۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۴۲
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85150551
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

فیلم/ نجات تالاب‌های بین‌المللی گنبدکاووس از خشکسالی

گنبدکاووس - ایرنا - جریان سیلاب‌ ناشی از بارندگی‌ خردادماه در مناطق شمالی گنبدکاووس به سمت سه تالاب‌ بین‌المللی کم‌آب و در معرض خشکیدن «آلماگل، آجی‌گل و آلاگل» هدایت شد و این پهنه‌های آبی از خطر خشکسالی نجات یافت.

به گزارش ایرنا، تالاب‌های بین‌المللی «آلاگل، آجی‌گل و آلماگل» همزمان با برگزاری نخستین نشست پژوهشگران سازمان جهانی حفاظت از طبیعت در سال ۱۳۵۰ که در «رامسر» و با هدف صیانت از تالاب‌ها و حمایت بهتر از زیستمندانی که در این پهنه‌های آبی طبیعی زیست می‌کنند، تحت عنوان «کنوانسیون رامسر» به ثبت این سازمان جهانی رسیدند.

این سه تالاب بین المللی که در بخش «داشلی برون» شهرستان گنبدکاووس نزدیک به مرز ایران و ترکمنستان و در فاصله نزدیکی نسبت به هم واقع شدند در مجموع افزون بر سه هزار هکتار مساحت دارند که بزرگترین آن‌ها «آلاگل» با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، سپس «آجی‌گل» با ۳۲۰ هکتار و در نهایت آلماگل با ۲۰۷ هکتار است.

حداقل حجم آب تالاب‌های بین المللی گنبدکاووس با عمق ۲ تا چهار متر و در شرایط عادی و بارش‌های مناسب بین ۸۰ تا ۸۵ میلیون مترمکعب است اما به سبب کم بارشی و خشکسالی در چند سال اخیر با بحران کم‌آبی مواجه شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha