یک هزار و ۱۰۰ معتاد تزریقی مبتلا به هپاتیت سی در مشهد درمان شدند

مشهد-ایرنا-کارشناس مسوول پیشگیری از ایدز و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یک هزار و ۱۰۰ مصرف کننده مواد مخدر تزریقی مبتلا به هپاتیت سی، در مناطق زیر پوشش این دانشگاه جمع‌آوری و به طور رایگان درمان شدند.

دکتر علی حسین پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی در معرض ابتلا به بیماری هپاتیت سی هستند، افزود: معتادان تزریقی مبتلا به هپاتیت سی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی سه سال جمع‌آوری شده و به طور کامل تحت درمان قرار گرفته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: طول دوره درمان افراد مبتلا به هپاتیت سی حدود سه ماه است و با توجه به دستورالعمل های موجود بیماران زیر پوشش نهادهای مختلف توانستند داروهای خود را به صورت رایگان دریافت کنند.

کارشناس مسوول پیشگیری از ایدز و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: با توجه به حاشیه نشینی گسترده در اطراف شهر مشهد ، انتظار می‌رفت که درصد افراد مبتلا بسیار باشند ولی خوشبختانه بر اساس آمار شرایط بهتری داریم که دلیل آن وجود مراکز بهداشتی، کمپ های ترک اعتیاد و مراکز مشاور و خدمات رایگان است.

وی افزود: خوشبختانه با اقدامات مراقبتی به خصوص برای بانوان مصرف کننده میزان ابتلا به این بیماریها در خراسان رضوی روند کاهشی مطلوبی یافته است.

حسین پور بیان داشت: واحد بیماریهای مرکز زنان با غربالگری‌های به موقع و ارائه داروی متادون و سرنگ سالم سعی دارد تا این بانوان را از ابتلا به بیماری‌هایی مانند هپاتیت و اچ.آی. وی محافظت کند، برای مردان نیز با همکاری بهزیستی و پزشکان بدون مرز تلاش شده تا زمینه ابتلا این افراد به بهترین شکل کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه اکثر مصرف کنندگان مواد مخدر در قدم اول از مصرف دخانیات آغاز کرده اند، گفت: البته نمی توان گفت هر مصرف کننده دخانیات به این سرانجام دچار می شود اما درصد قابل توجهی از معتادین، دخانیات نیز مصرف می کنند بنابراین باید نسبت به مصرف دخانی هم حساسیت نشان داد.

هپاتیت سی نوعی عفونت ویروسی است که باعث التهاب کبد می‌شود و گاهی آسیب جدی به کبد می‌رساند. ویروس هپاتیت سی یا HCV (اچ‌ سی ‌وی) از طریق خون آلوده منتقل می‌شود. حدود نیمی از مبتلایان نمی‌دانند که آلوده هستند، چرا که هیچ علائم و نشانه‌ای ندارند و شاید چند دهه‌ای طول بکشد تا ویروس نشانه‌هایش را بروز بدهد. به ‌همین دلیل بهتر است افراد بزرگسال آزمایش غربالگری هپاتیت سی بدهند، حتی آنهایی که نشانه‌ای از بیماری ندارند یا افرادی که از بیماری‌های کبدی رنج می‌برند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha