ابهام درباره تایید درخواست عضویت سوئد در ناتو از سوی ترکیه

تهران- ایرنا- دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) و مقامات کشورهای عضو آن با وجود تلاش چند ماهه اخیر نتوانسته‌اند رضایت ترکیه را برای تایید درخواست عضویت کشور سوئد در این پیمان کسب کنند و وضعیت این درخواست در آستانه برگزاری نشست سران ناتو همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای خبری استار، مقامات آمریکا و ناتو خواستار تایید درخواست عضویت سوئد پیش از نشست سران ناتو در پایتخت کشور لیتوانی هستند ولی مقامات ترکیه با اشاره به اجرا نشدن شروط اعلام شده از سوی این کشور، تایید درخواست سوئد را ناممکن می دانند.

بنا به گزارش این رسانه، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو امروز در نشست خبری به مناسبت رزمایش طوفان گریفین ۲۰۲۳ در ویلنیوس پایتخت کشور لیتوانی، باز هم خواستار تایید درخواست عضویت سوئد در ناتو از سوی آنکارا پیش از برگزاری نشست ۱۱ و ۱۲ جولای ۲۰۲۳ (۲۰ و ۲۱ تیرماه ۱۴۰۲) سران ناتو شد.

استار همچنین به نقل از دبیرکل ناتو خبر داد که پیش از نشست سران ناتو، سوئد و ترکیه نشستی در سطح عالی در مقر ناتو در شهر بروکسل برگزار می‌کنند.

بنا به این گزارش، استولتنبرگ با بیان اینکه در صورت پیوستن سوئد به ناتو پس از فنلاند، امنیت منطقه بالتیک و ناتو تقویت خواهد شد، گفت: پیگیری درباره عضویت سوئد در اتحاد کشورهای ناتو ادامه دارد.

استار همچنین از مذاکره تلفنی دبیرکل ناتو با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در خصوص پذیرش درخواست عضویت سوئد خبر داد و نوشت: در این تماس تلفنی در خصوص برگزاری نشستی در سطح عالی در بروکسل پیش از برگزاری اجلاس سران ناتو توافق شد.

بنا به این گزارش، در این نشست وزرای خارجه، روسای سرویس های اطلاعاتی و امنیت ملی دو کشور ترکیه و سوئد به همراه مشاوران امنیتی و مقامات ناتو در خصوص روند تکمیل درخواست الحاق سوئد به ناتو مذاکره خواهند کرد.

تارنمای خبری استار بدون ذکر تاریخ این نشست نوشت: چهارمین نشست مکانیزم مشترک دائمی که بر اساس توافقنامه سه جانبه با حضور هیات‌هایی از ترکیه، فنلاند، سوئد و ناتو تشکیل شده است، در ۱۴ ژوئن در آنکارا برگزار شد ولی ظاهرا طرفین به توافق نهایی نرسیدند.

به گزارش ایرنا، فنلاند و سوئد سه ماه پس از آغاز جنگ در اوکراین، موضع بی‌طرفی را کنار گذاشته و خواستار پیوستن به پیمان نظامی ناتو شدند که این درخواست عضویت باید به تایید تمام ۳۰ عضو این پیمان نظامی برسد.

ترکیه ابتدا به دلیل حمایت این کشورها از حزب کارگران کردستان(پ. ک. ک) با عضویت آن‌ها در ناتو مخالفت کرد، اما اردوغان در ژوئن ۲۰۲۲ در دیداری که در مادرید با رهبران سوئد و فنلاند داشت، یادداشت تفاهمی را امضا کرد و مخالفت با عضویت آن‌ها در ناتو را کنار گذاشت.

پس از امضای این تفاهم نامه که حاوی شروط ترکیه برای تایید عضویت این کشور در ناتو بود، فنلاند شروط ترکیه را اجرا کرد و حدود ۱.۵ ماه پیش فنلاند به طور کامل به عضویت ناتو در آمد ولی به علت خودداری سوئد در اجرای شروط ترکیه، عضویت این کشور تاکنون محقق نشده است.

برای بررسی پرونده درخواست عضویت سوئد در ناتو، تاکنون چهار جلسه مشترک برگزار شده ولی طرفین به تفاهم نرسیده اند و مقامات ترکیه مدعی هستند که کشور سوئد به مخالفان دولت ترکیه از جمله گروه‌های کُرد و حامیان پ. ‌ک. ‌ک در کشور پناه داده و در آنها میزبانی و حمایت کرده و افراد مظنون به اقدامات تروریستی را به ترکیه تحویل نمی‌دهد.

آنکارا خواستار تحویل ۱۳۰ نفر از مخالفان دولت ترکیه برای موافقت با عضویت سوئد در ناتو شده است که بنا به ادعای مقامات آنکارا هم‌اکنون در این کشور ساکن هستند.

رسانه‌های ترکیه امروز اعلام کردند که پس از اقدام مثبت فنلاند و تایید درخواست آن کشور، سوئد اقدام موثری نکرده و به نقطه پیوستن به ائتلاف ناتو نرسیده است و آنکارا می‌خواهد گام‌های متعهدانه سوئد را به طور ملموس در عمل ببیند.

ینس‌ استولتنبرگ دبیرکل ناتو به همراه مقامات کشور آمریکا در چند ماه اخیر منتقد جدی موضع اردوغان در خصوص ممانعت از پیوستن سوئد به ناتو بوده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha