دستگاه قضایی مدافع حقوق همگان در حوزه معاملات است

تبریز-ایرنا- سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی گفت: دستگاه قضایی مدافع مردم، حقوق عامه و همگان در حوزه معاملات املاک و خودرو است.

به گزارش ایرنا، احمد موقری در جلسه بررسی مشکلات مربوط به نحوه صدور پروانه تخصصی مشاورین املاک و خودرو، با تاکید بر لزوم رعایت حقوق عامه و جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان در حوزه معاملات املاک و خودرو، اظهار کرد: دادگستری آذربایجان شرقی در ساماندهی مشاورین املاک و خودرو یکی از استان های پیشرو است و این موضوع در اولویت برنامه های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قرار دارد.

وی با بیان اینکه دستگاه های دولتی ضوابط، دستورالعمل ها و بخشنامه هایی دارند که شاید با سیاست گذاری های استان منافات داشته باشند، یادآور شد: باید توجه داشت که هر طرحی برای پیاده سازی در سطح جامعه نیازمند نوآوری است.

موقری ادامه داد: نوآوری لازمه تحول در یک مجموعه و لازمه پیشبرد امور است و قانون در قبال برخی نوآوری ها یا سکوت کرده یا ورود نکرده است و در پاره ای موارد نیز آن نوآوری برخلاف رویه های موجود است که خطرپذیری مدیران سازمان در چنین شرایط به پیشرفت و احیای آن نوآوری کمک می کند.

وی بر رعایت حقوق عامه و جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان در حوزه معاملات املاک و خودرو تاکید و اضافه کرد: برخی از مشاورین املاک تبریز در تنظیم قراردادها از فرم های معاملاتی مثل مبایعه نامه و اجاره نامه دستی و چاپی استفاده می کنند و از آنجائیکه تنظیم قولنامه های دستی و چاپی در سطح شهر تبریز ممنوع شده است، دستگاه ها ملزم هستند از طریق سامانه و پس از اخذ کد رهگیری معاملات را ثبت کنند.

موقری ادامه داد: بر این اساس پیرو مصوبات جلسات قبلی مقرر می شود پلیس نظارت بر اماکن عمومی استان، اتاق اصناف و اتحادیه مشاورین املاک تبریز اهتمام ویژه در بازرسی و نظارت های خود به عمل آورده و با متخلفین برابر قانون نظام صنفی مصوب ۱۳۹۲ برخورد و اقدام کنند.

وی با اشاره به فعالیت مشاورین املاکی که بیشتر در مناطق حاشیه شهر تبریز بدون اخذ پروانه کسب و بیشتر در کانکس اقدام به فعالیت غیرمجاز می کنند، هشدار داد و گفت: پلیس نظارت بر اماکن عمومی، اتاق اصناف، اتحادیه مشاورین املاک با همکاری و هم افزایی سایر نهادها به ویژه سازمان جهاد کشاورزی در راستای اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب ۱۳۷۴ و با اصلاحات سال ۱۳۸۵ از فعالیت این قبیل افراد جلوگیری کرده و برابر قانون با متخلفان برخورد و اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، در این نشست مقرر شد به منظور سهولت اجرای قوانین قانون نظام صنفی و تسریع در برخورد قانونی با متخلفان واحدهای صنفی، اتحادیه مشاورین املاک و خودرو تبریز گزارش تخلف واحد صنفی مزبور را از حیث مواد ۲۷ و ۲۸ قانون نظام صنفی مصوب ۱۳۹۲ به اداره پلیس نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان منعکس و اداره مذکور نیز با توجه به حساسیت موضوع نسبت به اعطای مهلت قانونی به واحدهای صنفی متخلف اقدام کند.

بر همین اساس در صورت ضرورت، حساسیت و فوریت موضوع برای پیشگیری از تخلفات و کاهش آسیب های اجتماعی و از بین بردن فرصت های ارتکاب جرم از سوی افراد سودجو و فرصت طلب و جلوگیری از ورود ضرر به افراد دیگر و متوقف نمودن فوری فعالیت غیرمجاز این افراد با انعکاس موضوع به دادستان مرکز استان، با اخذ دستور قضایی لازم نسبت به پلمپ واحد صنفی متخلف اقدام می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha