمالی

تکمیل فاز نخست دانشکده داروسازی با ۱۸ میلیارد تومان

تکمیل دانشکده داروسیازی از جمله دیگر طرح های اولویت دار دولت بود که امسال شدت گرفت و ۱۸ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رییس جمهور توانست تا حد زیادی مشکلات اعتباری این طرح را سرعت بخشد.

مدیر فنی طرح های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این خصوص می گوید: طرح ساخت دانشکده داروسازی از طرح های مصوب سفر مقام معظم رهبری به این استان با پنج هزار متر مربع در سایت پردیس دانشگاه علوم پزشکی استان است.

محمود اسماعیلی می افزاید: این طرح که عملیات ساخت آن از چهار سال گذشته آغاز شده بود، چند سالی به دلیل نبود اعتبار روند اجرایی آن کُند بود.

وی تصریح می کند: با سفر استانی دولت و تخصیص ۱۸ میلیارد تومان اعتبار فاز نخست این مجموعه آموزشی تکمیل شد.

اسماعیلی خاطرنشان می کند: فاز دوم این طرح آموزشی نیز با تخصیص اعتبار به زودی آغاز خواهد شد.

۳۲ هزار دانشجو در ۳۰ واحد دانشگاهی و مرکز آموزش عالی این استان تحصیل می کنند.

تقویت زیرساخت‌های درمانی؛ گام بلند دولت در خراسان شمالی

تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های بهداشتی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان‌شمالی نیز می گوید: ۱۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات مصوب سفر رییس جمهور برای طرح های بهداشتی و درمانی اولویت‌دار استان تخصیص یافت.

دکتر جواد شاهین فر می افزاید: اینک ۸۴ طرح بهداشتی و درمانی استان با بیش از ۲۰ هزار متر مربع در حال ساخت است که از این تعداد ۴۲ طرح بهداشتی پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد دارد.

وی ادامه می دهد: این طرح ها با میانگین پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد شامل ۲۲ خانه بهداشت، ۱۲ مرکز جامع خدمات سلامت، ۶ پایگاه بهداشتی، یک انبار دارویی و یک آموزشگاه بهورزی است.

شاهین فر با اشاره به طرح های درمانی شاخص در دست ساخت خراسان شمالی، خاطرنشان می کند: ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان مرزی رازوجرگلان و ارتقای بیمارستان پورسینای آشخانه از شاخص ترین این طرح ها است که در راستای رویکرد عدالت در سلامت پیگیری می شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح می کند: اینک ۸۰ درصد عملیات بتن ریزی فنداسیون پروژه بیمارستان رازوجرگلان به اتمام رسیده و بیش از ۵۰ درصد از عملیات ساخت اسکلت نیز به پایان رسیده است.

وی می گوید: پروژه ارتقای بیمارستان پورسینای آشخانه نیز با ۹۶ تختخواب نیاز منطقه است که اجرای طرح توسعه‌ای آن به دلایل مختلف فنی و غیرفنی با تاخیر غیرمنطقی مواجهه شده بود اما اینک روند تکمیل آن شتاب گرفته است.

شاهین فر با تاکید بر اینکه دسترسی عادلانه به تجهیزات درمانی از اولویت‌های مجموعه سلامت خراسان شمالی است، خاطرنشان می کند: در راستای احداث و بهسازی طرح های بهداشتی مصوب محرومیت‌زدایی تاکنون ۱۴ خانه بهداشت بهسازی و ۱۱ پروژه مرکز خدمات جامع سلامت و خانه بهداشت روستایی به بهره‌برداری رسیده است.

خراسان شمالی دارای ۱۱ بیمارستان و هزار و ۴۴۴ تخت بیمارستانی است و هم اکنون هفت هزار نفر در حوزه سلامت این استان خدمت رسانی می کنند.

در این استان یک میلیون نفری، ۳۵۰ پزشک عمومی و ۲۵۶ پزشک متخصص فعالیت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha