بلینکن: عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان بسیار چالش برانگیز و سخت است

نیویورک – ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در مورد عادی سازی احتمالی روابط  اسرائیل و عربستان سعودی گفت: این امر بسیار چالش برانگیز و سخت است و یک شبه رخ نخواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که روز چهارشنبه به وقت محلی در شورای روابط خارجی آمریکا سخن می گفت، در عین حال افزود: اما همچنین یک چشم انداز واقعی وجود دارد که مشغول کار بر روی آن هستیم. هم سعودی ها و هم اسرائیلی ها از ما می خواهند تا در این روند نقش خاصی ایفا کنیم. ما به شدت بر روی آن کار می کنیم. همانطور که گفتم، این نقش بسیار دشوار و چالش برانگیز است. اما مطمئنا امکان پذیر است.

بلینکن تصریح کرد: ما به دوستان و متحدان خود در اسرائیل گفته‌ایم که اگر تنشی ایجاد شود، تعمیق توافق‌های موجود و همچنین گسترش آنها بسیار سخت‌تر و حتی غیر ممکن خواهد بود.

پیش از این، رسانه آمریکایی آکسیوس گزارش داده بود «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی درخواست کاخ سفید برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تا پایان سال جاری میلادی رد کرده است. 

آکسیوس به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داده بود کاخ سفید در تلاش است ظرف ۶ تا ۷ ماه آینده و قبل از تمرکز بر روی رقابت‌های انتخاباتی آمریکا، تل‌آویو و ریاض را به سمت امضای توافق عادی‌سازی روابط ترغیب کند. سالیوان به بن‌سلمان گفته بود آمریکا معتقد است فرصت برای توافق اسرائیل و عربستان تا پایان سال جاری میلادی فراهم است. 

به نوشته آکسیوس بن‌سلمان در پاسخ گفته بود  نمی‌خواهد گام‌های بیشتری در جهت گرمی روابط با اسرائیل بردارد اما خواستار همکاری بر سر بسته توافق بزرگی است که همکاری‌های نظامی قوی‌تر را شامل می‌شود. 

تحولات روسیه به پایان کار نرسیده است

وزیر خارجه آمریکا در مورد تحولات روسیه نیز گفت: این رویداد ها در حال تحول هستند و فکر نمی کنم هنوز به پایان کار رسیده باشیم.

بلینکن در خصوص تقویت توانایی های بازدارنده و قدرت اقتصادی اوکراین در دراز مدت افزود: بزرگترین مانع در مقابل دانستن این امر که جنگ در چه نقطه ای از طریق مذاکره و دیپلماسی پایان می یابد، اعتقاد پوتین در پیروزی بر اوکراین و ما است. هر چه بیشتر بتوانیم او را از این تصور دور کنیم، احتمال اینکه او در نقطه ای به میز مذاکره بیاید بیشتر می شود.

وزیر خارجه دولت بایدن در مورد روابط چین و آمریکا گفت: هیچ خط پایان مشخصی در خصوص روابط با چین نیست. این روابط بیشتر مربوط به رسیدن به نقطه ای برای همزیستی مسالمت آمیز و شاید سازنده است.

به گزارش ایرنا، روز جمعه گروه شبه نظامی واگنر به رهبری یوگنی پریگوژین مدعی شد که نیروهای مسلح روسیه یک حمله موشکی به اردوگاه این گروه انجام دادند. وزارت دفاع روسیه این ادعاها را رد کرد اما نیروهای این گروه کنترل چندین ساختمان غیرنظامی در روستوف را در اختیار گرفته و به سمت مسکو حرکت کردند.

پوتین در یک سخنرانی تلویزیونی اقدامات رئیس واگنر را یک شورش مسلحانه و خیانت توصیف کرد. همان روز پوتین با وساطت الکساندر لوکاشنکو همتای بلاروسی خود طی توافقی این قضیه را خاتمه داد.

در نتیجه مذاکرات و میانجیگری الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس، پریگوژین تحرکات نیروهای خود را در روسیه متوقف کرد و به آنها دستور عقب نشینی به سمت اردوگاه‌هایشان را داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha