۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۶
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85153134
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۷۳ درصد مصرف انرژی برق در زنجان مربوط به بخش مولد است

زنجان - ایرنا - مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق زنجان گفت: ۷۳ درصد مصرف انرژی برق توزیعی در زنجان مربوط به بخش مولد بوده که از این میزان سهم بخش صنعت ۵۴.۹ درصد و سهم کشاورزی ۱۸.۱ درصد است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پیام جوادی روز سه شنبه در نشست مدیران عامل صنعت برق استان زنجان با خبرنگاران بر لزوم مدیریت مصرف انرژی برق به خصوص در ایام اوج مصرف تاکید کرد و افزود: به همین منظور برای همه بخش ها برنامه های تشویقی یا کنترلی در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: در بخش کشاورزی مدیریت مصرف تلفیقی بوده که هم بازدارنده و هم تشویقی است به این گونه که چاه‌های کشاورزی اگر در شبانه روز در زمان اوج مصرف، پنج ساعت برق مصرف نکنند بقیه ۱۹ ساعت را برق مجانی خواهند داشت.

جوادی با بیان اینکه وزارت نیرو و دولت مدیریت مصرف را از خودش آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: سختگیرانه‌ترین این موارد برای ادارات دولتی پیش بینی شده است به این معنی که کلیه ادارات موظف هستند در ساعات اداری ۳۰ درصد و بعداز ساعات اداری هم ۶۰ درصد مصرف خود را نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش دهند که در استان زنجان همکاری خوبی در این خصوص می شود همچنین ادارات و سازمان ها موظف هستند در زمان اوج مصرف از ژنراتورهای خود استفاده کنند تا فشار کمتری به شبکه سراسری وارد شود.

وی با بیان اینکه در بخش خانگی مقدار مصرف نسبت به بخش های دیگر کمتر و تعداد مشترکان بیشتر است، تصریح کرد: قطعی برق خانگی خط قرمز وزارت نیرو است و به جای قطعی برق خانگی مشوق ها امسال قویتر و پررنگتر اعمال می شود.

جوادی گفت: مشوق های سال قبل منجر به صرفه جویی ۴.۵ درصدی شد که امسال پیش بینی می شود با ۲۰ برابر شدن میزان مشوقهای برق خانگی، صرفه جویی به دلیل فراگیرتر و زیادتر شدن مبالغ تشویقی، بیشتر شود.

وی ادامه داد: در خصوص صنایع نیز جا به جایی یک روز تعطیلی هفتگی اعمال می شود تا این تعطیلی با هماهنگی شرکت برق از روز جمعه به یکی از روزهای کاری هفته منتقل شود به علاوه اینکه در این روز نیز استفاده از برق در ساعات قبل از ۱۱ صبح و بعد از ساعت ۱۱ شب برای صنایع آزاد است و در شرایط اضطراری نیز تعدیل بار انجام خواهد شد که پارسال از محل صرفه جویی صنعت در مصرف برق ۲۰ میلیارد تومان پاداش به این بخش تعلق گرفت.

جوادی شعار امسال هفته صرفه جویی (هفته اول تیرماه) و مدیریت مصرف را " آرامش برای همه با دمای آسایش " بیان کرد و اظهار داشت: مدیریت مصرف نه تنها در برق بلکه در همه جا باید انجام شود و بهترین راهکار جهت مقابله با ناترازی بین تولید و مصرف بوده و چند سالی است موضوع صرفه جویی پررنگتر شده است و در استان زنجان نیز به بهترین نحو ممکن انجام می شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار پست توزیع که فشار متوسط را به فشار ضعیف تبدیل کند داریم، خاطرنشان کرد: ۱۴ هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف و متوسط در استان داریم که با این شبکه به نیم میلیون نفر از جمعیت استان برق رسانی می شود.

جوادی همچنین میزان هدر رفت انرژی در این استان را ۶.۷ درصد ذکر کرد و گفت: زنجان با این میزان جزو سه استان با کمترین تلفات انرژی برق بوده که در برخی استانها این میزان ۲ رقمی است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای زنجان نیز تعداد مشترکان این شرکت را ۱۷ مشترک بزرگ صنعتی در استان های زنجان و قزوین بیان کرد و گفت: از این تعداد ۱۳ مشترک در استان زنجان و چهار مشترک در استان قزوین واقع شده است و این شرکت وظیفه بهره برداری، سرویس، نگهداری، نوسازی و توسعه شبکه ۴۰۰، ۲۳۰ و ۶۳ کلیوولت را برعهده دارد.

منصور اوجاقی افزود: در دولت سیزدهم هفت هزار مگاوات ظرفیت تولید جدید ایجاد شده و کل ظرفیت منصوبه به ۹۱ هزار مگاوات رسیده است که با این ظرفیت در ایام عادی هیچ مساله ای نداریم اما در ایام پیک مصرف، ۳۰ هزار مگاوات به بار شبکه افزوده می شود که ناترازی بین تولید و مصرف مطرح و مدیریت مصرف اعمال می‌شود.

وی یادآورشد: عمده بار مدیریت مصرف بر عهده صنایع بزرگ است که در کل کشور بیش از ۳۰۰ صنعت با مصرف بالای هفت مگاوات مصرف دارند که در این ایام بیش از ۶ هزار مگاوات مدیریت مصرف می شود که به تناسب آن در استان نیز اعمال خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha