همه ارکان دانشگاه طرح آمایش را منطبق با برنامه انجام دهند

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: همه ارکان دانشگاه باید طرح آمایش اقتصادی، اجتماعی، اداری و تدوین بودجه را منطبق با برنامه انجام دهند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه آزاد اسلامی، محمدمهدی طهرانچی روز یکشنبه در بیست و چهارمین اجلاس شورای دانشگاه آزاد اسلامی که در واحد تهران مرکزی برگزار شد، با اشاره به مسأله این روزهای جامعه و دانشگاه اظهار داشت: اگر این روزها بخواهیم به یکی از مسائل در دانشگاه و جامعه بپردازیم، بدون شک موضوع حجاب است که یک درگیری فکری است؛ چرا که حجاب و پایبندی به آن نماد اسلام است. زمانی که فرانسه و ترکیه می‌خواهند دین را محدود کنند، حجاب را ممنوع می‌کنند؛ بنابراین موضوع حجاب یک بحث فکری و اجتماعی است.

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به دوگانگی موجود بین علم و دین تصریح کرد: مدتی بعد از انقلاب اسلامی، متولیان آموزش عالی انتخاب کردند که علم را از غرب بیاوریم و دانشگاه‌های ما در همان چارچوب دوگانه «علم و دین» غرب کار کردند. بعدها به این نتیجه رسیدیم که دروس دانشگاهی نمی‌تواند راهبر ما شود و به علم و دین در کنار یکدیگر نیاز داریم و تصمیم گرفتند که با دروس معارف و با استفاده از علمای حوزه در دوره کارشناسی دانشگاه به دین بپردازند.

وی گفت: اکنون دانشگاه‌های ما به دانشجویان بینش می‌دهند و روی گرایش هم کار می‌کنند، اما تربیت است که گرایش را می‌سازد. به همین دلیل در این مدت با کنش‌های غیرقابل قبول مواجه شدیم که نتیجه آن باید علت و معلولی بررسی شود و اینکه آیا این جمع‌پذیری (علم وارده از غرب و دین) ممکن بود یا خیر.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: هر دوگانه را نمی‌توان جمع کرد، هرگاه مبانی یکی نباشد، دوگانه را نمی‌توان با هم جمع کرد و به همین دلیل در ظاهر و در کنش علم و دین با مشکل مواجه شده‌ایم و باید به «روش» برگردیم و آن را کنترل کنیم که چه اتفاقی افتاده است.

طهرانچی ادامه داد: واقعیت این است که دانشگاه نهاد علم و فرهنگ است و دانشگاه را استاد و مدیریت و نهاد آن را ساختار و فرآیند تشکیل می‌دهد؛ بنابراین در مبنا و روش باید دقت داشته باشیم و اگر می‌خواهیم عملکرد دانشگاه درست باشد، باید به سراغ تحول مبنایی و تحول روشی برگردیم؛ ضمن آنکه تحول ساختاری و فرآیندی نیز باید اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه در تحول مبنایی باید نگاه کنیم علمی که از غرب می‌گیریم، با معارف اسلامی قابل جمع است یا خیر، گفت: ما فکر می‌کنیم اگر این علم را در مبانی، گزاره و کنشگران اصلاح کنیم، در انتها علم و دین جمع‌پذیر می‌شوند و تصورمان این است که اگر اساتید انقلابی، متعهد و متخصص باشند، این رویه اصلاح خواهد شد در حالی که اینها موارد مربوط به داخل قطار است و ریل را باید اصلاح کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: علم برآمده از غرب و دین در مبنا با هم جمع پذیری ندارند. اگر به ساحت، لایه، مؤلفه و ابعاد از یک سو و از سوی دیگر به پارادایم، مکتب، نظریه و گزاره نگاه کنیم، می‌بینیم که در این دو حوزه دچار خدشه هستیم و چیستی و چرایی این دو مقوله با یکدیگر همخوانی ندارد.

طهرانچی افزود: راه میانه ای که در دانشگاه‌های کشور در پیش گرفتیم، راه دوشخصیتی کردن دانشجویان است که دارای یک شخصیت علمی و یک شخصیت ایمانی شده‌اند. در یک کلاس نظریه تکاملی داروین را به دانشجویان می‌گوییم و در کلاس دیگر دروس معارف را به آنها می‌آموزیم. این دوشخصیتی شدن جوان ایرانی به نفع دشمن است چرا که در جایی که مبانی ایمانی رسوخ می‌کند، علم غربی غالب می‌شود و جای آن را می‌گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به لزوم تحول در دانشگاه گفت: تحول شعار نیست، بلکه یک بحث جدی است و باید به تحول مبنایی و روشی بپردازیم. سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان در تحول مبنایی و روشی به عالم مجرد رفت؟ خیر، باید به دانشگاه برگشت و استادان و مدیران به باور تحول برسند. در دانشگاه آزاد اسلامی معتقدیم که در تحول و تعالی، استاد و مدیریت، ساختار و فرایند و مبنا و روش باید متحول شویم.

وی با بیان اینکه نظام استادی دانشگاه باید متحول شود، گفت: اولین گام تحول در نظام استادی است، چرا که به استادی که به دانشگاه تعلق نداشته باشد، نمی توان سخن از تحول گفت. باید با همه توان برای تحول در نظام استادی ورود کنیم تا تعلق استاد به دانشگاه را افزایش داده و ارتقای کیفیت و جلب رضایت جامعه مخاطب دانشگاه را در نظر داشته باشیم. دانشجویان باید به درک این واقعیت برسند که دانشگاه برای آنها جان می‌دهد و با همه توان در اختیار آنهاست.

دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال پیشگامی در علم، اثرگذاری در فرهنگ و خلق فناوری است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به طراحی نظام هیأت علمی وابسته و نظام ارکان علمی در این دانشگاه افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال پیشگامی در علم، اثرگذاری در فرهنگ و خلق فناوری است و در این مسیر دانشکدگان، استاد وابسته، دستیار آموزشی و آمایش، پیاده سازی خواهد شد. همه تحولات دانشگاه آزاد اسلامی، دارای مبناست. باید در تمام استان‌ها و واحدها طرح استاد وابسته و دستیار آموزشی اجرایی شود.

طهرانچی با اشاره به تابستان پرتحرک دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: از ابتدای تیر تا شهریور کارهای زیادی در دانشگاه داریم و باید در تمام استان‌ها و واحدها طرح استاد وابسته و دستیار آموزشی اجرایی شود. همه ارکان دانشگاه با همه توان باید طرح آمایش اقتصادی، اجتماعی، اداری و تدوین بودجه منطبق با برنامه را انجام دهند.

وی افزود: در تابستان پرتحرک دانشگاه آزاد اسلامی «اجرایی سازی طرح دستیار آموزشی»، «پیاده‌سازی طرح هیأت علمی وابسته»، «تدوین طرح مأموریت‌گرایی مبتنی بر آمایش»، «تحول در نظام اداری»، «اجرای طرح دانشگاهیار در ازای تخفیف شهریه»، «تعیین پروژه‌های محوری واحدها منطبق بر زیست بوم»، «تدوین بودجه برنامه محور ۱۴۰۳-۱۴۰۲» در تمام استان‌ها انجام خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه رشد در ازای حرکت منطبق با برنامه ایجاد می‌شود، گفت: بودجه دانشگاه بازی با اعداد نیست، معتقدیم بودجه بی برنامه مانند برنامه کشت دیم است. برنامه شکار فرصت‌هاست و فرهنگ‌سازی، بسترسازی و پیاده‌سازی برنامه تحول و تعالی پیمان مشترک مدیران دانشگاه آزاد اسلامی است و دیگر در دانشگاه برنامه بی بودجه و بودجه بی برنامه نخواهیم داشت.

طهرانچی گفت: ما به وعده نصرت الهی ایمان داریم و اثر وضعی اعمالمان را در سرنوشت دانشگاه مؤثر می‌دانیم. در دوره‌ای که در دانشگاه گذشت، عنایت الهی را به چشمان خود دیدیم. امروز ایمان و امید سرمایه جوان ایرانی در محافظت از انقلاب اسلامی در این جنگ ترکیبی پیچیده است. ما وعده کرده ایم که لحظه ای از جوش و خروش نایستیم، چرا که غفلت ما در این تنگه اُحد، خسارت‌های بی‌شماری به همراه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha