۱۵۹ نیروی کار از اتباع غیرمجاز در سیستان و بلوچستان شناسایی شدند

زاهدان- ایرنا- سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: طی سه ماه نخست امسال، بازرسان کار با همراهی دستگاه‌های دست‌اندرکار، علاوه‌بر شناسایی ۱۵۹ نیروی کار خارجی غیرمجاز، ۱۰ کارفرما را به مراجع قضایی معرفی کردند.

خلیل‌احمد سلامی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: طبق ماده ۱۲۰ قانون کار، اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول به کار شوند مگر آن که دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و مطابق قوانین و آئین نامه های مربوطه، پروانه کار دریافت کنند.

وی بیان کرد: بازرسان کار سیستان و بلوچستان بنا به رسالت ذاتی خود در طول سال، طرح شناسایی اشتغال اتباع خارجی را به منظور برخورد با متخلفان و صیانت از نیروی کار داخلی پیگیری می‌کنند.

سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه طی سه ماه نخست سالجاری، ۴۰۴ مورد بازرسی برای شناسایی نیروی کار خارجی غیرمجاز در سطح واحدهای تولیدی، خدماتی و صنعتی انجام شده، ادامه داد: حاصل این بازرسی‌ها در بازه زمانی مذکور، شناسایی ۱۵۹ نیروی کار خارجی غیرمجاز و معرفی ۱۰ کارفرما به مراجع قضایی بوده است.

وی گفت: همچنین در این مدت، ۲۳ نیروی کار ایرانی جایگزین اتباع بیگانه در اداره‌ها و اصناف سیستان و بلوچستان شدند.

سلامی یادآور شد: با توجه به مصوبه شورای عالی کار که حداقل دستمزد روزانه امسال را یک میلیون و ۷۶۹ هزار و ۴۲۸ ریال تعیین کرده است، مبلغ جریمه بابت هر روز اشتغال غیرمجاز اتباع خارجی به میزان پنج برابر حداقل دستمزد روزانه یعنی معادل هشت میلیون و ۸۴۷ هزار و ۱۴۰ ریال خواهد بود.

وی تاکید کرد: این میزان جریمه در صورت تکرار تخلف، ۲ برابر خواهد شد و در صورت استنکاف از پرداخت این جریمه، کارفرما مطابق با ماده ۱۸۱ قانون کار به محاکم قضایی معرفی می‌شود.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: شماره تلفن های ۳۳۲۲۴۴۶۱ و ۰۲۱۶۳۶۹ برای دریافت شکایات و گزارش‌های مردمی در خصوص اشتغال و بکارگیری نیروهای خارجی غیر مجاز در نظر گرفته شده که شهروندان می توانند از این طریق یا مراجعه حضوری به اداره های تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، موارد را برای پیگیری به همکاران ما اطلاع دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha