فیلم / مردم سوریه در بازار خرید شب عید قربان حضوری گسترده داشتند

دمشق - ایرنا - مردم مسلمان سوریه پس از پیروزی بر تروریسم و ثبات در امنیت، امسال هم در عید سعید قربان بعنوان مهمترین عید این کشور عربی در بازار خرید شب عید حضوری گسترده داشتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از دمشق ، مردم مسلمان سوریه در ایام متصل به عید سعید قربان با حضور در بازارهای این کشور بویژه در بازارهای شهر دمشق پایتخت سوریه خرید شب عید خود را در کنال امنیت و آرامش انجام دادند و با دست پر به خانه های خود بازگشتند.

بازارهای اصلی شهر از جمله زینبیه، حمیدیه، صالحیه ،حمراه ،باب توما ،مدحت پاشا، الولید و فروشگاههای بزرگ شام سیتی سنتر، المزه مال ، جبل مزه و.. میزبان خریدارانی بودند که برای عید سعید قربان برنامه جشن و سرور طراحی کرده نا در کنار خانواده های خود این روز عزیز و تعطیلات پس از آن را جشن بگیرند.

منتظر زائران ایرانی هستیم

ابو ایمان فروشنده مانتو در بازار حمیدیه به خبرنگار ایرنا با بیان اینکه وجود امنیت نعمت بسیار بزرگی است که در سوریه زیر سایه اتحاد مردم و نیروهای مسلح و دولت پدید آمد ،گفت : امسال شب عید پر رونقی داشتیم و مردم سوریه خوب خرید کردند و این از شلوغی بازارها مشخص است .

وی با بیان اینکه بارها به ایران سفر کرده و حتی اسامی شهرها و خیابانهای اصلی ایران را می دانست افزود: دوستان بسیار خوبی از ایران دارم و محصولاتی را هم برای آنان پس از سفارش ارسال می کنم .

ابو ایمان ناراحتی خود را از حضور کمتر ایرانیان و زائران کشورمان بروز داد و تصریح کرد : ما بی صبرانه منتظر زائران ایرانی و بعنوان میهمانان خود هستیم و از ورود مجدد آنان به دمشق و سوریه استقبال می کنیم.

این فروشنده مانتو که بسیار از هم کلام شدن ما با او خرسند بود ایرانیان را انسانهای بسیار شجاع و با سخاوت توصیف کرد و گفت : قطعا با ورود مجدد زائران حرم حضرت رقیه س بازار حمیدیه هم حال و هوای ایرانی به خود می گیرد.

مسافرت به شهرهای دیگر

بسیاری از خانواده های سوری نیز اسباب و اثاث مسافرت خود را برای رفتن به شهرهای دیگر و زادگاه های خود همچون حلب لاذقیه طرطوس حماه و.... جمع کرده و راهی این شهرها شدند.

ترمینال های مسافری دمشق در این روزها مملو از مسافرانی است که خود را برای عرض تبریک به اقوام و فامیل می رسانند.

عید سعید قربان در سوریه همانند سایر کشورهای اسلامی جشن گرفته می شود و مردم این کشور چند روز مانده به این عید بزرگ اسلامی آماده استقبال از آن می شوند.

دوعید سعید قربان و فطرجایگاهی ویژه در سوریه دارند و هرکدام به نوعی آغاز تحول در زندگی مادی و معنوی مردم این کشور بشمار می روند.

تغییر در سیمای شهرها

چهره شهرها و روستاها و حتی خانه ها تغییر می کند و مردمان آراسته با زیباترین لباس ها برای زیارت یکدیگر و تبریک این اعیاد بزرگ میهمان اقوام و خویشاوندان و دوستان خود می شوند.
تکریم بزرگان و والدین سالخورده و شادی های کودکان و نوجوانان حکایت از ورود سوریه به ایامی مبارک و فرخنده دارد.

همزمان با عیدسعید قربان و با آغاز تعطیلی در سوریه ، شهرها و روستاهای این کشور از جمله دمشق حال و هوای خاص خود را پیدا می کنند.

دولت سوریه با صدور بخشنامه ای چهار روز را به مناسبت عید قربان تعطیل رسمی اعلام کرد اما مردم معمولا یک هفته کامل را در تعطیلات بسر می برند.۹۰ درصد جمعیت سوریه مسلمان هستند.

ذبح قربانی و اقامه نمازعید قربان و پخت شیرینی مخصوص عید

ذبح قربانی ، اقامه نمازعید ، دادن صدقه به فقرا و پرداخت عیدی به کودکان و اجتماع مردم در مساجد برای عید دیدنی از جمله آداب و رسوم عید سعید قربان در سوریه است.
بازارهای سوریه قبل ازعید بسیار شلوغ است و برخلاف روزهای عادی تا پاسی از شب باز هستند تا مردم بتوانند خرید کنند.

شیرینی های مخصوص سوریه اغلب در خانه ها برای پذیرایی از میهمانان آماده می شود هر چند در فروشگاه ها نیز به وفور یافت می شوند که از جمله آنها باقلوا ، بلوریه ، برازق ،مبرومه و عجوه است.

سوریه در میان کشورهای عربی به پخت انواع شیرینی ، شکلات و آب نبات شهره است.

عید سعید قربان برای مردم سوریه همچون دیگر کشورهای اسلامی ایامی فرحبخش و شادی آفرین و فرصتی به منظورعبادت و تقرب به خداوند است و در این ایام خجسته است که معانی اجتماعی و انسانی دین مبین اسلام می درخشد و مردم خصومت ها و کدورت ها را کنار می گذارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha