نماینده مجلس سوریه : تغییرات در دنیا از انقلاب اسلامی ایران ریشه گرفت

دمشق - ایرنا - نماینده مجلس مردم سوریه در همایش علمی عرفان در اندیشه مقاومت که در رایزنی فرهنگی کشورمان در دمشق برگزار شد با بیان اینکه تغییرات در دنیا از انقلاب اسلامی ایران ریشه گرفت گفت : این انقلاب تنها برای ایرانی ها نیست بلکه برای تمام دنیا است.

به گزارش ایرنا ، رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق در محل این نمایندگی اقدام به برگزاری نشست علمی "عرفان در اندیشه مقاومت" با حضور جمعی از اساتید سوری ، نخبگان دمشق و دانشجویان و همچنین دکتر احمد سعدی استاد حوزه و دانشگاه از کشورمان کرد.

در این همایش خالد العبود، نماینده مجلس مردم سوریه، تاکید کرد: ایرانی ها بدانند که انقلاب اسلامی ایران فقط مربوط به ایران نیست در حالی که به نظر من عمده تغییراتی که در دنیا رخ داد، نتیجه انقلاب اسلامی ایران بود.

وی با اشاره به زمان ورود امام خمینی ( ره ) به تهران، گفت رهبری انقلاب اسلامی همه چیز خود را فدای رابطه عمیق معنوی خود با خدا کرد.

العبود تاکید کرد: مزیت انقلاب ایران این است که این انقلاب، نتیجه هدایت همان کسی است که با اوج حالات عرفانی زیست کرده است، به نظر من، اگر کارل مارکس و لنین این حالات عرفان را داشتند چه بسا تا به امروز انقلابشان زنده مانده بود.

پیش از این العبود در مصاحبه با شبکه المیادین اظهار داشت: روابط سوریه و ایران دیگر یک رابطه سنتی میان دو کشور متحد یا دو کشوری که روابط بین‌الملل کلاسیک دارند، نیست و این رابطه به دلیل مراحل متعدد خود توسعه یافته و رشد کرده و شکل‌های مختلفی به خود گرفت و از معنای تاریخی و مشخص روابط بین‌الملل فراتر رفته است.

وی گفت: برای این رابطه دو سطح شکل گرفته است، از یکسو رابطه دو کشور به معنای طبیعی تاریخی، به معنای روابط بین‌الملل تاریخی است که در اشکال سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی اجتماعی کاملاً مشهود بوده و در طیف وسیعی از قراردادهای متعدد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تجلی یافته است، این جنبه از این رابطه مانند روابط هر یک از دو کشور با برخی دیگر از کشورهای جهان است.

العبود تاکید کرد: سطح دیگری در این رابطه وجود دارد و در عمق همکاری که به نقطه دفاع مشترک از یک سرنوشت رسیده است خلاصه می‌شود، این مسئله کاملا در موضع سوریه در قبال تجاوز (جنگ تحمیلی هشت ساله) به ایران در بیش از یک برهه تاریخی و همسویی کامل سوریه در دفاع از این کشور و نیز موضع ایران و همسویی کامل آن با سوریه برای دفاع از دمشق، کاملا واضح و مشهود است.

حرکت امام در پیروزی انقلاب نمونه کاملی از حرکت معرفت شناسانه به سوی خدای متعال بود

نماینده مجلس سوریه : تغییرات در دنیا از انقلاب اسلامی ایران ریشه گرفت

دکتر احمد سعدی استاد حوزه و دانشگاه از کشورمان ، با ذکر شواهدی از آیات قرآنی و ادعیه اسلامی و نیز نمونه هایی از سیره حضرت امام خمینی ره به بیان توضیحاتی پیرامون عرفان صحیح و اصلاحگر که با روحیه مقاومت انطباق علمی و عملی دارد، مطرح نمود.

دکتر احمد سعدی در آغاز مطالب خویش امام خمینی ره را همان عارفی معرفی کرد که مسیر زندگی، جهاد و مقاومت او منطبق با دنیای متافیزیک بود.

وی افزود: حرکت امام در پیروزی و پیگیری انقلاب نمونه کاملی از حرکت معرفت شناسانه به سوی خدای متعال بود. امام معتقد بود عارف کامل آن است که دو چشم بینا داشته باشد؛ و وقتی کسی دو چشم دارد، نه تنها به علم نظری چشم دارد، بلکه با واقعیت خارجی ارتباط دارد.

اندیشه امام خمینی ره و سبک صحیح عرفانی او بود که تفکر مارکسیستی را به زوال کشاند

نماینده مجلس سوریه : تغییرات در دنیا از انقلاب اسلامی ایران ریشه گرفت

حمیدرضا عصمتی رایزن فرهنگی کشورمان، در این نشست تاکید کرد: در دوره هایی از قرن گذشته، تفکر غالب، تفکر مارکسیستی بود که گسترش زیادی داشت و این سوال مطرح است که علت گسترش این تفکر چه بود که توانست این تعداد از کشورهای اسلامی و عربی را تحت تاثیر خود قرار دهد؛ شاید بتوان گفت که این جمله معروف که دین، افیون ملتهاست به گسترش این تفکر بسیار کمک کرده زیرا دین وسیله ای برای توجیه ظلم، بی عدالتی و همه زشتی ها و نابهنجاری ها در جوامع ما معرفی می شد و این اندیشه امام خمینی ره و سبک صحیح عرفانی او بود که تفکر مارکسیستی را به زوال کشاند.

مستکبران سعی در تحریف انقلاب اسلامی داشتند

در این نشست علمی دکتر حسین جمعه، یکی از اعضای اتحادیه نویسندگان عرب گفت: عرفان امام نه شرق را می پذیرد و نه غرب، بلکه به دنبال خیر و صلاح انسان است و این یعنی شکر خدا و قدردانی از انبیا؛ بنابراین اندیشه دشمنی با انقلاب اسلامی یکی از دشمنی های نظام مندی است که مستکبران اتخاذ کردند و سعی در تحریف این انقلاب داشتند.

امام خمینی به آرمان فلسطین اعتقاد داشت

محمدعلی فارس، از شیوخ متنفذ فلسطینی در اردوگاه جرمانا، گفت: امام خمینی به آرمان فلسطین اعتقاد داشت و از این رو ما او را گرامی می داریم و ستایش می کنیم، بله، ما به دلیل اعتقاد به این فرهنگ، فرهنگ مقاومت و عرفان اصلاحگر، همچنان در حال مقاومت هستیم؛ یا شهادت یا پیروزی.

در پایان نیز بسیاری از شرکت کنندگان ضمن ابراز رضایتمندی خود از عنوان و نحوه ارائه استادانه جناب آقای سعدی، نظرات خویش را بیان کرده و در این نشست علمی، مشارکت نمودند.

در میان شرکت کنندگان این نشست علمی، اساتید چون عمر جمعه، هیلانه عطالله، حسین جمعه و حیدر حمادی حضور داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha