تحکیم روابط اقتصادی با پاکستان، اولویت دیپلماسی همسایه محور ایران است

اسلام‌آباد - ایرنا - سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با تاکید بر اهتمام ویژه دولت سیزدهم به گسترش مناسبات با همسایگان و کشورهای دوست مسلمان، افزود که تحکیم همکاری‌های تجاری و اقتصادی با پاکستان در اولویت جدی دیپلماسی همسایه محور ایران قرار دارد.

رضا امیری مقدم روز سه‌شنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد با ابراز خرسندی از روند رو به رشد روابط دوجانبه ایران و پاکستان در همه عرصه‌ها به ویژه دیدار اخیر سران دو کشور در نقطه مشترک مرزی، گفت: دولت سیزدهم در سیاست خارجی خود نگاه ویژه‌ای به روابط با همسایگان و مسلمان دارد که در این بین پاکستان ویژگی ممتازی دارد.

وی افزود که هیچ دو کشوری مانند ایران و پاکستان از قرابت‌های بسیار نزدیک تاریخی، فرهنگی، مذهبی و اجتماعی برخوردار نیستند. این دوهمسایه دارای مرز مشترک طولانی هستند که این خود یک ظرفیت قوی در راستای توسعه همکاری‌های مشترک است.

امیری مقدم که هفته گذشته رونوشت استوارنامه خود را تقدیم وزیر امور خارجه پاکستان کرد، گفت که دولت سیزدهم اهتمام جدی به توسعه روابط با همسایگان و کشورهای دوست مسلمان از جمله پاکستان دارد و اولویت ما برای این هدف تقویت بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه تجاری و اقتصادی می‌باشد.

وی افزود که با کسب منافع متقابل اقتصادی و بالا بردن حجم تجارت دوجانبه کمک بزرگی به توسعه روابط در سایر حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی به ویژه ارتباطات مردم با مردم خواهد شد. با توجه به مجموع جمعیت ایران و پاکستان که به ۳۰۰ میلیون نفر می‌رسد و مرزهای دو کشور، اقدامات خوبی در مسیر تقویت تعاملات مردمی و تجارت می‌تواند انجام شود.

سفیر ایران در پاکستان اعلام کرد که ۶ بازارچه مشترک مرزی میان دو کشور جانمایی شده که ۲ بازارچه به بهره‌برداری رسیده و انتظار می‌رود در آینده نزدیک ۴ واحد دیگر از بازارچه مشترک مرزی ایران و پاکستان به بهره‌برداری برسند.

وی تاکید کرد که با توجه به توانمندی‌های بالقوه ایران در حوزه نفت، گاز، برق، ساختمان و حمل و نقل می توانیم نیازهای همسایه شرقی را در بلندمدت تامین کنیم و متقابلا پاکستان نیز می‌تواند نیازهای طرف ایرانی در حوزه مواد غذایی از جمله برنج، مرکبات و میوه‌های گرمسیری را مرتفع سازد.

امیری مقدم اظهار داشت که مرزهای مشترک زمینی تسهیل کننده روابط و همکاری‌ها هستند. لذا با توجه به مرز حدود یکهزار کیلومتری ایران و پاکستان می توانیم در واردات و صادرات اقدامات موثری انجام دهیم زیرا یکی از پارامترهای اصلی در تجارت کشورها هزینه حمل و نقل و مسافت است. بنابراین باید ظرفیت مرزی ایران و پاکستان فعال تر شود تا بتوانیم با کاهش هزینه حمل و نقل نیازهای متقابل را برطرف نماییم.

وی گفت که با توجه به جایگاه درخشان و برتر جمهوری اسلامی ایران در بخش نفت و گاز این آمادگی را داریم که نیازهای همسایه شرقی به ال‌پی‌جی و نفت خام را تامین کنیم. مذاکرات دو طرف درخصوص پروژه انتقال گاز از ایران به پاکستان موسوم به "پروژه‌ آی‌پی" نیز ادامه دارد و امیدوارم برادران پاکستانی راهکارهای عملیاتی برای پیشبرد این طرح ارائه نمایند زیرا با ورود گاز ایران مشکلات کمبود انرژی در پاکستان مرتفع خواهد شد.

سفیر ایران تاکید کرد که ما آمادگی کامل برای توسعه همکاری‌های مختلف با پاکستان به ویژه در حوزه نفت و گاز داریم زیرا معتقدیم که سود این همکاری‌ها و روابط همسایگی باید به مردم و دولت پاکستان برسد.

براساس این گزارش، امیری مقدم سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان جمعه گذشته (دوم تیر) طی دیدار با وزیر امور خارجه این‌ کشور رونوشت استوارنامه خود را تقدیم کرد و طرفین بر عزم متقابل برای توسعه همکاری‌های همه جانبه از جمله در حوزه تجارت تاکید کردند.

بلاول بوتو زرداری با آرزوی موفقیت برای سفیر جمهوری اسلامی ایران در ماموریت دیپلماتیک خود در پاکستان ابراز اطمینان کرد که سفیر جدید ایران نقش مدیریتی در کمک به تحکیم روابط دوجانبه و همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف ایفا خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha