۶ تیر ۱۴۰۲، ۸:۲۳
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85151839
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی خراسان‌شمالی مجهز به‌ آبیاری نوین شد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این استان در ۲ سال اخیر با ۶۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و سفر رییس جمهور مجهز به سامانه‌های آبیاری نوین شد.

سید ابراهیم سیدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در مجموع ۳۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و سفر رییس جمهور در ۲ سال اخیر برای طرح های مصرف بهینه آب کشاورزی خراسان شمالی مصوب شده است که ۱۴۰ میلیارد تومان آن در سال ۱۴۰۱ اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: تاکنون ۵۷ میلیارد تومان از این اعتبارات برای ایجاد سامانه های آبیاری نوین و ۱۰ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات استانی برای ایجاد زیر ساخت‌های انتقال، ایجاد استخر و ارائه خدماتی از جمله توزیع انرژی جذب شد.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تجهیز پنج هزار هکتار به آبیاری نوین و مطالعه بر روی ۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی برای اجرای این طرح در سفر رییس جمهور به استان مصوب شد و این طرح بر اساس این هدفگذاری پیش می‌رود.

وی ادامه داد: اینک اجرای طرح‌های آبیاری نوین در ۲ هزار و ۷۴۳ هکتار از سطح اراضی این استان نیز در دست اقدام است که با عملیاتی شدن آن جهشی بزرگ در این بخش از کشاورزی استان ایجاد می شود.

سیدی خاطرنشان کرد: تلاش می شود تا مابقی اعتبارات ایجاد آبیاری نوین از محل سفر رییس جمهور در سال ۱۴۰۲ جذب شود.

افزایش حدود ۱۶ درصدی راندمان آبیاری

سیدی اضافه کرد: راندمان‌ آبیاری در اراضی کشاورزی خراسان شمالی به طور متوسط ۳۳ تا ۳۵ درصد بود که با اجرای طرح های آبیاری نوین در مجموع به ۴۶.۵ درصد ارتقا یافت.

نسبت حجم آب ذخیره شده در ناحیه ریشه گیاه به حجم کل آب داده شده راندمان آبیاری گفته می‌شود که تحت تاثیر عواملی نظیر تلفات تبخیر، یکنواختی توزیع، تلفات نشت در سیستم و تلفات ناشی از آبیاری بیش از حد قرار دارد ومعمولا در روش آبیاری قطره‌ای و تیپ، راندمان کل آبیاری حدود ۷۰ درصد در نظر می گیرند.

وی تصریح کرد: راندمان آبیاری در طرح‌های کم فشار در اراضی کشاورزی خراسان شمالی ۶۵ و تحت فشار ۷۵ درصد برآورد شده است.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: به ازای هر هکتار اجرای سامانه های آبیاری نوین تحت فشار سه هزار متر مکعب و به ازای هر یک هکتار در آبیاری کم فشار یکهزار و ۵۰۰ متر مکعب صرفه جویی آب می شود. وی خاطرنشان کرد:

وی اظهار کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده هر کیلومتر تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه آبیاری نوین ۸۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که باید اعتبارات ویژه‌ای به این بخش کشاورزی استان اختصاص یابد.

سیدی تصریح کرد: بیشتر طرح ها قابل مطالعه در این استان بزرگ و به صورت تجمیعی هستند که بیش از یک هزار هکتار مساحت دارند.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: قیمت سازه در اجرای طرح‌های آبیاری نوین در سال‌های اخیر افزایش یافته است و بهره برداران در تامین سهم بهره بردار هزینه های اجرای این طرح نیز مشکل دارند.

سیدی با بیان اینکه تاکنون ۴۱ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این استان مجهز به سامانه های آبیاری نوین شده است افزود: طبق برنامه ریزی باید سالانه حدود ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان مجهز به سامانه آبیاری شود که این مهم نیز در گرو تخصیص اعتبارات به موقع است که اینک از این برنامه عقب هستیم.

براساس آمارها حجم آب مصرفی بخش کشاورزی خراسان شمالی سالانه یک میلیارد و ۵۴ میلیون متر مکعب است که این میزان برابر ۸۸ درصد مصرف آب قابل استحصال از منابع آبی استان است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha