استاندار فارس: دستگاه‌های استانی برای حل دسترسی آسان به مواد مخدر چاره اندیشی کنند

شیراز- ایرنا- استاندار فارس گفت: لازم است فرایند دسترسی به مواد مخدر از ابتدای ورود به کشور تا رسیدن به دست مصرف کننده بررسی و مشخص شود و در مقابل دسترسی آسان به این مواد موانع سخت ایجاد کرد. مسئولیت حل این مشکل در فارس با دستگاه‌های استانی است.

به گزارش ایرنا ، پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس روز شنبه اعلام کرد ، محمد هادی ایمانیه در نشست شورای مواد مخدر شهر شیراز، با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص دسترسی آسان به مواد مخدر افزود: مسئولیت حل این مشکل در فارس با دستگاه‌های استانی است و لذا برای جلوگیری از دسترسی آسان به مواد مخدر باید راه حل ارائه شود و تحقق آن در سطوح ملی دنبال گردد.

وی بحث مواد مخدر و راهکارهای پیشگیری و مقابله با آن را مهم و ضروری دانست و افزود: برخوردهای احساسی در دراز مدت نتیجه بخش نیست و باید شورای هم اندیشی و فکری که با حضور افراد باتجربه و صاحب نظر در شیراز تشکیل شده فعال تر شود.

استاندار فارس قاطعیت در تصمیم گیری و اجرا را از عوامل تاثیرگذار در مبارزه با مواد مخدر دانست و اظهار کرد: در هر مرحله که نقص و کمبودی وجود دارد نسبت به بررسی چرایی آن اقدام و برای رفع مشکل تلاش شود.

او ادامه داد: در بحث تامین اعتبار نگهداری از معتادین در شرایط فعلی راهی جز مشارکت ۵۰ درصدی شهرداری و ستاد مرکزی مبارزه با مواد مخدر نیست و هزینه های مربوط به ایجاد سخت‌افزارها نیز با مشارکت خیرین تامین شود.

استاندار فارس، ضمن قدردانی از همکاری دادستانی استان برای کاهش اماکن تجمع معتادین گفت: مسئولان اجرایی در شهرها و روستاها با قاطعیت نسبت به جلوگیری از وقوع تخلفات و برخورد با آن اقدام کنند.
ایمانیه، خواستار تسریع در حل مشکلات سخت افزاری مرتبط با دستگاه‌های خدمات رسان شد و افزود: همکاری و هم افزایی سایر نهادها نباید منجر به فراموشی رسالت اصلی دستگاههای اجرایی شود.
وی، شیراز را مهد دانشگاه‌های مهم باتجربه و صاحب سبک دانست و ادامه داد: باید از ظرفیت علمی و آموزشی این مراکز استفاده شود تا نسبت به مسائل مختلف راهکار عملیاتی ارائه گردد چرا که تصمیم های برگرفته از فکر و اندیشه موثر و ماندگار خواهند بود.

استاندار فارس، هدف ایجاد مراکز گذری کاهش آسیب (DIC) در محل های شلوغ را گامی در جهت جلوگیری از گسترش بیماری‌های عفونی دانست و ادامه داد: نظر دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص این مراکز مهم و در سلامت شهر تاثیرگذار است.

او اظهار کرد: اگر مکانی در شهر شیراز به دلیل کمبود نور و تاریکی به محل تجمع معتادان تبدیل شده فرمانداری شیراز لیست اماکن را ارائه دهد تا شهرداری نسبت به تامین روشنایی آن اقدام کند.

طبق آمار رسمی سازمان ملل در زمینه کشفیات مواد مخدر قاچاق، ایران رتبه اول دنیا شامل ۹۲ درصد کشفیات تریاک، ۵۹ درصد کشفیات مرفین و ۲۷ درصد کشفیات هروئین جهان را به خود اختصاص داده است.

حدود ۹۰ درصد تریاک جهان در کشور همسایه ما افغانستان تولید می‌شود و این کشور رتبه اول در تولید تریاک و شیشه (متامفتامین) و رتبه دوم تولید کانابیس و خانواده حشیش را در دنیا دارد که در ۲۰ سال اخیر با حضور ناتو و نیروهای آمریکایی این میزان افزایش بیشتری داشته است.

سازمان ملل در گزارش سال ۲۰۲۲ اعلام کرده است که تولید و کشت مواد مخدر در افغانستان حدود ۱۶ درصد افزایش پیدا کرده است، بنابراین، نه تنها کاهشی در تولید مواد مخدر در این کشور وجود نداشته بلکه افزایش هم پیدا کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha