درخواست واحدهای تولیدی گلستان: بانک‌ها با پرداخت تسهیلات از تولیدکنندگان حمایت کنند

گرگان - ایرنا -کمبود سرمایه در گردش و ناکافی‌بودن نقدینگی، یکی از علت‌های اصلی رکود و یا تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی استان گلستان است که به گفته مدیران این کارخانه‌ها، همراهی بانک‌ها برای تامین این نیاز، به استحکام فرایند تولید، تقویت اشتغال، بهبود صادرات و در نهایت رشد اقتصادی خواهند انجامید.

شماری از واحدهای تولیدی و صنعتی گلستان در گفت‌وگو با ایرنا خواستار همراهی بیش از گذشته بانک‌ها در کمک به تامین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای خود شدند.

موسس و مدیرکارخانه پارس‌باف مستقر در شهرک صنعتی آق‌قلا معتقد است: یکی از مشکلات اصلی واحدها برای پایداری تولید و توسعه، همراه نبودن بانک‌های عامل است.

امیر چراغی‌فر افزود: برای تولید نیاز مبرم به تسهیلات بانکی دارم و اگر بانک در زمان مقرر به درخواست پرداخت تسهیلات پاسخ مثبت می‌داد، تولید کارخانه‌ام رونق بیشتری می‌گرفت و این کار ایجاد فرصت شغلی جدید و ارزآوری برای کشور به همراه داشت.

چراغی‌فر که ۵۰ نفر را در واحد تولیدی خود مشغول به کار دارد، یادآور شد: با آورد شخصی که بسیار ناچیز هم هست، تولید را سرپا نگه داشتم اما برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای مرتبط با رونق تولید دچار مشکل هستم.

وی ادامه داد: روزانه یک میلیارد ریال سرمایه در گردش برای فعالیت این واحد تولیدی نیاز دارم تا طرح توسعه و رونق تولید را ادامه دهم.

چراغی‌فر افزود: با وجود مشکل تامین تسهیلات، تولیدات واحد خود را که شامل فنس، تور فلزی، فرنگی و گابیون، سیم خاردار، الکترود جوشکاری، سیم جوش و توری چمنی است به عمان، عراق، ارمنستان، گرجستان، افغانستان، استرالیا صادر می‌کنم و به زودی هم صادرات کالا به کانادا را آغاز خواهم کرد.

وی ادامه داد: این واحد تولیدی ظرفیت ارزآوری ۵۰۰ هزار دلار در سال را دارد.

حمایت از طرح توسعه واحدهای صنعتی

مدیرعامل کارخانه تولید داروی خاص در شهرک صنعتی آق قلا هم گفت: این واحد تولیدی از سال ۹۳ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و برای اجرای طرح توسعه به حمایت بیشتر نیاز دارد.

مجید شهبازی افزود: برای طرح توسعه کارخانه ۲۵ میلیون یورو برآورد اعتبار شده که امیدوارم با همکاری بانک‌ها تا ۲ سال آینده طرح توسعه به نتیجه برسد.

مدیرعامل کارخانه تولید داوری خاص در شهرک صنعتی آق قلا ادامه داد: در این کارخانه که حدود ۱۲۰ نیروی متخصص فعالیت دارند، چهار داروی خاص تولید و روانه بازار می‌شود.

وی همچنین از افزایش نیروی متخصص در این واحد تولیدی تا پایان سال به ۱۵۰ نفر خبر داد و افزود: علاوه بر این در مراحل گوناگون تولید، از دانش فنی کشورهای چین، هند، انگلستان و کشورهای آمریکای شمالی استفاده می‌شود.

نیاز به وام کم بهره برای رشد تولید

مدیر شرکت صنعت پرفیل گلستان که جزو واحدهای تولید و صادر کننده نمونه استانی است گفت: نیاز اولویت دار واحدهای تولیدی استان، تزریق وام کم بهره برای پایداری تولید است.

سیدعلی سیدرضایی افزود: اگر این تسهیلات را در اختیار شرکت ما قرار دهند حداقل صد نفر دیگر به جمعیت ۱۷۰ نفری شاغل این واحد صنعتی اضافه خواهند شد.

وی ادامه داد: افزون بر ۶۰ درصد تولیدات این واحد صنعتی به کشورهای ترکمنستان، ازبکستان و گرجستان صادر می‌شود که سال قبل ۱۰ میلیون دلار از محل صادرات، برای کشور ارزآوری داشت.

وی به طرح توسعه این واحد صنعتی اشاره کرد و گفت: خط جدید تولید لوله گاز اسفندماه سال گذشته آغاز به کار کرده است و این اقدام می تواند ضمن تامین بخشی از نیاز کشور، به صادرات هم منجر شود.

سیدرضایی یادآور شد: میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در این واحد صنعتی ۱۰ هزار میلیارد ریال است و در صورت حمایت های بانکی، توان تنوع تولید وجود دارد.

به گفته وی ظرفیت تولید محصولات فولادی و صنعت این واحد ۲۵۰ تُن در سال است.

حمایت مالی برای صادرات صنایع چوب و مبلمان

مدیر یک واحد تولیدی صنایع چوب و مبلمان گلستان هم از تلاش برای دستیابی به بازارهای آسیای میانه خبر داد و گفت: برای پایداری تولید صنایع چوب و مبلمان در این واحد، توجه بیشتر به حوزه صادرات محصولات به ویژه کشورهای آسیای میانه مورد توجه قرار گرفته است.

قادر پقه افزود: برای رسیدن به اهداف توسعه واحد تولیدی نیاز به حمایت بانکی دارم و از سال قبل هم دریافت ۱۵ میلیارد ریالی را از بانک‌ها در قالب تسهیلات درخواست کردم ولی تاکنون عملیاتی نشده است.

حمایت واحدهای صعتی در قالب کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان در پاسخ به این خواسته‌ها گفت: تامین منابع مالی یکی از مشکلات اصلی تولید استان است که حمایت از این واحدها در قالب کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید پیگیری می‌شود.

درویشعلی حسن‌زاده به خبرنگار ایرنا افزود: این کارگروه به صورت مستمر پیگیر مسائل و مشکلات تولید واحدهای استان است و تلاش می‌کند هرچه سریع تر مسائل و مشکلات صاحبان این واحدها را مرتفع کند.

وی با بیان این که هزار و ۱۱۳ واحد صنعتی در گلستان مشغول فعالیت هستند یادآور شد: پارسال برای بررسی مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی استان فراخوان داده شد تا از طریق کارگاه تسهیل و رفع موانع تولید، این مسائل پیگیری و حل شود.

به گفته وی عمده مشکلات صاحبان واحدهای صنعتی طرح شده در این فراخوان، منابع مالی، فرسودگی تجهیزات، مشکلات مدیریتی و شرکا است که برنامه‌ریزی برای حل آن ها با همکاری دستگاه‌های مرتبط انجام می‌شود.

اولویت پرداخت وام با درخواست‌های سال قبل

حسن‌زاده در خصوص روند پرداخت وام به واحدهای صنعتی گلستان گفت: میزان تسهیلات به واحدهای صنعتی در سال جاری هنوز مشخص نشده ولی اولویت دریافت این تسهیلات مربوط به پرونده‌هایی سال قبل است.

وی ادامه داد: تسهیلات تبصره ۱۸ با نرخ کارمزد کمتری ارائه می‌شود ولی شرایط خاصی برای دریافت آن وجود دارد. تسهیلات به واحدهای صنعتی بیشتر از محل منابع داخلی بانک‌ پرداخت می‌شود و کارمزد آن هم ۲۳ درصد است.

حسن‌زاده با اشاره به گلایه واحدهای صنعتی برای دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ تاکید کرد: هر وزارتخانه با ۲ یا سه بانک در خصوص تبصره ۱۸ قراداد دارد و براساس قرارداد پرونده‌ها به بانک‌های عامل ارجاع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سال قبل در بخش صنعت و معدن و تجارت استان حدود چهار هزار میلیارد ریال اعتبار جذب و به واحدهای تولیدی در قالب تسهیلات پرداخت شد.

وی بیان کرد: بانک‌های گلستان سال قبل ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه برای تزریق به بخش صنعت داشتند که تاکنون ۲۵ تا ۳۰ درصد از منابع در اختیار واحدهای صنعتی قرار گرفت.

لزوم سرمایه‌گذاری در بازاریابی صنایع چوب و مبلمان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: تولیدات حوزه صنایع چوب و مبلمان استان در سال‌های اخیر رشد مطلوبی پیدا کرده و نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر درحوزه بازاریابی است.

حسن‌زاده افزود: محصولات صنایع چوب و مبلمان واحدهای تولیدی گلستان به کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان و قزاقستان صادر می شود و ایجاد خوشه‌های صنعتی و حمایت از تولیدکنندگان این صنعت برای حضور پررنگ در نمایشگاه‌ها، روند صادرات این تولیدات را سرعت خواهد بخشید.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: این اداره کل از تنها واحد تولیدی داروهای خاص در استان حمایت همه جانبه خواهد کرد.

حسن زاده افزود: طرح توسعه واحد تولید داروهای خاص مستقر در شهرک صنعتی آق قلا، از طریق ملی در دست پیگیری بوده تا هرچه سریعتر عملیاتی شود.

احیا ۶۲ واحد صنعتی گلستان توسط دولت سیزدهم

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: از آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون حدود ۶۲ واحد صنعتی در این استان احیا و زمینه اشتغال ۶۱۵ نفر فراهم شد.

حسن‌زاده افزود: علاوه بر این سال قبل، ۹ هزار و ۸۱۶ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای افزایش توان تولید در ۷۰ واحد صنعتی که با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد فعالیت داشتند، انجام شده است.

فراهم‌بودن مواد اولیه معدنی و کشاورزی، قابلیت دسترسی به آسیای میانه از طریق خط آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان و برخورداری از مرز زمینی، قرار گرفتن در کریدور ریلی شمال - جنوب، فعالیت فرودگاه بین المللی گرگان، وجود ۱۱ ناحیه و ۱۳ شهرک صنعتی از جمله شهرک صنعتی هزار هکتاری اترک و تصویب منطقه آزاد تجاری اینچه برون از جمله ظرفیت‌های گلستان برای جذب سرمایه گذار و رونق صنعت است.

استان گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد که از شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با سمنان، از غرب با مازندران و از شرق با خراسان شمالی همسایه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha