۸ تیر ۱۴۰۲، ۰:۵۰
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 85154912
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یمن هتک حرمت به مقدسات مسلمانان را محکوم کرد

تهران- ایرنا- وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن چهارشنبه شب هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد را محکوم و دولت این کشور را مسئول آن دانست.

به گزارش ایرنا از المسیره، در بیانیه وزارت خارجه یمن آمده است: هتک حرمت به قرآن یک جنایت کاملا غیرقابل قبول و تحریک آمیز نژادی است و دولت سوئد مسئول این جنایت است که به هیچ وجه به آزادی عقیده و بیان که کشورهای غربی آن را تکرار می‌کنند، ارتباطی ندارد.

وزارت خارجه یمن افزوده است: این اقدام غیرمسئولانه اقدامی تحریک آمیز علیه بیش از دو میلیارد مسلمان در قاره‌های مختلف جهان است و نتیجه گسترش مداوم گفتمان پوپولیستی بر اساس نفرت پراکنی در اروپا بر اساس اعتقاد، نژاد یا مذهب است.

صنعا نسبت به عواقب این تحریکات هشدار داده و افزوده است که این گفتمان پوپولیستی نوعی خشونت و تروریسم و ‌نقض میثاق‌ها و معاهدات بین‌المللی است که خواستار حمایت از آزادی مذهب و عقیده است و دولت‌های اروپایی آن را ستایش می‌کنند. با این حال، این اقدامات در قبال دین اسلام، چهره واقعی آنها و معیارهای دوگانه کشورهای اروپایی را نشان می‌دهد.

در این بیانیه از دولت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی بین‌المللی و منطقه‌ای و سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی خواسته شده است تا در تاکید بر احترام به حقوق بشر مسئولیت خود را پذیرفته و اقدامات بازدارنده‌ای را علیه برنامه‌ریزان و عاملان اعمال خشونت‌آمیز و تحریک آمیز علیه مذاهب که صلح اجتماعی را بی ثبات کرده و نفرت در بین مردم را گسترش می‌دهد، اتخاذ کنند.

وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن در پایان بر لزوم تصویب قطعنامه‌ای الزام آور برای جرم انگاری هرگونه نفرت پراکنی و افراط گرایی و پاسخگویی عاملان آن تاکید کرد.

همچنین محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن در توییتی از کشورهای عربی و اسلامی خواست تا سفرای کشور سوئد را اخراج کنند.

وی نوشته است: این اقدام خصمانه نسبت به قرآن کریم، تحریک آشکار احساسات مسلمانان در روز اول عید قربان است.

دو هفته پس از آنکه دادگاه تجدیدنظر سوئد ممنوعیت اعلام شده توسط پلیس این کشور را برای تظاهراتی که برای سوزاندن قرآن سازماندهی شده بود، رد کرد، پلیس مجوز تظاهراتی را صادر کرد که برگزارکننده این تظاهرات روز چهارشنبه مصادف با عید قربان مسلمانان یک نسخه از قرآن را سوزاند.

در سال‌های اخیر برخی از کشورهای اروپایی و به خصوص اسکاندیناوی صحنه تعدی و هتک حرمت مقدسات مسلمانان بوده است. در سایه حمایت پلیس سوئد، راست گرایان افراطی اقدام به آتش زدن قرآن کریم کرده و اعتراض‌های مسلمانان نیز با سرکوب روبرو شده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشتر هتک حرمت قرآن کریم و نفرت پراکنی علیه مقدسات اسلامی در سوئد را محکوم کرده بود و در توییتی نوشت: نباید جریحه دار کردن احساسات مسلمانان جهان و اسلام هراسی به بهانه حمایت از آزادی بیان به امری مرسوم در برخی کشورهای اروپایی مدعی حقوق بشر تبدیل شود.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha