اجرای طرح هادی و نهضت آسفالت در روستاهای آذربایجان‌غربی/ روایت جهش از ۲۹ به ۲۳۵

ارومیه - ایرنا - مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی با اشاره به اینکه شاهد جهشی قابل توجه در بازنگری و اجرای طرح‌های هادی روستاهای استان هستیم و با کیفیت طرح را پیش می‌بریم، گفت: در حالیکه اجرای این طرح در سال ۱۴۰۰ به حدود ۲۹ روستا رسید، سال گذشته این رقم به ۲۳۷ افزایش یافت و امسال هم در ۲۳۵ روستای دیگر اجرا می‌شود.

به گزارش ایرنا، با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی توجه به همه مناطق کشور در دستور کار مدیران نظام مقدس جمهوری اسلامی در صدر و مدیران حوزه های مختلف قرار گرفت ولی این توجه، در روستاها بسیار قابل توجه تر بوده و همواره توسعه، آبادانی و عمران روستا در برنامه ریزی دولت‌ها و نهادهای مختلف مسوول جایگاه ویژه‌ای داشته است.

هر چند در ۴۴ سال گذشته، توسعه روستایی در کشور هیچگاه متوقف نشده ولی این توجه به فراخور برنامه ریزی دولت‌ها با فراز و نشیب همراه بوده است.

در کنار اجرای طرح‌های زیرساختی در حوزه آب، گاز، برق، مخابرات، راه ارتباطی و بهداشت و درمان، اجرای طرح‌های هادی و همچنین آسفالت و بهسازی معابر روستایی بسیار مورد توجه بوده و در سال‌های مختلف اقدامات زیادی در این حوزه انجام شده است.

با نگاهی به آمار که یکی از ارکان اساسی بررسی اقدامات حوزه‌های مختلف بوده و در دنیای امروز هم زیربنای تصمیم گیری‌های مدیریتی به شمار می‌رود، متوجه می‌شویم که میزان اقدامات صورت گرفته در حوزه اجرا و بازنگری طرح هادی و نهضت آسفالت در آذربایجان غربی طی ۲ سال گذشته قابل مقایسه با سال‌های پیش از این نیست و یک توسعه قابل توجهی در نگاه به این حوزه در بنیاد مسکن آذربایجان غربی انجام شده است.

برای بررسی چند و چون اقدامات صورت گرفته در حوزه طرح هادی و نهضت آسفالت راه‌های روستایی، روز یکشنبه میهمان مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی شدیم تا این روند تشریح شده و در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

اجرای طرح هادی و نهضت آسفالت در روستاهای آذربایجان‌غربی/ روایت جهش از ۲۹ به ۲۳۵

ایرنا: به عنوان سوال نخست، آمار و ارقامی در خصوص اجرا و بازنگری طرح‌ هادی در آذربایجان غربی ارائه دهید.

برزگر: در ۲ سال گذشته شاخص اجرای طرح هادی در آذربایجان غربی ۳۳ درصد بود که برای بهبود این رقم و رسیدن به حداقل میانگین کشوری، برنامه ریزی اولیه‌ای صورت گرفت.

در این راستا برنامه ریزی کردیم که میزان اجرای طرح هادی در طول سال های متمادی به پنج درصد یا حتی بیشتر از آن برسد که این برنامه ریزی در گفت و شنود بسیار راحت به نظر می‌رسد ولی در مقام اجرا بخاطر اینکه در روستاهای مختلف در شهرستان‌های استان باید اجرا می‌شد، بسیار سخت بود.

در حالی شاخص استانی در این حوز ۳۳ درصد بود که میانگین استانی به ۵۲ درصد می‌رسید و ما حدود ۱۹ درصد از این رقم کم داشتیم و باید با سرعت به سمت اجرای طرح‌ها حرکت می‌کردیم و بر این اساس، رشد سالانه پنج درصد در شاخص استانی را پایه ریزی کردیم.

با این برنامه ریزی اجرای طرح هادی در سال گذشته به ۲۳۰ روستا با ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار و در سال جاری هم به ۲۳۴ روستا با ۲۰۲ میلیارد تومان اعتبار رسید.

این در حالیست که در سال پیش از آن، فقط اجرای طرح هادی در ۲۹ روستا را شاهد بودیم و یک جهش قابل توجه در این عرصه انجام شد.

اجرای طرح هادی و نهضت آسفالت در روستاهای آذربایجان‌غربی/ روایت جهش از ۲۹ به ۲۳۵

ایرنا: در حوزه بازنگری طرح هادی چه اقداماتی در آذربایجان غربی صورت گرفته است؟

برزگر: در پایان افق ۱۰ ساله طرح‌های هادی روستایی و به دنبال تحولات جمعیتی و تغییر شرایط مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و کالبدی روستاها، طرح‌های تهیه شده نیازمند بازنگری و به هنگام سازی است؛ در جریان روند تهیه این طرح‌ها، ضمن نقشه‌برداری مجدد و انجام مطالعات آماری و میدانی، همه اطلاعات روستاها به هنگام شده و بر مبنای شرایط جدید، برای یک دوره ده‌ ساله دیگر برنامه ریزی و طراحی می‌شوند.

با این توصیفات بازنگری طرح هادی ۲۳۷ روستا با ۲۵ میلیارد تومان اعتبار در سال گذشته را شاهد بودیم و در سال جاری هم طرح هادی ۲۳۵ روستا با ۱۸ میلیارد تومان اعتبار بازنگری شد.

ایرنا: در حوزه نهضت آسفالت و اقداماتی که برای آسفالت روستاها صورت گرفته، به چه نتایجی دست یافته‌ایم؟

برزگر: از محل اعتبارات مربوط به قیر رایگان در سال گذشته که ۱۳۷ میلیارد تومان بود، معابر ۱۵۴ روستا در سطح آذربایجان غربی آسفالت شده است که در این خصوص برنامه ریزی ما بر مبنای آسفالت معابر روستاهای بزرگ با حجم زیاد بود که توان بیشتری را نیاز داشت ولی این کار با تلاش همه بخش‌ها در بنیاد مسکن آذربایجان غربی صورت گرفت.

از اجرای این طرح در آذربایجان غربی، ۴۴ هزار و ۷۳۲ خانوار روستاهای مختلف استان بهره مند شدند.

در حال حاضر هم دنبال اعتبارات مربوط به قیر رایگان در سال ۱۴۰۲ هستیم که امیدواریم بتوانیم با دریافت به موقع، زمینه اجرای آسفالت معابر صدها روستای دیگر را فراهم کنیم.

اجرای طرح هادی و نهضت آسفالت در روستاهای آذربایجان‌غربی/ روایت جهش از ۲۹ به ۲۳۵

ایرنا: در حال حاضر چند روستا در آذربایجان غربی از طرح هادی اجرا شده بهره مند هستند؟

برزگر: در حال حاضر از ۲ هزار و ۱۶۸ روستای بالای ۲۰ خانوار آذربایجان غربی، ۹۴۷ روستا طرح هادی اجراشده دارند و امیدواریم این رقم تا پایان مهر امسال با اجرای طرح نهضت آسفالت به بیش از یک هزار و ۱۰۰ روستا برسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha