۸ تیر ۱۴۰۲، ۶:۲۸
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 85154949
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مغرب در اعتراض به هتک حرمت قرآن در سوئد سفیر خود را فراخواند

تهران- ایرنا- وزارت خارجه مغرب بامداد پنجشنبه اعلام کرد که در اعتراض به هتک حرمت مجدد به قرآن کریم در سوئد، سفیر خود در این کشور را تا اطلاع ثانوی برای مشورت فراخوانده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه مغرب همچنین اعلام کرده که در اعتراض به این اقدام شنیع، کاردار سفارت سوئد در رباط را نیز احضار و مراتب اعتراض این کشور را به وی ابلاغ کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه مغرب آمده است: طی این احضار، مراتب اعتراض و محکومیت شدید این اقدام غیرقابل قبول از سوی مغرب به دیپلمات سوئدی ابلاغ شد.

وزارت خارجه مغرب افزوده است: این اقدام توهین آمیز و غیرمسئولانه جدید در سوئد، بی‌اعتنایی به احساسات بیش از یک میلیارد مسلمان در زیارت بزرگ حج و عید مبارک قربان است.

در پایان این بیانیه آمده است: هر اندازه هم مواضع سیاسی یا اختلاف نظر بین کشورها وجود داشته باشد، مغرب بی احترامی به اعتقاد مسلمانان را غیرقابل قبول می داند. اصول مدارا و تسامح و ارزش‌های جهانی را نیز نمی‌توان به اندازه دیدگاه‌های عده‌ای و در عین حال کم توجهی به اعتقادات بیش از یک میلیارد مسلمان تقلیل داد.

در همین رابطه الازهر مصر نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن توهین به مقدسات مسلمانان از سوی گروه‌های افراطی در سوئد، خواستار تحریم کالاهای این کشور شد.

الازهر از جامعه جهانی و نهادهای بین المللی خواستار مقابله با چنین اقدامات تحریک آمیز و غیر قابل قبول شده است.

پارلمان عربی نیز در بیانیه‌ای هتک حرمت به قرآن کریم توسط یک افراطی در سوئد را محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست که مسئولیت خود را در قبال مداخله و اقدام سریع برای جلوگیری از این گونه اقدامات شنیع و غیرقابل قبول علیه اسلام و مسلمانان بر عهده بگیرد.

دو هفته پس از آنکه دادگاه تجدیدنظر سوئد ممنوعیت اعلام شده توسط پلیس این کشور را برای تظاهراتی که برای سوزاندن قرآن سازماندهی شده بود رد کرد، پلیس مجوز تظاهراتی را صادر کرد که برگزارکننده این تظاهرات روز چهارشنبه مصادف با عید قربان مسلمانان یک نسخه از قرآن را سوزاند.

در سال‌های اخیر برخی از کشورهای اروپایی و به خصوص اسکاندیناوی صحنه تعدی و هتک حرمت مقدسات مسلمانان بوده است. در سایه حمایت پلیس سوئد، راست گرایان افراطی اقدام به آتش زدن قرآن کریم کرده و اعتراض‌های مسلمانان نیز با سرکوب روبرو شده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشتر هتک حرمت قرآن کریم و نفرت پراکنی علیه مقدسات اسلامی در سوئد را محکوم کرده بود و در توییتی نوشت: نباید جریحه دار کردن احساسات مسلمانان جهان و اسلام هراسی به بهانه حمایت از آزادی بیان به امری مرسوم در برخی کشورهای اروپایی مدعی حقوق بشر تبدیل شود.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha