۵ تیر ۱۴۰۲، ۹:۵۲
کد خبرنگار: 908
کد خبر: 85151065
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

میان شیوه‌های نمایشی ایران کهن، «مبارک» تشخص دیگری دارد

تهران- ایرنا- مدیرکل هنرهای نمایشی در پیامی به مناسبت نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های عروسکی تهران-مبارک این رویداد را حامل سنت‌ها، باورها و پیام‌هایی از هویت فرهنگی ایران زمین معرفی کرد و نوشت: در میان شیوه‌های نمایشی و شخصیت‌های عروسکی ایران کهن و آیین‌مدار از جمله «خیمه‌شب بازی»، «دستکشی»، «سایه‌بازی» و ... شخصیت «مبارک»، تشخص دیگری دارد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، کاظم نظری، در آستانه برگزاری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های عروسکی تهران _مبارک، در پیامی به این رویداد نوشت: «آفریده‌های دستی هر سرزمینی، نمادها و نشانه‌هایی از جریان‌های فکری و مولفه‌های ذهنی و زیست اجتماعی ساکنان آن سرزمین‌اند و هر یک، حامل سنت‌ها، باورها و پیام‌هایی از هویت فرهنگی مردمانی که در آن اقلیم، نسل در نسل، تاریخ خود را به جلو آورده و مواریث سنتی خویش را برین محمل، استوار کرده‌اند.

از جمله این برساخته‌های نمادین تاریخی و فرهنگی، پیکرک‌ها و عروسک‌هایی هستند که شمایل و چهره‌شان و مفاهیمی که در لایه‌های زیرین کلام خود دارند؛ رنگ آن‌ها و نوع و میزان پوشش آن‌ها و حتی انتخاب و تثبیت نام‌شان، بیانگر و نمایانگر رگه‌های اندیشه‌گانی، آرزوها، بغض‌ها، شادی‌ها و به طور کلی دغدغه‌های ذهنی مردمان سازنده و نگهدارنده آنهایند.

شیوه‌های نمایشی این پیکرک‌ها نیز که عموما در «نمایش‌های عروسکی» جان و جریان تازه‌ای می‌گیرند؛ همین پیشینه و کارکرد را دارند و به تفاوت نام و شخصیت، پیام‌های متفاوتی را هم منتقل می‌کنند.

در میان شیوه‌های نمایشی و شخصیت‌های عروسکی ایران کهن و آیین‌مدار از جمله «خیمه‌شب بازی»، «دستکشی»، «سایه‌بازی» و ... نیز شخصیت «مبارک»، تشخص دیگری دارد و با خوشی یُمنی و برکت و شاد باشی نشسته در پس نامش، در هاله‌ای نمکین و پذیرفته شده از اصالت و صراحت و ظرافت بیانی، هم نقش فرهنگی و آیینی خود را ایفا می‌کند و هم محملی برای طرح نقدهای طنزآمیز اجتماعی، از طریق ِ نزدیک‌ترین چهره‌ها و اسامی به ادبیات عامیانه و کهن الگوهای این قلمرو فرهنگی عزیز به تماشاچی خود است و در ترکیبی از حرکت و کلام و نوا، مخاطب را به عمق اندوخته‌های ذهنی و پیشینه مرامی این مردم شریف و عاطفه‌مند می‌برد و حرف خود را در حریری از کلامی موزون و نغمه‌هایی برخاسته از متن زلال موسیقایی همین مردم کوه، دشت، بازار، کوچه و خانه می‌زند.

چنین سرمایه و پشتوانه‌ای اینک محل بروز خلاقیت‌های نوین و روزآمد نمایشگران جوان ایرانی، در سایه‌سار حضور و هدایت پیشکسوتان تجربه‌مندی شده است که خود را در قامت نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های عروسکی تهران – مبارک نشان می‌هد.

جشنواره‌ای که پس از چند سال فترت و فاصله، به عنوان فرصتی ناب برای مشاهده و یادگیری و هم‌افزایی همه فعالان و صاحب نظران این عرصه، جلوه کرده و شایسته آن که با تعاملات تجربی و گفت‌وگوهای نقد محور ناقدان، دانشجویان، هنرجویان و سایر مخاطبان و علاقه‌مندان این صحنه و رخداد، ایام برگزاری‌اش سرشار از تضارب آراء و برداشت‌هایی راهگشا برای جریان‌سازی در مسیر بهره‌گیری از ظرفیت‌های وسیع این پیکرک‌ها و شخصیت‌های برساخته‌شان، در امر «درام‌نویسی» و «تنوع ارائه» باشد و در جویبار حرکت و صدای ِپیکرک‌ها و گردانندگان‌شان، همان صدای آشنا به گوش محرمان ظرافت‌ها و فضیلت‌های نهفته در هنر نمایش برسد که فرمود: «ای بستگان تن! به تماشای ِ جان روید کآخر رسول گفت: تماشا مبارک است.»

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های عروسکی تهران _مبارک از ۸ تا ۱۷ تیر ماه سال جاری به دبیری هادی حجازی‌فر در تهران برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha