وزیر راه: بهبود راه‌های ارتباطی مرزها از برنامه‌های مهم دولت در حوزه زیرساختی است

ارومیه - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی با ابراز خرسندی از افتتاح مسیر بزرگراهی ارومیه - مرز سرو گفت: بهبود راه‌های ارتباطی مرزها از برنامه‌های مهم دولت در حوزه زیرساختی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهرداد بذرپاش پنجشنبه شب در آیین افتتاح ۵۱ کیلومتر مسیر بزرگراهی ارومیه - سرو و ۱۴۸ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در آذربایجان‌غربی افزود: طرح‌های بسیاری در حوزه راه کشور در حال اجراست که امیدواریم بتوانیم در یک بازه زمانی تعیین شده، از آنها بهره‌برداری کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از کارهای اصلی ما در این استان دارای مرز با سه کشور، بویژه با ترکیه، توجه به توسعه زیرساخت‌ها برای توسعه تجارت و رسیدن به هدف گذاری مبادلات تجاری ۳۰ میلیارد دلاری بین دو کشور است.

بذرپاش اظهار کرد: البته رسیدن به این هدف قابل توجه در تجارت با ترکیه، عزمی‌ مجاهدانه طلب می‌کند که بهسازی مسیرهای مواصلاتی در همین راستا است. وی یادآور شد: یکی از اقدامات لازم، فعال سازی ظرفیت‌های مرزی و توسعه شبکه‌های مواصلاتی به مرز است که احداث این خیر بزرگراهی از آن جمله است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح بزرگراه بین‌المللی ارومیه - سرو از طرح‌های فاخری است که احداث شده که باید از مدیران استانی بویژه مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی که این طرح مهم را جهت بهره‌مندی عموم به اتمام رساندند، تشکر کنیم.

به گفته وی، فعال سازی ظرفیت مرزی نیازمند ارتقای شبکه‌های مواصلاتی است و احداث بزرگراه بین‌المللی ارومیه - سرو یکی از طرح‌های مهم است.

بذرپاش افزود: در سراسر کشور بیش از ۵۰ نقطه مرزی را برای هدف گذاری بهره‌مندی از ظرفیت‌ها، مشخص کرده‌ایم که شبکه‌های مواصلاتی از راس‌های هدف است که با فاز بندی متفاوت این امر را محقق می‌کنیم. وی با بیان اینکه زحمات شما برای رفع نقاط حادثه خیز منجر می‌شود یک خانواده و یک نسل حفظ شوند، ادامه داد: افراد خیر در حوزه راهسازی جایگاه بالایی دارند که کارهای بزرگی انجام می‌دهند و با کارهای خیریه نام شان در آسمان‌هاست

پس از ۲۶ سال انتظار، افتتاح بزرگراه بین‌المللی ارومیه - سرو

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در مراسم افتتاح ۱۴۸ کیلومتری طرح‌ حوزه راه اظهار کرد: از این میزان ۸۴ کیلومتر بزرگراه است که در محورهای نقده - پیرانشهر، بناب - محمدیار، حیدر آباد - نقده، ارومیه - سرو، میاندوآب - شاهین دژ، میاندوآب - بوکان و کریدور بزرگراهی غرب کشور ایجاد شده است.

سیدمحسن حمزه‌لو ادامه داد: ۶۴ کیلومتر نیز از این میزان به عنوان راه اصلی بوده و در محورهای میانه - سرچم، خوی - قطور - رازی، تکاب - دندی، شاهین دژ - تکاب، پیرانشهر - سردشت، خوی - چالدران، ریحان آباد - شهرک صنعتی و خوی - قره ضیاالدین قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: برای اجرای این میزان مسیر ارتباطی ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

وی همچنین از شروع عملیات اجرایی ۲۶ کیلومتر بزرگراه در استان خبر داد و با اشاره به محورهایی که عملیات اجرایی آنها آغاز شد، کفت: از این میزان، ۲۲ کیلومتر در محور ایواوغلی - گیت منطقه آزاد ماکو و پنج کیلومتر در محور سه راهی حیدرآباد - نقده قطعه سه قرار دارد.

حمزه لو با اشاره به میزان اعتبار پیش بینی شده برای این ۲ طرح یادآور شد: برای اجرای این طرح‌ها هفت هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به افتتاح بزرگراه بین‌المللی ارومیه - سرو، افزود: توجه به ارتقای این محور و افزایش حجم ترانزیت در این بزگراه بین المللی، نگهداری و حفظ حریم راه در اولویت است چون ارتقا و حفظ حریم راه علاوه بر حفظ جان مردم، زمینه ترانزیتی شدن بیشتر این محور را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: بزرگراه بین المللی ارومیه - سرو یکی از محورهای مهم برای توسعه پایدار منطقه و استان به شمار می‌رود که بهره برداری از آن رونق منطقه را فراهم خواهد کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: طی دو سال گذشته بیش از ۲۶ کیلومتر از این محور احداث شده و زیر بار ترافیک رفته بود.

وی با تاکید بر اینکه راه محور توسعه است، اظهار کرد: با توجه به اینکه یک چهارم پایانه‌های کشور در آذربایجان‌غربی قرار دارد، ضرورت توسعه زیرساخت‌های لازم برای پایانه‌های مرزی بویژه پایانه مرزی سرو در راستای توسعه پایدار و گسترش مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه، موضوع مهمی به شمار می‌رود.

حمزه لو افزود: این بزرگراه در ترانزیت خارجی و اتصال مرکز کشور از طریق آزادراه تهران - تبریز - بزرگراه شهید کلانتری به گمرک سرو نقش محوری دارد و توسعه مبادلات اقتصادی کشورهای ایران و ترکیه، رونق صنعت گردشگری و کاهش سوانح جاده‌ای از مهمترین مزایای توسعه این بزرگراه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha