بروکسل، یک بازیگر و نه قدرت نظامی

تهران- ایرنا- پولیتیکو نوشت: جنگ اوکراین اگرچه به روند تغییر ماهیت اتحادیه اروپا از یک بلوک «با قدرت صرفا اقتصادی و نظارتی» به یک اتحاد «با قدرت نظامی» کمک‌ می‌کند اما با وجود پررنگ شدن نقش نظامی این بلوک پس از جنگ، نمی‌توان آن را یک قدرت نظامی تلقی کرد.

به گزارش ایرنا، بخش اروپایی این روزنامه آمریکایی در مطلبی که به عنوان قسمتی از گزارش ویژه درباره «ضعف استراتژیک اروپا» منتشر کرده است، عنوان می‌کند: ریشه اتحادیه اروپا با تلاش برای پایان جنگ در اروپا در هم آمیخته اما اکنون بحث این بلوک بر سر تلاش برای تامین مالی تولید و ارسال میلیون‌ها توپ و خمپاره به اوکراین است.

پولیتیکو می‌گوید: به رغم تمام محدویت‌ها بر هزینه‌های دفاعی، این اتحادیه یکی از اهداکنندگان اصلی کمک‌های نظامی به اوکراین است.

بخش اصلی حمایت‌های نظامی اروپا از اوکراین از منبع خارج از بودجه «صندوق صلح اروپایی» (EPF) تامین می‌شود. مقدار کلی هزینه‌کرد از این برای اوکراین به پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو رسیده که رقم قابل توجهی است.

«صندوق صلح اروپایی» (EPF) در سال ۲۰۲۱ با هدف اولیه حمایت از آفریقا ایجاد شد اما از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (همزمان با آغاز جنگ اوکراین)، اولویت آن به اوکراین تغییر کرده است. گفتنی است که نه تنها هزینه مهمات و موشک‌ها که تمامی تجهیزات نظامی ارسالی بلوک به اوکراین از جمله تانک‌ها نیز از همین منبع تامین می‌شود.

همچنین در نوامبر ۲۰۲۲، اتحادیه اروپا با هدف آموزش سربازان اوکراینی، بخش «ماموریت کمک نظامی اتحادیه اروپا» در EPF را با بودجه یک صد میلیون یورو ایجاد کرد. رقمی که در فوریه به ۲ برابر افزایش یافت.

نکته قابل توجه این است که ماهیت اتحادیه اروپا به عنوان یک پروژه صلح بر هرگونه تلاش دفاعی سایه می‌اندازد، بنابراین بودجه آن نمی‌تواند به عملیات‌های نظامی اختصاص یابد. به همین دلیل نیز «صندوق صلح اروپایی» به صورت خارج از بودجه تعریف شده است.

در همین رابطه، کمیسیون اروپا در ماه آوریل یک لایحه ۵۰۰ میلیون یورویی با عنوان «قانون حمایت از تولید مهمات» (ASAP) با هدف تقویت تولید اسلحه و مهمات اروپا ارائه کرد.

این درحالیست که با جود تلاش مقام‌های اروپایی در مسیر تحول در بلوک اروپا حرکت می‌کنند. منتقدان این کمک‌ها را برای اثر گذاری بر توازن قدرت در جنگ اوکراین ناکافی می‌دانند.

پولیتیکو به نقل از یک مقام اتحادیه اروپا به شرط ناشناس ماندن نوشت: مطمئن نیستم پوتین [رییس‌جمهوری روسیه] از این [کمک‌های اروپا] احساس ترس کند.

با وجود تمام تغییرات، هرگونه تمایل نظامی در اتحادیه اروپا همچنان به موضوع تامین بودجه مربوط است تا تلاش برای ایجاد یک ارتش اروپایی مشترک. در واقع نیروهای نظامی اروپا تا حد زیادی در کنترل پایتخت‌ها باقی می‌ماند و از طریق سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هماهنگ می‌شوند.

بروکسل، یک بازیگر نظامی و نه قدرت نظامی

پولیتیکو می‌گوید: تلاش اتحادیه اروپا برای ایفای نقش جدی‌تر در حوزه‌ دفاعی به نوعی از سال ۲۰۱۷ میلادی و با راه‌اندازی «پروژه همکاری ساختاریافته دائمی» (PESCO) آغاز شد.

«پروژه همکاری ساختاریافته دائمی»، یک پیمان همکاری نظامی با ۶۸ طرح، بخش‌های مختلف دفاعی از جمله سامانه‌های دریایی، هوایی، سایبری و فضایی را شامل می‌شود. از میان اعضای اتحادیه اروپا، مالت تنها کشوری است که عضو این پیمان نیست.

در عین حال بلند پروازی‌های نظامی این اتحاد در حالی مطرح می‌شد که انگلیس به عنوان یکی از مخالفان جدی اذغام دفاعی بلوک در حال خروج از اتحادیه اروپا بود. همچنین حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید، هراس اروپایی‌ها از خارج شدن آمریکا از ناتو و ترک روابط با اروپا را شکل داده بود.

در نهایت این گزارش به الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ اشاره می‌کند که به تغییر پیش فرض‌ها نسبت به تهدیدهای احتمالی علیه اتحادیه اروپا انجامید.

به گزارش پولیتیکو، اتحادیه اروپا برای ایفای نقش فعال‌تر نظامی با موانع متعددی مواجه است. نخست، این بلوک باید یک سیاست خارجی مشترک ایجاد کند که این مساله نیز می‌تواند به دلیل نیاز به یک وحدت میان اعضا تا حدی دشوار باشد.

آنتونیو میسیرولی دستیار سابق دبیرکل ناتو به پولیتیکو گفت: واکنش اتحادیه اروپا به جنگ در اوکراین - از جمله طرح مهمات و استفاده از EPF برای ارائه تسلیحات به کی‌یف - اگرچه گام بسیار کوچکی در مسیر تقویت قابلیت‌های نظامی اروپا است اما برای اتحادیه اروپا یک جهش بزرگ به حساب می‌آید.

تام میدندورپ فرمانده سابق بخش دفاعی ارتش هلند که ریاست شورای نظامی بین‌المللی اقلیم و امنیت را بر عهده دارد نیز در این رابطه گفت: بلوک باید قابلیت‌های نظامی خود را تقویت کند اما این به معنای ایجاد یک ارتش اتحادیه اروپا نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha