اولویت شورای مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی تقویت جبهه فرهنگی و پیشگیری است

ارومیه - ایرنا - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی گفت: تقویت جبهه فرهنگی و پیشگیری، اولویت برنامه‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این استان در سال‌جاری است.

رامین موحدی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: حوزه فرهنگی و پیشگیری براساس سیاست‌های ابلاغی ستاد مبارزه با مواد مخدر محوری ترین برنامه شورا در سال‌جاری است.

وی اظهار کرد: سال گذشته ۱۳ تفاهم‌نامه در سطح ملی با سازمان‌های متولی فرهنگ صورت گرفته و سعی می‌شود در حوزه فرهنگی و پبشگیری از ظرفیت ‌مشارکت خانواده‌ها، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مراکز علمی استفاده شود.

موحدی ادامه داد: با توجه به اینکه مهمترین رکن جبهه فرهنگی رسانه است بنابراین در کنار اینها از ظرفیت بی بدیل رسانه‌ها اعم از صدا و سیما، خبرگزاری ها، نشریات و فعالان حوزه فضای محازی باید برای اجرای بهتر برنامه‌ها یاری گرفت.

به گفته وی، اگر یک دهم هزینه‌هایی که برای درمان معتادان و بهبودی آنها می‌شود صرف کار فرهنگی شود، پر امر پیشگیری و مقابله با معضل اعتیاد حتما نتیجه بهتری می‌گیریم.

دبیر شورای همایش مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی گفت: متاسفانه سن اعتیاد کاهش یافته و تنوع مواد مخدر صنعتی افزایش دارد پس ما ناگزیر باید جبهه فرهنگی و پیشگیری را تقویت کرده و ‌به جای ایجاد کمپ با ظرفیت ۵۰۰ نفر کنیم باید با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها، موضوع مقالات، پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی را به سمت مقابله با این معضل اجتماعی هدایت کنیم.

موحدی یادآور شد: در بعد دیگر، مقابله با عرضه کنندگان و قاچاقچیان مواد مخدر همه دستگاه‌های نظامی، انتظامی، پلیس تخصی، مرزبانی و سایر دستگاه‌های متولی باید وارد عمل شوند و دستگاه قضایی که همدل و پای کار است در رسیدگی به پرونده‌های مربوط به قاچاقچیان و ‌صدور احکام آنان با اقتدار بیشتری عمل کند.

وی با بیان اینکه حوزه پبشگیری و کار فرهنگی با مشارکت ۲۳ دستگاه صورت می‌گیرد، تاکید کرد: استان ما با توجه به اقدامات انتظامی و قضایی برای جولان قاچاقچیان نا امن و قرمز شده است.

موحدی با بیان اینکه ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور همسایه داریم، پنج پابانه مرزی در امتداد ابن مرزها داشته و در مسیر ترانزیت شرق و غرب قرار گرفته‌ایم، گفت: باید از انتقال مواد مخدر نه تنها به استان‌های دیگر جلوگیری کرده بلکه در عرصه ملی و ‌بین المللی هم به مقابله باسوداگران بپردازیم.

وی با تاکید بر اینکه عزم جدی برای مبارزه با معضل مواد مخدر و اعتیاد در کشور وجود دارد، ادامه داد: گواه روشن آن، تقدیم بیش از سه هزار شهید و ۱۱ هزار جانباز در این راه است.

اولویت شورای مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی تقویت جبهه فرهنگی و پیشگیری است

کشف بیش از یک هزار کیلوگرم مواد مخدر در آذربایجان غربی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی افزود: در سه ماهه نخست سال جاری بیش از یک هزار و ۴۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در این استان کشف و ضبط شده است.

موحدی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ بیش از هشت تن انواع مواد مخدر و ‌۱۱ تن انواع پبش سازه مواد مخدر در استان کشف شده بود، گفت: برخورد قاطع دستگاه قضایی و تلاش نیروهای انتظامی، مرزبانی، نظامی و امنیتی استان را برای فعالیت قاچاقچیان ناامن کرده است.

طرح ضربتی جمع آوری معتادان

وی اظهار کرد: از ۱۵ اسفند سال گذشته تا پنجم‌ اردیبهشت امسال و در قالب طرح نوروزی ۵۰۰ نفر توزیع کننده خرد دستگیر و تحویل دادسرا شدند همچنین یک شیره کش خانه، چند پاتوق معتادان و اماکن آنها پلمب شد.

راه اندازی کمپ امید

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی افزود: تا ۱۵ اسفند سال گذشته یک کمپ با ظرفیت ۱۳۰ نفر فعال بود و از ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۱ کمپ دیگر راه اندازی کردیم که فاز اول آن با ظرفیت ۵۰۰ نفر و فاز دوم هم با ظرفیت یک هزار نفر است.

وی ادامه داد: همچنین علاوه بر کمپ‌های ماده ۱۶ یا دولتی از کمپ‌های ماده ۱۵ برای نگهداری و درمان متعادان متجاهر استفاده می‌شود و در حال حاضر در مراکز ماده ۱۵ (غیر دولتی) از کل شمال، جنوب و مرکز استان نزدیک ۴۵۰ نفر نگهداری می‌شود.

اولویت شورای مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی تقویت جبهه فرهنگی و پیشگیری است

نگهداری یک هزار و ۱۸۰ معتاد متجاهر

موحدی با اشاره به طرح نوروزی جمع آوری معتادان متجاهر گفت: در طرحی که اجرا کردیم یک هزار و ۷۰۰ نفر دستگیر شدند و پس از غربال گری بیماران خاص، زخم باز و بیماری‌های دیگر و معرفی آنها به مراکز درمانی یک هزار و ۱۸۰ معتاد متجاهر در مراکز ترک اعتیاد نگهداری می‌شود.

وی افزود: اگر چه طول درمان سه ماه است ولی آنجا که مطمئن شویم درمان حاصل نشده مدت درمان به دستور مقام قضایی تمدید می‌شود تا سم زدایی کامل صورت بگیرد.

راه اندازی فاز دوم کمپ جدید الاحداث

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی افزود: فاز دوم مرکز ماده ۱۶ جدید الاحداث (کمپ دولتی) امید واقع در مرکز استان تا پایان تیر ماه به بهره‌برداری می‌رسد و در اینجا در کنار درمان، حرفه آموزی صورت گرفته و ‌اشتغال بیماران در طول درمان و پس از درمان و مهارت آموزی پیگیری می‌شود.

وی تاکید کرد: همچنین کارگاه‌های کوچک زود بازده با مشارکت کارآفرینان خیر ایجاد می‌شود البته ‌ما زیرساخت‌ها را آماده کرده و ‌از ظرفیت فنی و حرفه‌ای در جهت علمی سازی مهارت‌ها استفاده و مربیان به این افراد آموزش می‌دهند و بر آموزش‌ها نظارت داریم.


راه اندازی فاز دوم کمپ بانوان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی گفت: کمپ بانوان با ظرفیت ۳۰ نفر در مرکز استان دایر است و معتادان متجاهری که خانواده ندارند و کارتخواب هستند تحت درمان قرار داده و نگهداری می‌کند.

وی افزود: فاز دوم این کمپ در حال احداث است که تا پایان شهریور ماه جاری با ظرفیت ۱۰۰ نفر به بهره‌برداری می‌رسد.

اولویت شورای مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی تقویت جبهه فرهنگی و پیشگیری است

افراد زیر ۱۸ سال و ‌بیماران خاص نگهداری نمی‌شوند

وی افزود: افراد زیر ۱۸ سال و بیماران خاص همانند زخم باز، اچ‌آی وی، هپاتیت واختلالات روانی طبق پروتکل‌های مرکز ماده ۱۶ (کمپ دولتی) در این مکان نگهداری نمی‌شوند.

به گزارش ایرنا، اعتیاد، قاچاق مواد مخدر نه تنها در آذربایجان غربی وایران بلکه معضلی برای ملت ها و کشورها و تجارتی برای سوداکران ودلالان است.

آذربایجان غربی از پیشتازان مبارزه و مقابله با قاچاق مواد مخدر است.

جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه با مواد مخدر بیش از سه هزار شهید و ۱۱ هزار جانباز تقدیم کرده و هنوز هم این مبارزه ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha