سیاست‌های کره‌جنوبی در قبال چین هم راستا با آمریکا است

تهران- ایرنا- کارشناسان چینی می‌گویند با وجودی که این کشور از توسعه روابط با سئول استقبال می‌کند اما کره‌جنوبی هم‌راستا با سیاست‌های آمریکا، روابط خود را با این کشور کاهش داده و به طور مرتبط به حجم مبادلات تجاری، رایزنی‌های سیاسی و روابط فرهنگی آسیب وارد کرده است.

به گزارش ایرنا، روزنامه گلوبال تایمز در گزارشی نوشت: کارشناسان چینی تاکید دارند که چین از توسعه روابط دو جانبه بین پکن و سئول استقبال می کند اما دولت یون سوک یئول نسبت به اظهارات خود صداقت لازم را ندارد و با چرخش به سوی آمریکا، منافع و موقعیت این کشور را دچار آسیب کرده است.

«پارک جین» وزیر امور خارجه کره جنوبی روز یکشنبه (چهارم تیر) در مصاحبه با خبرگزاری یونهاپ اظهار داشت: موضع اساسی دولت «یون سوک یئول» پیشبرد روابط کره جنوبی و چین به سمت روابطی بر اساس احترام متقابل، تعامل و منافع مشترک است.

پارک جین با اشاره اظهارات اخیر «شینگ هایمینگ» سفیر چین در سئول گفت: این اظهارات در شان یک دیپلمات نبود.

«شینگ هایمینگ» سفیر چین در کره جنوبی (۱۸ خرداد) در دیدار با «لی جائه میونگ» رهبر حزب دموکرات کره جنوبی گفته بود: در شرایطی که دولت آمریکا، چین را تحت فشار قرار داده است، برخی از کشورها بر برنده بودن آمریکا و بازنده بودن چین شرط بندی می کنند، اما این تاریخ است که ثابت خواهد کرد که چه کسی برنده یا بازنده این بازی است.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارچه چین امروز (دوشنبه پنج تیر) تاکید کرد: موضع اصلی پکن توسعه روابط با سئول است و ما امیدواریم کره جنوبی روابط دوجانبه را به مسیر اصلی خود بازگرداند.

وی تاکید کرد: وظیفه اصلی دیپلمات ها تماس و ارتباط با همه اقشار آن کشوری است که در آن مستقر هستند، چنین تبادلات عادی نباید به موضوعی جنجالی تبدیل شود.

«لو چائو» کارشناس مسائل کره جنوبی در آکادمی علوم اجتماعی لیائونینگ تاکید کرد: ما از بخشی از اظهارات وزیر امور خارجه کره جنوبی که خواستار تقویت روابط دو جانبه بود، استقال می کنیم اما انتقاد بی اساس به سفیر چین در سئول که مشغول به فعالیت های مشروع سیاسی خود بوده است را نمی‌پذیریم.

لو گفت: دولت یون در حال خیانت به سیاست خارجی کره جنوبی است که توانسته بود بی طرفی بین کشور های آمریکا، چین و روسیه را حفظ کند. او با پیروی کورکورانه از واشنگتن به بهای کاهش روابط با پکن، بر روابط تجاری، سیاسی و فرهنگی این کشور با چین لطمه وارد کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha