توسعه فناوری باید راهبرد اصلی شرکت‌های بزرگ در کنار توسعه نوآوری باشد

تهران - ایرنا - معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور گفت: توسعه فناوری باید راهبرد اصلی شرکت‌های بزرگ در کنار توسعه نوآوری و توسعه کارآفرینی باشد، زیست بوم کارآفرینی با نوآوری و بعضا با زیست بوم فناوری اشتباه گرفته شده است.

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی در بازدید از گروه صنعتی گلرنگ افزود: معمولا مصرف‌کننده فناوری‌ها هستیم و اپلیکیشن‌هایی برای کاربری و مصرف فناوری را تولید می‌کنیم. این روند می‌تواند تا نقطه‌ای محدود جوابگو باشد، اما سوار شدن بر فناوری، بحث مهمی است و یک ضرورت برای ادامه حرکت موفق و نقش آفرینی اثرگذار به عنوان یک پیشران در اقتصاد به شمار می‌رود.

وی حرکت شرکت‌های بزرگ و توانمند در مسیر کشف و توسعه فناوری را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: عمدتا سناریوی توسعه شرکت‌ها و مجموعه‌های صنعتی بزرگ، این بوده که در گام نخست کالا یا خدمتی را عرضه کرده‌ اند و با حرکت در طول و عرض زنجیره ارزش، کسب ‌وکارشان را وسعت بخشیده. با حرکت در طول زنجیره ارزش آن حوزه را کامل کرده‌اند و همچنین با حرکت در عرض آن، محصولات و خدمات خود را تنوع بخشیده‌اند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور ادامه داد: اما کوتاه شدن زمان تحول و گسترش توسعه‌های مبتنی بر فناوری، شرکت‌های بزرگ را وادار می‌کند که به بعد دیگری از حرکت در زنجیره ارزش بیاندیشند که همان حرکت در عمق زنجیره ارزش است.

دهقانی فیروزآبادی حرکت شرکت‌های بزرگ در عمق زنجیره ارزش برای نوآوری مبتنی بر فناوری را به عنوان یک ضرورت دانست و افزود: بیشتر تولیدکنندگان در حال تولید هستند و در لایه تولید فعالیت می‌کنند اما با حرکت در لایه‌های زیرین به لایه نوآوری، سپس به لایه فناوری و لایه دانش می‌رسیم.

وی ادامه داد: قطعا شرکت های بزرگی مانند مجموعه گلرنگ و سایر مجموعه‌های افتخارآفرین کشور، باید سوار بر فناوری و سازنده آن باشند و از مرحله مصرف فناوری خارج شوند.

معاون علمی، فناو ی و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور از تعریف برنامه‌ زیرساخت‌های ملی در ۶ حوزه فناوری تحول‌آفرین و برهم‌زننده خبر داد و گفت: در آستانه تعریف ساختاری در قالب یک آزمایشگاه یا هاب ملی برای توسعه فناوری در ۶ حوزه خاص هستیم. این زیرساخت‌ها در حوزه‌هایی همچون زیست‌فناوری، میکرو الکترونیک، هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال و سایر فناوری‌های متحول کننده با حمایت معاونت علمی و مشارکت بخش خصوصی، می‌توانند برجسته‌ترین و نوآورترین افراد را گرد هم آورده تا ذیل مسایل واقعی و مشخص، فناوری تولید شود و کشور از این فناوری‌ها بهره ببرد. این زیرساخت ملی فناورانه قطعا یک برند جهانی خواهد شد و موتور پیشران برای برتری فناورانه و پیشتازی در اقتصاد خواهد بود.

دهقانی فیروزآبادی آمادگی معاونت علمی ریاست جمهوری را برای حمایت از نقش‌آفرینی شرکت‌های بزرگ در طرح‌های این چنینی اعلام کرد و گفت: مجموعه صنعتی گلرنگ می‌تواند در کنار تمامی فعالیت‌های کارآفرینانه و نوآورانه خود، به لایه‌ای عمیق‌تر از نوآوری یعنی تولید فناوری وارد شود و این کار ماندگار را در عرصه فناوری صورت دهد. در این مسیر آمادگی داریم تا حمایت‌های لازم را برای این حرکت انجام دهیم.

براساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، گروه صنعتی گلرنگ جزو هجدهمین شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه است و ۴ شرکت این مجموعه در بازار بورس حضور دارند. ۱۳۳ شرکت و بیش از ۴۵ هزار نیروی انسانی ذیل این مجموعه صنعتی فعالیت می‌کنند.

گروه انرژی‌های نوین، هلدینگ مالی آرین تدبیر، گروه شوینده آرایشی و بهداشتی، سرمایه‌گذاری دارویی سرمایه‌گذاری غذایی هستی، گروه سرمایه‌گذاری کوروش، گروه مهد سرمایه‌گذاری خاورمیانه، مرکز نوآوری و ساختار ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و مسئولیت اجتماعی از دیگر بخش‌هایی هستند که در این مجموعه فعالیت دارند.

همچنین این مجموعه صنعتی با بیش از ۱۱۰ برند شناخته می‌شود که درحوزه‌های مختلف غذا دارو آرایشی بهداشتی و ... فعالیت دارند.

جایزه استارتاپی استاد محمدکریم فضلی مرکز علمی کاربردی مدرسه کسب و کار گلرنگ علاوه بر تربیت نیروی انسانی و کار روی توانمندی‌های تربیتی از دیگر فعالیت‌های این مجموعه است.

مرکز نوآوری گلرنگ ونچرز، بخش دیگری از زیست بوم نوآوری گلرنگ است که با هدف ایجاد زیست بومی حول محور نیازهای نوآورانه مجموعه گلرنگ و پاسخ به آن‌ها، با استفاده از توانمندی متخصصان فعالیت می‌کند.

کمپ‌های استارتاپی، استودیوی کسب و کار، صندوق سرمایه‌گذاری شرکتی، تامین مالی و انتقال و توسعه استارتاپ‌ها از دیگر بخش‌های این مجموعه صنعتی در مسیر توسعه فناوری و نوآوری به شمار می‌روند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha