پرداخت حق سفره پهلوانان در گرو تصمیم شورای معاونین وزارت ورزش

تهران- ایرنا- رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: با توجه به نبود ردیف بودجه پرداخت حق سفره پهلوانان این ورزش در گرو تصمیم‌گیری شورای معاونین وزارت ورزش و جوانان است.

به گزارش ایرنا، چهار سال پیش با درخواست فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و دستور وزیر ورزش و جوانان، مقرر شد تا سه پهلوان کشور که توانسته‌اند سه مرتبه یا بیشتر صاحب بازوبند پهلوانی کشور شوند، حق سفره مادام‌العمر در نظر گرفته شود. این موضوع در ابتدا برای این پهلوانان ۳ میلیون و پانصد هزار تومان به صورت ماهیانه در نظر گرفته شد و با افزایش تورم این مبلغ نیز افزایش خواهد یافت.

برخی از پهلوانان از جمله محمود میران ۴ مرتبه و جابر صادق‌زاده ۷ مرتبه توانستند صاحب بازوبند پهلوانی شوند. مرحوم علیرضا سلیمانی نیز ۶ مرتبه پهلوان ایران شده بود. حال با گذشت چهار سال و با پیگیری از وزارت ورزش و فدراسیونریال میران و صادق‌زاده حق سفره خود را دریافت نکرده‌اند.

مهرعلی باران چشمه در گفت‌وگو با ایرنا در این خصوص اظهار داشت: طبق برنامه کاری حق سفره پهلوانی جابر صادق زاده در سال ۱۴۰۰ و احمد میرزاپور در سال ۱۴۰۱ پرداخت شد ولی پیشتر در زمان روسای پیشین فدراسیون‌ با نامه نگاری با وزارت ورزش این حق سفره پرداخت می‌شد، ما نیز برای پرداخت مطالبات این پهلوانان تاکنون سه بار با وزارت ورزش نامه‌نگاری کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه این حق سفره نیازمند دستور شورای معاونین است خاطر نشان کرد: برای پیگیری این موضوع هفته گذشته در نشستی با سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان توضحیاتی را ارائه دادم ولی به علت مشخص نبودن بودجه باید شورای معاونین تعیین تکلیف کند. در این خصوص تاکنون نتیجه نهایی گرفته نشده است. برای این موضوع ما نیز پیشنهاداتی از جمله مشخص شدن اعتبار در بودجه فدراسیون و پرداخت آن از طریق صندوق قهرمانان را مطرح کردیم ولی باید وزارت ورزش تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

رئیس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: برای پرداخت حق سفره هیچ ابلاغیه وجود ندارد و برای قانون‌مند کردن آن نیازمند انجام تعیین تکلیف نهایی است.

باران چشمه همچنین درباره ثبت این رشته از سوی کشور جمهوری آذربایجان، گفت: آیین ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در سال ۱۳۸۹ به نام ایران در یونسکو ثبت شده است، این کشور سال گذشته پیشنهاد داد عنوان فرهنگ پهلوانی به نام آن‌ها ثبت شود. پس از این اتفاق ما نیز ۲مرتبه با وزارت میراث نامه زدیم، ولی هنوز پاسخی دریافت نکردیم. با توجه به آیین و مقررات یونسکو، این بخش جزئی از فرهنگ پهلوانی و در ردیف آثار غیر ملموس است که چند کشور مشترکا اقدام به آن را داشته‌اند. آیین فرهنگ زورخانه‌ای کامل‌ترین مصوبه یونسکو به حساب می‌آید که به نام کشورمان ثبت شده است.

اخذ تست دوپینگ از پهلوانان

باران چشمه به مثبت شدن تست دوپینگ ۲تن از کشتی‌گیران پهلوانی نیز اشاره کرد و گفت: کشتی پهلوانی پس از کش و قوس‌های فراوان از فدراسیون کشتی به این ورزش منتقل شد. قهرمانان کشتی پهلوانی امسال سهمیه جام تختی را داشتند و با همکاری فدراسیون پزشکی ورزشی، تست دوپینگ از تمامی ورزشکاران گرفته شد. پیش از جام تختی نیز اعلام شد که با توجه به حساسیت این مرحله تست دوپینگ از کشتی‌گیران دریافت خواهد شد.

رئیس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در خصوص مرمت و بازسازی مجموعه‌های فرسوده نیز گفت: سال گذشته شرایط زورخانه‌های ۱۵۰ شهرستان را بررسی کردیم که بسیاری از آنها فرسوده است. در سفر به استان‌ها با ائمه جمعه به عنوان مسئول ستاد ترویج پهلوانی جلساتی داشتیم که ۴۰ زورخانه با همکاری شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها بازسازی شد. با هماهنگی‌ شهرداری نیشابور ۲ میلیارد تومان اعتبار برای یک زورخانه و همچنین در شهرکرد نیز ۲ و نیم میلیارد تومان اعتبار از سوی اداره کل استان برای بازسازی زورخانه‌های این شهر اختصاص یافت. بنا داریم زورخانه‌هایی که قدمت بیش از ۵۰ سال را دارند را با حمایت نهادهای منطقه‌ای بازسازی کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha