اجرای طرح غربالگری اضطراب برای ۲ هزار و ۷۱۰ کودک قزوینی

قزوین- ایرنا- مدیرکل بهزیستی استان قزوین از اجرای طرح غربالگری اضطراب برای ۲ هزار و ۷۱۰ کودک قزوینی طی سال گذشته خبر داد.

علی دهباشی پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد ۵۲۱ کودک مشکوک به اختلالات اضطراب شناسایی و برای برخورداری از خدمات تخصصی به مراکز مشاوره ارجاع شدند.

مدیرکل بهزیستی قزوین اظهار کرد: طرح غربالگری اضطراب کودکان ۵ تا ۶ ساله با هدف شناسایی و ارجاع زودهنگام برای مداخله تخصصی و افزایش اطلاعات والدین درخصوص پیشگیری از اضطراب کودکان توسط دفتر مشاوره‌ اداره کل بهزیستی قزوین انجام می‌شود.

وی هدف از اجرای طرح غربالگری اضطراب را ارتقای سطح سلامت روان کودکان ۵ تا ۶ ساله، پیشگیری از آسیب‌های احتمالی در آینده، شناسایی کودکان مشکوک به اضطراب و سایر اختلالات اضطرابی، مداخله تا سطح درمان یا کنترل و کاهش، آگاه‌سازی عمومی در خصوص ایجاد حس مسئولیت والدین جهت پیگیری و مراجعه به مراکز مشاوره جهت دریافت خدمات مشاوره‌ای عنوان کرد.

دهباشی پور با بیان اینکه اضطراب ممکن است از کودکی در افراد ظاهر شده و تا بزرگسالی ادامه داشته باشد،تصریح کرد: این اختلال هشداری است که فرد را گوش به زنگ می‌کند و به او هشدار می‌دهد که خطری در راه است و او را تهدید می کند.

این مسوول با بیان اینکه اضطراب، شباهت زیادی به ترس دارد چون در ترس نیز هشداری، فرد را گوش به زنگ می‌کند، گفت: افراد مضطرب اغلب علایمی نظیر سردرد، تعریق، تپش قلب، احساس تنگی در قفسه سینه و ناراحتی مختصر در معده دارند

وی خاطر نشان کرد: فرد مضطرب ممکن است احساس بی قراری کرده و به مدت طولانی نمی تواند یک جا بنشیند یا بایستد و ممکن است که اضطراب یک سری علائم روحی و روانی و فکری هم داشته باشد مثلاً با صدای زنگ تلفن می پرد و فکر می کند که می‌خواهند یک خبر ناخوشایندی را به ما بدهند.

اجرای طرح غربالگری اضطراب برای ۲ هزار و ۷۱۰ کودک قزوینی

اضطراب از شایع‌ترین اختلالات روانی است

مدیرکل بهریستی استان قزوین با بیان اینکه اضطراب از شایع‌ترین طبقات اختلالات روانی است،تاکید کرد: در بزرگسالان از هر چهار نفر یکی واجد معیارهای تشخیصی و حداقل یک اختلال اضطرابی بوده و شیوع آن در زنان بیشتر از مردان است.

دهباشی پور با بیان اینکه با افزایش طبقه اجتماعی و اقتصادی از شیوع اضطراب کاسته می‌شود،افزود: بین ۱۰ تا ۲۲ درصد کودکان ممکن است انواع اختلالات اضطرابی را با شدت مختلف تجربه کنند و دخترها بیشتر از پسرها به اختلالهای اضطرابی دچـار می‌شوند و این مشکلات اغلب از سنین پیش دبستانی شروع و در دبستان نمود رفتاری پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: بنابراین از هر پنج کودک یک نفر اضطراب را تجربه می‌کند اما اکثریت آن‌ها برای درمان به متخصصان سلامت روانی ارجاع نمی‌شوند.

به گفته این مسوول، کودکان ۵ تا ۶ سال که امسال به مراکز تخصصی ارجاع شدند چهار جلسه از خدمات مشاوره در قالب یاری برگ (تخفیف تعرفه مشاوره) برخوردار شده و همچنین طی این مدت ۲۳ کودک از خدمات مشاوره حضوری در حوزه اختلالات اضطراب بهره مند شدند.

مدیرکل بهزیستی قزوین افزود: شناسایی زودهنگام و پیشگیری از آسیب‌های بعدی،آگاه سازی و حساس سازی والدین در این مورد و درمان اضطراب کودک از نقاط قوت این طرح به شمار می‌رود که پیش زمینه بهبود روابط کودک در خانواده است.

دهباشی پور تاکید کرد: در حال حاضر سازمان بهزیستی استان قزوین با ارائه خدمات گسترده، نقش عمده‌ای در تعدیل فضای روانی و اجتماعی جامعه، ارتقای دسترسی به خدمات سلامت روان و تقویت شاخص‌های سلامت روانی اجتماعی ایفا کرده است.

وی یاد آور شد: سازمان بهزیستی به عنوان یکی از متولیان اصلی سلامت اجتماعی در جامعه از طریق نیروهای متخصص روانشناس و مشاور خدمات مشاوره و امور روان‌شناختی را در مراکز دولتی و صدای مشاور (۱۴۸۰) به جامعه ارایه می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha