۷۰ درصد قطعات و زیر سامانه‌ها در صنعت دفاعی کشور کاربرد دو گانه دارند

اراک - ایرنا - معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی و امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: ۷۰ درصد قطعات و زیر سامانه‌ها که در صنعت دفاعی کشور کار می‌شود، کاربرد دوگانه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار «رضا طلایی نیک» شامگاه سه‌شنبه در نشست مدیران تابعه وزارت دفاع استان مرکزی افزود: کاربرد دوگانه هم در صنعت خودرویی استفاده می‌شود و هم در صنعت دفاعی و هم در صنعت لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: بنابراین صنعت دفاعی در حوزه ۲ منظوره حاضر است با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان سرمایه‌گذاری مشترک متناسب با مزیت و قابلیت استان مرکزی داشته باشد.

معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی و امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: با قابلیت‌های ارزشمندی که استان مرکزی دارد این آمادگی است تا کارگروه مطالعاتی به سرعت تشکیل شود که این استان این مزیت را دارد.

سردار طلایی نیک افزود: با رویکردی که مجلس در قوانین دارد کارگروه مشارکت ملی دفاعی شکل گرفته و اکنون فعال شده، ۶ وزارتخانه و چهار نهاد دیگر از جمله ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، قرارگاه سازندگی سپاه، قرارگاه اقتصادی ستاد کل در این کارگاه عضو هستند.

وی تاکید کرد: هدف این است که تبادل فناوری بین بخش های دفاعی با بخش‌های غیرنظامی کشور با بخش خصوصی و سایر دستگاه‌های شکل گیرد و از ظرفیت های شرکت‌های دانش بنیان و جامعه دانشگاهی و دستگاه‌های که نیاز به اشتراک فناوری دارند، برای پیشبرد صنعت و توسعه و عمران کشور استفاده شود.

معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی و امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: تصمیم بر این شد تا ۱۰ استان را به عنوان فاز یک انتخاب کنیم و به زودی هم تفاهم نامه با وزارت کشور امضا خواهد شد که در چارچوب این تفاهم‌نامه ۱۰ استان انتخاب می‌شوند.

سردار طلایی نیک افزود: این ۱۰ استان اگر طرح داشته باشند و این طرح‌ها دو منظوره باشند هم نیاز بخش دفاع را برطرف می‌کنند و هم نیاز استان و توسعه استان را بدنبال دارد.

وی بیان کرد: در این راستا وزارت دفاع ۵۰ درصد سرمایه گذاری را انجام می‌دهد و ۵۰ درصد دیگر توسط استان عملیاتی خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی و امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: اخیرا با استاندار اصفهان توافقنامه امضا شده و قرار شد وزارت دفاع ۲ برج فناوری الکترونیک که در این استان دارد یا برج دوم را بسازد و یا شهرک فناوری جدیدی داشته باشیم.

سردار طلایی نیک افزود: برای اصفهان نیز منطقه ویژه صنایع هوایی را با ظرفیت قبلی که داشتیم دنبال می‌کنیم و در مجموع شرکت‌های فناور در حوزه صنایع دفاعی به بخش خصوصی می‌آیند.

به گفته وی، سال گذشته ۷۹ هزار میلیارد تومان وزارت دفاع با بخش خصوصی کار کرد.

معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی و امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: همه فعالیت‌های وزارت دفاع با اتکا به بودجه و منابع مالی دولتی نیست و از منابع غیر دولتی نیز استفاده می‌شود.

سردار طلایی نیک افزود: از ۷۹ هزار میلیارد تومان ۴۵ درصد آن با شرکت‌های دولتی و دانش بنیان است و یک هزار شرکت دانش بنیان با وزارت دفاع همکاری و قرارداد دارند.

وی اضافه کرد: زیست بوم صنعت دفاعی کشور منحصر به صنایع درونی نیست و هدف این است که زیست بوم به صورت مشارکت و فعال با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان باشد.

استان مرکزی ۱۳۰ شرکت دانش بنیان دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha